Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte bilen, XC70 AWD aut 2011, ca 14.500 mil den 27 jan i år, påtalade vid provkörning att dubbdäcken lät illa och undrade om jag kunde få dem utbytta mot friktionsdäck (avskyr dubbdäck), försäljaren undrade om jag var riktigt klok, spritt nya Hakka 8 på bilen! OK. låt dem sitta! Vid byte till sommardäck lät det tyvärr lika illa, och efter dagens överenskomna 15.000 mila-service där jag bad dem undersöka ljudet var beskedet att bakaxeldiffen är slut, 34.000:- ink hjulinställning... :shock:

Mike
Tur att det är inom 6 månader från köpdatum då så att det inte blir några problem att få säljaren att stå för det. Konsumentköplagen är bra att ha.. Och att kunna.
joel80 skrev:Tur att det är inom 6 månader från köpdatum då så att det inte blir några problem att få säljaren att stå för det. Konsumentköplagen är bra att ha.. Och att kunna.
Är du 100 på att det gäller?

Mike
Så är det, fel som uppträder inom 6 mån och inte är normala med hänsyn till ålder, miltal och pris ska anses ha funnits vid köpet.
Är bilen varudeklarerad utan anmärkning på drivlinan är det solklart.
Finns det flera på forumet som råkat ut för detta? Ska inte behöva hända på en bil som gått knappt 15.000 mil, iallafall om det ska vara en kvalitetsprodukt?! MIn föregående, XC70 AWD aut 2.5 T -04 hade gått 24.000 mil då jag sålde den och det enda jag gjort förutom service de senaste 7.000 milen i min ägo var en styrled, bakrutetorkaren och 2 st klapperstag, fanns inte tillstymmelse till missljud eller annat knas med den då den såldes, undrar om Ford-ägandet har medfört en försämring?

Mike
Kolla konsumentverkets hemsida och läs på om vad som gäller. Du kan också kontakta en konsumentvägledare för att får råd. Är det en MRF-ansluten säljare du köpt bilen ifrån?

Om säljaren inte sagt något om felet eller det står på varudeklarationen har du all rätt på din sida att få det åtgärdat utan kostnad.. Dom bör även stå för lånebil.
Större etablerad Volvohandlare är det. Utgår från att de tar sitt ansvar i detta då jag redan från början påtalad oljud men var själv övertygad att det kom från dubbdäcken, speciellt eftersom det satt nya Hakka 8:or på som många säger är högljudda. Någon har ju gjort en intest på den och uppenbarligen missat detta, kanske som jag trott att det var dubben?

Mike
Då ska du inte ha något att oroa dig för.. dom är troligen MRF-anslutna och följer konsumentköplagen om man bara påminner dem om att den finns. Läs på lite och se till att du vet vad du pratar om. :) (det är alltså reklamation, ingen garanti eller nått sånt om dom börjar snacka om garantivillkor...).
Man vinner ofta på att vara trevlig men påläst. :)

http://www.hallakonsument.se/tips-for-o ... ookie=true
http://www.konsumentverket.se/Vart-arbe ... tkoplagen/
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Trottelpositionsgivaren kanske. Min var full med v[…]

Bakre länkarmsbussning

Fått till mig att Bilkompaniet monterar en f[…]

Felparkering...