Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
mrgrannie skrev:Har för mig att det till min gamla V70N -00 fanns 2 olika typer av drag. Ett för nivåreglering och ett för bilar utan.
Så var det! Märkligt att Volvo nu då verkat slutat med det till nyare bilar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nivåregleringen gör ingen verkan om man nu ställer någon med kalibrerad vikt på kulan under mätningens gång. Nivåregleringen arbetar bara när bilen körs på vägen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
joelf skrev: På mitt förra jobb sålde jag bombvagnar till svenska polisen de vägde 3,5 ton och hade justerbar dragstång då många tungdragare Landcruiser,Suburban, Ford Excursion mm har lite intressant draghöjd. Detta ville dock inte polisen betala för så de fick en utan. Sen kom de tillbaka efter 2 år med utmatningsbrott på ramen i trailer, de hade för högt placerat drag så trailer hade gått mestadels på bakre axeln och ramen hade burit mycket last.
Huvva, Känns som man har underdimensionerat ramen ordentligt om den bryts av p.g.a att kroken är lite hög.
av 5cylindrar
Volvo har 2 olika krokar för V70 beroende på om bilen har nivåmat eller ej. För XC70 finns endast en och samma dragkrok oavsett om bilen har nivåmat. Jag har samma krok som Er utan nivåmat. Ni som mätt 42-43 cm höjd på Ert drag för bil utan nivåmat kommer förmodligen vara nöjda och få rätt höjd på draget vid last i bilen samt kultrycket från släpet. Problemet verkar komma med nivåmaten där bilen inte sjunker utan snarare kan öka höjden vid belastning.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag monterade just kroken på XC70:n, så jag passade på att mäta. Centrum ligger 45 cm över marken, som förvisso inte är plan som ett salsgolv där bilen står. Min bil har nivåreglering. V70:n är i Skåne, så den kan jag inte kolla nu.
Sen kollade jag släpkärran. Den har kulskålen en 42-43 cm över mark, när den är någorlunda plant parkerad. Husvagnen lutar lite framåt just nu (jag har bara ställt den tillfälligt på plats för tvätt och lastning inför påskens användning, och där ligger kulskålen ungefär 39 cm över mark.
Så de 45 cm som min bil har över marken på sin kula stämmer bra till de två släpfordon som jag äger. Inget av dem är mer än enkelaxlat, så det blir ingen ojämn axelbelastning även om de skulle luta en aning.

Utmattningsbrott är för övrigt luriga. Även till synes rejält dimensionerade balkar kan stryka med om de belastas med pulserande last över längre tid.

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]