Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
apersson850 skrev:Borde flåsat mer och knarrat mindre.

Flåsar det o knarrar så är det en snuskhummer som hänger i ett dörrhål :D
Kylfläktar kan låra på olika sätt men håller med om att om det låter som på filmen i verkligheten så är det antagligen inte det.
Men det borde kännas väl varifrån ljudkällan är, låter som att det borde vibrera en hel del om ljudkällan.
Verktyg ex lång mejsel placerat mot örat och scanna misstänkt utrustning.
Användarvisningsbild
av LeifA
Spjällhuset gör kalibrering efter man har stängt av motorn, ibland hittar den inte rätt läge direkt och då burrar det ett tag.
av rid54
Det låter som vakuumförlust från bromsservot, möjligen en läckande backventil (käglan/membranet kan orsaka ett ljudfenomen). Så länge felet inte är "aktivt" är det ju svårt att felsöka, förstås...
av Garherr
Jag har pratat med min servicetekniker och han kunde inte säga vad det var utifrån min beskrivning så jag ska lämna den hos honom på fredag så får vi se vad han hittar.
Återkommer när jag fått svar.
Användarvisningsbild
av leifsky
Hej . Har haft samma problem som du , å de E en vakumventil som de blir Någe fel på , bilen har lämnats in 2ggr för byte av för byte av vakumventil (2012 och 2014) nu har den pajat igen så de blir en 3 gång ,men nu skulle Volvo verkstan kolla upp varför den går sönder hela tiden .. V70 drive -11
av udoy
Pascha skrev:Hej.

Jag är ny på forumet och äger en V70 D3 Aut MY12 som jag har ett litet problem med.

När jag slår av motorn så kommer det ett högljutt brummande ljud från motorrummet.
Ljudet uppkommer direkt efter att motorn stannat och är ihållande i cirka 30 sekunder, där ljudet avtar under de 5 sista sekunderna för att sedan bli helt tyst. Bromspedalen blir dessutom mycket tungtrampad fram tills motorn återigen startas.

Det känns spontant som ett vakuumläckage, men vad i detalj är det som skapar detta oljud och är det något som skulle kunna påverka bromsverkan vid körning?

Jag ska kolla upp detta hos en Volvo-verkstad, men då jag lider av lite tidsbrist så vore det trevligt att veta om man skulle kunna vänta någon vecka/200 mils körning utan att felet förvärras eller att det skulle innebära en säkerhetsrisk.

Jag uppskattar lite feedback och lovar att följa upp tråden efter verkstadsbesök/åtgärd, så att nästa stackare med ett brummande monster under huven får någon nytta av detta.

[youtube]7LGrFBZE_54[/youtube]
tja har haft samma problem med min xc60. Fick du reda på vad felet var? Undrar också om nån här vet hur mycket byte av vakumventil kan kosta?

MVH

..Drivaxel är ju en ganska dyr historia att[…]

Jag lyckades få en ny XC90, en provbil l&ari[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]