Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jahaja skrev:Här är tråden där detta diskuterades tidigare. Han påstår sig få i 90 liter... Vetefan.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... en#p770339
Då måste han haft extra tank som 740 GLT hade i bagageluckan för de drack så förbannat med soppa, där fick man i 90 liter
hade en sådan, med en B23a
least skrev:Tankens volym är avsevärt större än 70 liter. Max volym för vätska är dock 70 liter.
Resten av volymen används som expansionsutrymme för gasbildning. Vid överfyllning kan vätskan läcka ut genom tankens ventilation.
Precis, bränslet är ju ofta kallt när de kommer upp ur tankarna långt ned i marken under macken.

Lyckas man fylla även expansionsutrymmet i tanken och det sedan är en varm sommardag så kommer ju det expanderande bränslet behöva tryckas genom ventilationen.
ThunderAce skrev:
Jahaja skrev:Här är tråden där detta diskuterades tidigare. Han påstår sig få i 90 liter... Vetefan.

Då måste han haft extra tank som 740 GLT hade i bagageluckan för de drack så förbannat med soppa, där fick man i 90 liter
Var 740Turbo som hade extra tanken.
möjlitgtvis, hade tock ingen turbo men hade tanken

vet att jag svor över skiten när jag köpte en baslåda byggd för skuffen på en 740 men
fick inte in den för tanken byggde på höjden mellan hatthyllan och golvet, blev och sälja
och bygga egen
snoddasD5 skrev:
ThunderAce skrev:

Var 740Turbo som hade extra tanken.
Nej, alla Turbo hade inte den tanken. Precis som någon skrivit så var det extrautrustning.

Min fabia diesel jag hade innan hade en tank på 45 liter. I den fick jag i 60 liter.
I rörmynningen på den var där en liten ventil som man kunde hålla på när man tankade, då fyllde man expantionsutrymmet också. Naturligtvis var där mer utrymme kvar. Fast det är inget man ska göra om man inte ska förbruka bränslet direkt. I mitt fall skulle jag köra 60 mil direkt efter tankningen.

Rätt fin när man kan köra 35 mil innan tanknålen började sjunka... :P
av Lacke
Testade igår med min nya (174 mil) V70 D4 -15 att köra bilen tom på diesel.
Den gick ca 46 Km i 70-100 Km/h efter att sista strecket blev rött och färddatorn visade streck.
Körde in på macken och stod med motorn på i ca 2 min (pratade telefon) när den stannade själv p.g.a. tom tank.
Därefter fyllde jag upp tanken och hela röret vilket resulterade i 76 liter diesel,
och en snittförbrukning på 0,64 l/mil (dator) och 0,658 l/mil på pump.(115,4 mil)
Har använt dieselvärmaren ytterst sparsamt samt att det inte rann över vid förra tankningen,
men tankade även då upp i röret.
snoddasD5 skrev:Testa idag far och fyll upp bilen full ta med en dunk på 20liter fyll den sen ställer ni bilen så den lutar åt vänster rätt mycket och börja häll från dunken tar max 20min och testa.
Men vad händer när man ställer sig rakt då? Rinner det inte över genom tanklocket, eller det kanske är helt tätt?

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]