Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erixs
D4 (181Hk) kan ju knappas klassas som en raket men trött skulle jag nog inte säga att den är. Men det beror väl på vad man jämför med. Sen är nog de där 9 hästarna extra mer av värde som reklam än att man faktiskt märker av dem...

Tekniken värld bänkade D4 VEA (181) till 192 eller nåt sånt så man undrar ju vilken spridning det faktiskt finns på effekt och vrid från fabrik.
Användarvisningsbild
av apersson850
Skillnader på fem procent är helt normalt, på båda hållen. Men det kan skilja ännu mer på vissa exemplar, utan att det är något direkt fel på dem.
av MrMupp
Komplement till min tidigare post:

Jo V70 D4 AWD aut är en otroligt bra bil, inget snack om den saken. Den lastar bra, är skön att köra och rimligt snygg. Bra framkomlighet med 4WD också.

Den är dock verkligen inte snabb. Min gamla D4 man (VEA) 163 hk upplevdes pigg, med bra klipp i motorn på de rätta varvtalen. Men denna "gamla" motorn med 6-stegs aut och 4WD. Sorry det blir nåt i stil med "låt mig vara, kör mig mjukt, allt annat kan du glömma".

Dessutom gjorde jag misstaget att åka med en BMW med aut och 4wd... 8) Så ska det gå! Jag tror Volvo får kämpa på litet på drivlinesidan om man ska kunna hålla tyskarna stången. Synd för det kändes som man var på rätt väg ett tag där.
av s6025t
163hk är ju inte en VEA iaf VEA D4 har 181hk o är 4-cylindrig så provkör en sån innan du uttalar dig o kastar skit på de nya Volvo motorerna jag tycker tvärtom att nya VEA motorn går bättre än en jämförbar 4-cylindrig BMW motor
Motorn du har nu (5-cyl) är ju en konstruktion som är utvecklad på 80-talet så det är en viss skillnad på en ny VEA
av MrMupp
s6025t skrev:163hk är ju inte en VEA iaf VEA D4 har 181hk o är 4-cylindrig så provkör en sån innan du uttalar dig o kastar skit på de nya Volvo motorerna jag tycker tvärtom att nya VEA motorn går bättre än en jämförbar 4-cylindrig BMW motor
Motorn du har nu (5-cyl) är ju en konstruktion som är utvecklad på 80-talet så det är en viss skillnad på en ny VEA
Hallå min förra bil, D4 My13 var visst en VEA! Har för mig det var en 5 cylindrig 2 liters motor(?). Och den gick som bara den i jämförelse. Dock framhjusdrift och manuell låda.

Instämmer dock att denna D4 AWD My15 (aut) jag har nu, är en gammal motor med en gammal automatlåda. Den funkar, visst, men inte speciellt skoj...
av s6025t
NEJ din förra bil var inte en VEA motor den finns bara som 4-cylindrig o kom till årsmodell 14
5:an i din förra bil är samma som du har nu men med en mindre slagvolym 2,0 mot 2,4
Användarvisningsbild
av EjS
s6025t skrev:163hk är ju inte en VEA iaf VEA D4 har 181hk o är 4-cylindrig så provkör en sån innan du uttalar dig o kastar skit på de nya Volvo motorerna jag tycker tvärtom att nya VEA motorn går bättre än en jämförbar 4-cylindrig BMW motor
Både danska och tyska biltidningar säger att BMW 4-cyl diesel är rakt av dålig och oharmonisk - dock med zf lådan som en vinnare.

Totalt sett är vea med 8-stega Aisin bättre.

Har bara kört 530d med runt 300 hk så kan inte säga något om 4-cyl motorn men lådan i BMW är riktigt bra. Jag gillar specielt att du kan ändra karaktären i lådan med olika modes. Där kunde Volvo lära sig.
Användarvisningsbild
av crumpets
Ejs är inte sport mode standard numera? Trodde alla bilar hade både D och S med den 8-stegade. Det är ju nästan ett måste. Man kalibrerar lådorna så hårt mot förbrukning i driveläget att det knappt går att köra roligt så längre, det krävs nästan ett sportläge.
av Daniel73
Eh...
VEA existerar endast i 4-cylindersversion.

Tidigare var det en PSA-motor förutom volvos egen 5-cyl motor.

Dom har inte en skruv gemensamt med dagens VEA...

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]