Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

oldtimersmc skrev:Har plåten blivit böjd så har den tappat sin styrka i lodlinjen så rikta den eller kör med en sågad kvalitetspuck, gärna en som det står FBK på. Ok det sista är inte nödvändigt :wink:
Varför ska man såga den?

Den tunna påten är böjd några mm på så vis så att radien har blivit större på den böjda kanten men plåten är rak längsled. Att dom inte slutat med den dubbla plåten som sitter utanför längre ner för hållbarheten. Det är inte så hemskt mkt men är ytterst irriterande.

Såg att grannen hade en stor gummipuck som hade stålkärna som fördelar lasten på en större yta, borde kanske gå bättre då. På Volvo så lyfter dom så plasten kommer ikläm med nån stor gummipuck så jag sist jag var inne på service.
För att fördela belastningen så att inte hela lasten belastar den dubbla plåten, kolla på hur originaldomkraften ser ut så kanske du förstår vad jag menar.

Belastningen skall tas upp av hela tröskelkonstruktionen.
Irritationen botas med en Zingo eller en tur med bilen med nya sommardäck, det är njutning.

Märkligt att det är lika skönt att byta till sommardäck som att byta till vinterdäck visavi årstid...
Lyftning bak:
Borde man inte kunna lyfta på bakre bärarmarna om man sätter garagedomkraften rakt under fjädersätet? Det är ju fjädrarna som bär upp bilen och lyfter man där belastar man inga bussningar.

Lyftning fram:
I bruksanvisningen står det "Om bilen lyfts med garagedomkraft ska den sättas mot framkanten på motorns bärram". I bilden ovan får man ju inte lyfta i
det området!!??

Kan tillägga att jag inte har någon V70, får den på fredag men måste börja läsa in mig. :D
Jag kollade när jag använde originaldomkraften och all last belastade plåtkanten. Ytorna på bägge sidor om spåret kom aldrig i kontakt med någon annan yta på bilen, kände med fingrarna.

På min gamla 04 Passat så var domkraften nästa lika designad men där var spåret mkt djupare så golvet innanför plåten också bar bilens vikt.
Bara att titta under bilen så förstår man var man skall lyfta, följ bilden så blir det rätt,
dannesk skrev:Jag kollade när jag använde originaldomkraften och all last belastade plåtkanten. Ytorna på bägge sidor om spåret kom aldrig i kontakt med någon annan yta på bilen, kände med fingrarna.

På min gamla 04 Passat så var domkraften nästa lika designad men där var spåret mkt djupare så golvet innanför plåten också bar bilens vikt.
Som jag skrev så är den domkraften ett skämt, men principen är rätt.
Lyftpunkt 2 bak finns tydligt på min XC70. Dock sitter den väldigt högt upp innanför tröskel så den är mycket svår att använda. Det finns ett litet ovalhål där, samma som finns på den främre lyftpunkten. Kan det vara så att dessa är någon form av jigg-hål under produktion som är gjorde för att ta bilen vikt?
Jag har också böjd plåten i lyftpunkt 2 och kom till slutsatsen att Volvo är känsliga. Inga problem på min Toyota Avensis.

Har även lyft på länkarmen bak präcis under fjedern. Bästa läge om ni frågar mig.

Jag stör mig inte längre. Jag måste lyfta skiten oavsett om den tåler det eller inte.
EjS skrev:Jag har också böjd plåten i lyftpunkt 2 och kom till slutsatsen att Volvo är känsliga. Inga problem på min Toyota Avensis.

Har även lyft på länkarmen bak präcis under fjedern. Bästa läge om ni frågar mig.

Jag stör mig inte längre. Jag måste lyfta skiten oavsett om den tåler det eller inte.

utgår ifrån att du menar lyftpunkt 1 i första stycket.
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]