Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HVTH
Riktigt drygt av besiktningstjejen. Kasst bemötande. Hade igenom min äldre 850 och de ställde in halvljuset utan att ens nämna det, stod rätt högt på deras ljustavla innan han skruva ner det.. Sen gick han loss på bakaxelinfästningen med hammaren och kuggade den för det istället, men det var ju väl det.. Hade ju inte velat tappa bakaxeln i en svacka i 120 blås..
Användarvisningsbild
av Nexus
Tycker att verkstan borde skämmas som levererat bilen med fel inställda strålkastare. Är den servad borde det kontrolleras och justeras. Visst kan jag hålla med om att bilprovningen ibland är för jävla lata för ta fram en mejsel justera. Man betalar ju 400:- och får inte mycket till service....

På tal om bilprovningen. Min jobbarkompis fick anmärkning på att det var en bula på regskylten.
Det kunde blända mötande så hon fick en ombesiktning på en sådan skitsak.
av AndS
2008 och 18.000 mil, nybesiktad, aldrig haft anmärkningar utan endast noteringar om vissa saker, senast en felkod som jag borde kolla. Fixar alltid alla noteringar, vi inte ha massa småskit som kan resultera i större problem, t.ex. lite glapp i spindelled som resulterar i att även däcken blir snedslitna bara dumsnålt att inte åtgärda.
För en vecka sedan var jag inne för att besikta släpkärran på Opus, hade själv utskriften på bokningsbekräftelsen men kärran fanns inte med i deras bokningssystem. Men inga problem "vi fixar det säger personalen", jag nämner då att det var ju dumt att jag inte bokade bilen samtidigt då sista månad är juni. Med ett leende så säger man "vi ligger 10-15 före och med den V70 du har brukar det sällan vara några problem, kör in så försöker vi fixa både kärra och bil".
Tjugo minuter senare åker man från besiktningen med både kärra och bil godkänd, dock en notering om felkod "P0675 cylinder 5 glödstiftsskrets /öppen", inget som märks men får väl kolla det, och för kärran en muntlig notering "till nästa besiktning är det dags att justera lite på högersidans broms".
Så jag var riktigt nöjd över personalens bemötande och jag brukar be dem informera om de ser något som är bra att veta för egen del.
Användarvisningsbild
av SvenB
Brainy skrev: Var väl för högt ställda dimljus du åkte på och de blir svårare att justera på plats så de hade jag nog själv inte blivit så irriterad på.
Jag tycker att det brukar vara enklast att rycka säkringen till dimljuset innan besiktning. Det är ju inte tvunget att ha dimljus, men om de lyser måste de ju vara rätt inställda. :|
av MrMupp
Det är bra att bilbesiktningen kollar för högt ställda lysen. Är ju asjobbigt med folk som sitter och bländar en i backspegeln.

Sen att verkstan inte kollar ljusbilden trots att det bockat för den kontrollen på servicelistan.

"Jafandårå, är ju inte min bil juh!" (mekens förklaring om nån frågade).
Eller
"Allt såg ju bra ut, förstår inte hur det här kunde hända?"
Användarvisningsbild
av MartinS
Volvoverkstäderna har ju servicegaranti iallafall, vilket innebär att felet skall åtgärdas och bilen besiktigas om utan kostnad för bilägaren.

Att de fuskar och tar genvägar är ju ingen nyhet direkt...
Har för mig att servicegarantin bara gäller Max 5 mil från det man plockat ut bilen ifrån verkstaden, men är inte helt säker.
Användarvisningsbild
av Momentum
Ett års servicegaranti

Vi garanterar alltid att din service utförs fackmässigt. Om något fel skulle uppstå på det som åtgärdats enligt serviceprotokollet inom tolv månader eller till nästa rekommenderade servicetillfälle så tar vi hand om det helt kostnadsfritt, med fri lånebil under tiden. (Max 5 mils körning.)
av Droopy
MrMupp skrev:Det är bra att bilbesiktningen kollar för högt ställda lysen. Är ju asjobbigt med folk som sitter och bländar en i backspegeln.

Sen att verkstan inte kollar ljusbilden trots att det bockat för den kontrollen på servicelistan.

"Jafandårå, är ju inte min bil juh!" (mekens förklaring om nån frågade).
Eller
"Allt såg ju bra ut, förstår inte hur det här kunde hända?"

Grejen var ju att det stod för lågt, både dimmljusen och halvljuset, jag ställde upp båda dimmljusen och halvljuset. Dessutom så använder väl gemenmann aldrig dimmljus iaf, det är ju mest kidsen och de har ju iaf 6000k fullt blås och det bländer ju hur fan det än står, för inte att tala om mercedes drl, det om något är väl bländande.'

Jag jobbar inte med bilar utan andra maskiner. M[…]

Erik, hade du också lite klonkande slammer[…]

Keyless/Nyckeldosa

Var på mekonomen o köpte Varta idag , f[…]

Om du tycker det är opraktiskt med laddnin[…]