Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
Du vill ha en Volvo V70? Nja, V70 2.0F är väl mer en hybrid mellan Mondeo och V70. Jag utgår ifrån att du är medveten om att det sitter en fordmotor i V70 2.0F.

Fördelar:

- Du slipper den dyra servicen vid 18.000 mil (kamrem, multirem, vattenpump (rek), spännrullar mm)
Där var det slut på fördelar

Nackdelar:

- Service var 1000:e mil
- Trött, slö, seg, svag, varvig ...
- Exempellöst tråkig motor
- 0-100 på en förmiddag (sommartid)
- 100-130 på en eftermiddag (inklusive kväll)

Exempel från verkliga livet:
Körde i 160 km/h på motorväg och fick upp följande varningsmeddelande "3:ans kolv på väg ut genom huv, sänk farten!" (nej, det sista var lögn, men helvete vad den varvade och tjöt ... var lite frestad att lägga i 4:an eller 3:an, men då vete fan om inte motorn exploderat).

Som någon skrev tidigare. Ge inte ett öre mer än max 80.000 kr eller köp en Mondeo för 50.000 kr istället.
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
av Mwi
Om man som TS kör 1000-1200 mil/ år så är ju inte 1000 mils serviceintervall fel, även på de Volvo med 3000 mils serviceintervall så är det samtidigt max 1 års serviceintervall. Sen har ju alla V70 II många gemensamma delar utöver 2,0 motorn med förra generationens Mondeo.
av ironii
Tackar Yanis för underhållande läsning! :)
Sen Frefre för den goda informationen!

Tackar Simonhalmstad för tipset om bilen, den såg vacker ut!

De flesta V70II jag kollat in är tidigare tjänstebil.
Har lärt mig att dessa nästan alltid är bättre skötta än privata bilar.

En 2.5FT är mycket av intresse nu då jag läst om den SEGA motorn i 2.0F.
Även om jag aldrig kommer göra 160 km/h på motorvägen så vill jag ju kunna köra om bilister som inte ens håller 110.
av Lövet
Det är mycket snack om hur dålig 2.0F är. I verkligheten är den inte nämnvärt segare än motorer som V70 2.4 som tidigare ansågs som ganska snabb. Det handlar om att 2.0F kräver mycket varv för att accelerera bara. Är man medveten om det är det inget problem.

Kostnads och hållbarhetsmässigt är 2.0F en av de bästa motorer som sitter i hela Volvos program om man har rätt körprofil. Ingen kamrem, inga dyra servicar. Kräver oljebyte var 1000e mil men alla motorer måste ändå byta olja varje år så det är bara ett problem om du kör mer än 1000 mil per år. Att den kommer från Ford är inte negativt för annat än vissa volvoägares prestige. :wink:
av Yaniz
Fords motorer är alltså bättre än Volvos. Bra att veta.
av mattish
Yaniz skrev:Fords motorer är alltså bättre än Volvos. Bra att veta.
?? Var har du läst det och har du belägg för något som gör fords motorer sämre?
av Yaniz
mattish skrev:
Yaniz skrev:Fords motorer är alltså bättre än Volvos. Bra att veta.
?? Var har du läst det och har du belägg för något som gör fords motorer sämre?
Eh, vadå? Vadå läst? Måste man läsa sig till allt, ibland kan det räcka långt med egna erfarenheter. Men visst, Fords motorer är bättre ... säger folk det på ett volvoforum, så är det så ... Att sedan dessa V70 2.0F är näst intill osäljbara på begmarknaden beror på dumskallar som inte vet bättre ...
av mattish
Var läste du att någon påstod att Fords motorer är bättre än Volvos? Det var det jag undrade... :roll:
Jag skulle inte vilja ha en 2,0F då jag hade en sån som hyrbil. Var inte överdrivet imponerad.
I Fordarna gör den sig lite bättre. Lyckas bara motorsurret hålla sig utanför kupén så är det väl inget fel att motorn går på lite högre varv.
av Mwi
Yaniz skrev:Eh, vadå? Vadå läst? Måste man läsa sig till allt, ibland kan det räcka långt med egna erfarenheter. Men visst, Fords motorer är bättre ... säger folk det på ett volvoforum, så är det så ... Att sedan dessa V70 2.0F är näst intill osäljbara på begmarknaden beror på dumskallar som inte vet bättre ...
Du missar en väsentlig sak, Fords 2.0 motor är inte tekniskt dålig men oerhört tråkig. Så om man kör lite och vill ha en av marknadens säkraste bilar för lite pengar då är V70 II 2.0 det perfekta valet. Dumskallarna väljer en motor som inte passar deras effektbehov, körsträcka eller plånbok :shock:
Ps. Ford har vunnit lite mer än 170 F1 lopp, så lite kunnande har Ford när det gäller motorer.

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]