Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChristerN
XC90_Executive skrev:
ChristerN skrev:Är inte riktigt med på det där med samma motor. Om man med PS ökar D5:an mer än vad D3:an med PS ger så borde det väl vara annan skillnad också eller är det bara att PS själva inte vill, som Volvo-företag, sabba D5-försäljningen?
Precis så är det!

T.o.m MY11 gav Polestar samma på D3 och D5. Men MY12 och framåt ger Polestar effekt som en standard D5 på D3/D4 awd.
OK, tack för infon.
Användarvisningsbild
av EjS
Christer:

Ja jag tycker 11:an är enormt mycket bättre. Fast den verkar inte mycket snabbare - fast bättre körbarhet. Mycket mycket snabbare på gasen och drar bättre vid låga varv.
av Axie
XC90_Executive skrev:Finns erbjudet från Polestar kvar ännu? Isåfall kan du få en D5 för 6900kr extra Axie. Så har du samma förbrukning fast med väldigt mycket bättre prestanda.
Det hade kanske varit trevligt :)men känner mig nöjd och tror nog att jag skull få köpa däck oftare om jag hade mer pulver...
En fundering kring polstar, hur kan man öka effektgen utan att deklarerade förbrukningen ökar? Generellt brukar mer kraft innebära högre förbrukning.

//Axie
Användarvisningsbild
av apersson850
Genom att den extra kraften som finns tillgänglig bara levereras vid gaspådrag som inte förekommer vid EU-körcykeln.
av ChristerN
Nu är det klart!
Blev en XC70 D5 OR -12 Aut med 5250 mil på mätaren.
Skicket är bra och det är en hel del nytt att lära sig i Volvos meny-system.
Kul med "ny" bil!!!
Användarvisningsbild
av EjS
ChristerN skrev:Nu är det klart!
Blev en XC70 D5 OR -12 Aut med 5250 mil på mätaren.
Skicket är bra och det är en hel del nytt att lära sig i Volvos meny-system.
Kul med "ny" bil!!!
Grattis!

Överväg att byta olja i växellåda och differ. Bra i förebyggande syfte och bra känsla.
av ChristerN
Tack för tips men redan efter drygt 5000 mil?
Användarvisningsbild
av apersson850
jag bytte växellådeoljan efter 12000 mil. Det syntes skillnad och det gjorde skillnad.
Har din bil dragkrok? Ihärdigt dragande frestar förstås drivlinan mer.
av ChristerN
Japp, den har drag men det är demonterbart så jag gissar att tidigare ägare inte dragit vagn hela tiden iaf.
Väntar nog med oljebytet ett tag.
Hur märktes det efter oljebytet?
Jämnare växlingar eller?
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]