Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Snacksalig skrev:Jag har XC70 Fwd.
Valet blev enkelt då firman inte godkänner mer än 150 g CO2 / km.
XC70 D5 AWD 6-speed har bara 137 gram
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Man kan ju alltid debattera vad som är nödvändigt och vad man har nytta av.

Jag har aldrig haft någon nytta av 50 kg svarta knottriga ABS Zlatan-wannabe paneler som hänger på min XC70 och solbleks snabbt så de ser hemska ut efter några somrar.

Inte heller har jag haft nytta av ballongdäck och markfrigång så man kan gränsla 22 cm stora stenblock som plötsligt dyker upp framför bilen i villaområdet. V70 har ju över 15 cm och redan det är ju grymt mycket.

Allt det där bara höjer förbrukningen och tar bort prestanda o körkänsla.

AWD däremot har jag nytta av när jag kör 2-tons släp eller varje gång man startar vid ett rödljus och det är lite halt. D5ans vrid gör ju att det bara spinner annars.
av svedan
Dom gånger man kör i Norrland och snön vräker ner, då är awd nödvändigt tycker jag. Det är ca 1 % av alla mil som det behövs (har passerat 70 000 mil med Volvo awd). Sedan de gånger jag sjösätter eller tar upp båten! Samt när snön vräker ner i Sundsvall och jag ska in på McDonalds....
I övrigt klarar man sig utan. Men jag har givetvis märkt högre förbrukning, men det tar jag gärna.
Bland fördelarna är mindre däckslitage!! ( ok, nu får jag väl spö??)
På hustruns bakhjulsdrivna klarar däcken 3000 mil bak, jag kör 6000 mil och jämt slitage (mest landsväg och långsamma kurvtagningar). Tror det beror på att den inte "halvspinner " fram?
Lycka till i valet
av Hbgpolisen
I jobbet har jag förmånen att kunna välja mellan AWD och FWD bilar när man kör. Att köra AWD kontra FWD när det väl är lite halt är stor skillnad. Att kunna ha i princip hel kontroll över fordonet kontra sladda rundor där bilen mer eller mindre bara glider runt. Nu kanske detta sker några gånger per år endast men vem vet, nästa vinter kanske snön vräker ner i 4 månader. Så länge vi haft milda vintrar så är FWD inga problem, men den gången vintern slår till så spelar Norrland eller ej ingen roll, resan till ICA Maxi i Halland kan bli jobbig nog.

Men du kommer oavsett vad göra ett bra köp med en ny Volvo.
av Mamel
Du behöver inte AWD säger du, men funderar ändå på att köpa en, trots att du då får en äldre motor med högre förbrukning. Fattar inte.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det är inte den den äldre motorn som är törstig. Det är den äldre automatlådan som drar massor.

5-cylindriga 215 hk motorn drar försumbart mer än nya 4 cylidriga 180 hästaren om man kör manuella lådor. Dessutom är det mycket mera kraft o effekt i gamla motorn.
Användarvisningsbild
av sony
Mamel skrev:Du behöver inte AWD säger du, men funderar ändå på att köpa en, trots att du då får en äldre motor med högre förbrukning. Fattar inte.
När det gäller förbrukningen har det diskuterats innan och förbrukningen är nästan identiskt
Bilagor
2015-04-04 18.05.26.png
2015-04-04 18.05.26.png (219.04 KiB) Visad 788 gånger
av s6025t
En sådan körjournal är väl ingen större bedrift att få till om man kör 6.2km på 9 minuter klart den går snålt då vore kul o se över några 100mil vad snittet är
Användarvisningsbild
av sony
s6025t skrev:En sådan körjournal är väl ingen större bedrift att få till om man kör 6.2km på 9 minuter klart den går snålt då vore kul o se över några 100mil vad snittet är
Ok jag ska köra 200mil för att kunna bifoga bilden ,skojar du ? Förbrukningen kan bara gå ner ju längre man kör.
Jag försöker inte lura någon utan det här är motorväg och i stadstrafik drar bilen mer. Jag kör mest stad nästan hela tiden. Jag ville bara visa att "gammla motor" kan också gå snålt.
av s6025t
Det är väl beroende på vilken snittfart man har gasar du på går o kör i stan går väl förbrukningen upp 6,2km på 9 minuter är väl rätt optimalt för att köra snålt

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]