Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kör idag tyskt (BMW 3-serie F31 -14) i tjänsten, på grund av att alla bilar traditionellt är BMW på jobbet, och tycker tyvärr inte alls att tyska bilar har samma standard eller komfort som Volvo (komforten skall jag dock inte uttala mig allt för mycket över då bilen är sänkt 40mm med lågprofil, punkteringsfritt). Dom är tråkiga inuti (Ja, jag pratar om BMW, Audi och VW generellt med sin platta, raka, instrumentering ) och dom är absolut inte lika komfortabla som en Volvo.
Ett STORT plus till denna 320D är dock motor och drivlina för jäklar vad pigg och snål bilen är med sina 184hk och 8 växlar!
Tyskarna saknar dessutom en heeel del utrustning som jag upplever som standardutrustning i Volvobilarna så jag förstår mig inte på varför så många tycker att de tyska bilarna är så mycket mer "premium" men antar att det är en smaksak och det är det som är det viktiga, att alla får tycka och köpa bil som dom vill, men min nästa tjänstebil blir en Volvo! :D
skyrazer skrev: så jag förstår mig inte på varför så många tycker att de tyska bilarna är så mycket mer "premium" .....
Du kör ju en BMW med pluttdiesel i enklaste, och billigaste utförande som har byggts (Nästan :D ) En BMW kan ju lätt dra upp till 1.5 mille i pris, Det är då det är premium, tex M550 xD ...

Tyska bilar i premuimutförande kan vi dödliga ju bara drömma om....eller köpa beggade. :D

Volvo har ju varit motsatsen, Mycket värde med vettig prislapp.

Men det är väl dit Volvo satsar med S90/V90/XC90 nu när man lägger ned hela 70-serien.
VolvoB20 skrev:
skyrazer skrev: så jag förstår mig inte på varför så många tycker att de tyska bilarna är så mycket mer "premium" .....
Du kör ju en BMW med pluttdiesel i enklaste, och billigaste utförande som har byggts (Nästan :D ) En BMW kan ju lätt dra upp till 1.5 mille i pris, Det är då det är premium, tex M550 xD ...
Chifen på bygget rullar nu runt i en fullsmetad, sänkt, X4. Det är ju sant som du säger, den är ju klart roligare än min Buisness-bil men tycker ändå det är mer komfort (sittkomfort pratar jag om nu, stolarna och inställningsmöjligheter på detta) och liknande utrustning i motsvarande Volvo. ÄR DOCK GANSKA VOLVO-SKADAD skall tilläggas, det förnekar jag inte :wink:
BMW:s Bird-view-kamera skulle jag dock offra ett antal pengar för att få i en Volvo. Sanslöst grym lösning (som antagligen går att få i många andra bilar)!!

För er som inte vet vad jag snackar om, video på länken: https://youtu.be/RlcHlElsTwo
Bild
Jag tycker att Audi har lyckats med interior, bred mittkonsol samt iaf ett subjektivt rymligare bajksate i A6-plattformen. Har bara suttit bak i den forra generationen men den kandes rymligare. Har dock alldrig kort en Allroad sa kan inte uttala mig om annat an karossen och utrymmena.

Interiort kanns Volvon ratt daterad. Aven efter faceliftet 2012.

Exterioren tycker jag blivit samre och samre pa Audin. Pa nagot satt ser karossen mindre och mindre ut for varje generation och tappar ocksa mer och mer av "unikheten"

Kring motorerna sa tycker jag D5:an ar OK men inte mer. Torstig och med min korning ligger jag pa 0,91. Manuella laget pa automaten ar dock lite for mycket ECO for min korstil men pa sportlaget ar den riktigt trevlig.

Komforten ar fantastisk bra pa XC70:n. Har du provat en XC70 med 4C chassi? Kan vara vart att testa for pa komfortlaget ar den verkligen supermjuk. Kanske jamforbar med Audins luftfjadring? Finns nog en del begagnade med detta tillval ocksa.

Kring markfrigangen kan jag halla med ovriga. Fler och fler allroadbilar blir lagre och lagre och hardare och hardare fjadrade. Miljoaspekten formodligen. For min del ser jag tva stora fordelar med en hog bil: Komfort att kliva i och ur, sikten, komfort pa daliga vagar samt givetvis framkomlighet. Daliga vagar finns det gott om har i Warsawa dar jag jobbar. Iaf de sma vagarna. De storre ar battre an i Sverige. XC70:n ar helt ratt verktyg har. T.o.m. battre an XC60 skulle jag saga.
Jag lånade en kollegas Allroad 320 HK Diesel under 2 dagar i förra veckan. Har själv en XC70 D5 MY12 med Polestar (230 HK) men herrejävlar vilken bil detta var. Det kändes som att ratta ett kassaskåp med en flygplansmotor i. Första rundorna var jättekul, sedan funderade jag på det vettiga med en 320 hästars diesel. En kick-down på motorvägen från 100 och jag var uppe i 180 på några sekunder (lugn - inga andra trafikanter i sikte).
Min slutsats är att man inte kan utnyttja så mycket kraft under normal körning och då hade det känts som utkastade pengar. Även om det är kul att då och då känna accelerationen så kan man inte köra så till vardags, det käkar både däck och soppa i rask takt. Och körkortet plus andra trafikanter ska inte behöva vara i farozonen heller... (har man kraften där så är det ju lätt att man utnyttjar den).

Så efter lite funderande så kan jag sammanfatta med att A6 Allroad 320 HK är en fruktansvärt kompetent bil men denna motor är helt överdriven.

XC70 känns lite luftigare i interiören medan Allroad känns sportigare och tajtare runt föraren.

XC70 andas mer lugn och vuxet medan Allroad andas sportighet och en i mitt tycke ganska plottrig/rörig instrumentering med för mycket info i det digitala området runt mätarna.

Vad hade jag valt? En XC70!
OptimusPrime skrev: Så efter lite funderande så kan jag sammanfatta med att A6 Allroad 320 HK är en fruktansvärt kompetent bil men denna motor är helt överdriven.
Enda anledningen till att inte ha 320 hk är att man inte har råd till det :D . Jag har en Supra och en Italiensk motorcykel i garaget och effekt kan man inte få nog av.

Man behöver ju inte alltid ligga på max, det är ju grymt skönt att kunna köra om en 24 m långtradare utan att behöva piska motorn, ett lite tryck på gasen så är man förbi.

Okej, testar det och återkommer om de inte l[…]

Hej! Har rätt ett drygt problem nu när d[…]

Bilar har ökat betydligt mer än allm&au[…]