Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrMupp
Jag hade en framhjulsdriven V70 D4 My13 Dynamic Edition med sportchassi och 245mm sulor. Bytte i december till en V70 D4 AWD aut (My15).

Jag kan ju lugnt säga att den nya bilen är svajigare än min förra bil. 20 mm högre markfrigång, mjukare krängningshämmare, svampigare däck.

Tänk då att XC70 går 60 mm högre ändå. Lär vara rejält svajigt. Så ja four c, styvt chassi eller liknande lär behövas.

Men i ärlighetens namn åker man ju 95% av tiden rakt fram. 8)
Om det nu har med ålder att göra eller nåt annat, det vet jag inte. Men jag tycker att jag har vant mig rejält vid XC70 nu. När jag kommer i nåt sånt där strykjärn tycker jag det är hemskt påfrestande att åka i. Studsar och hoppar hela tiden.

Men svajig med husvagn efter är den inte alls. Nu har jag ju nivåreglering då, förstås, men det anser jag vara en självklarhet på en bra dragbil. Helt klart den bästa dragbil jag har haft hittills.

Med tanke på användarnamnet kan ju trådskaparen inte bo speciellt långt från mig. Dessutom har jag en dotter som bor i Växjö. Kanske dags för lite bilsnack över en kopp kaffe?
Användarvisningsbild
av Perra83
Sen går det inte att komma ifrån att XC70 har ett enormt bagageutrymme. Ville gärna ha en XC60 men både längd och bredd är betydligt mindre i XC60 och så har den sluttande bakruta. Detta stör enormt mycket när man vill lasta lite mer än ett par ICA kassar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är riktigt. Jag behövde köra en tvättmaskin för ett tag sedan. I en XC70 är det lika enkelt som att stoppa in en skokartong i en V60.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag brukar köpa tvättmaskin ungefär var 10:e år... ;-)
Användarvisningsbild
av Snacksalig
MartinS skrev:Jag brukar köpa tvättmaskin ungefär var 10:e år... ;-)
Jag brukar beställa tvättmaskiner och diskmaskiner med hemkörning och installation, men det hör inte riktigt hit.
Om du har tio olika hushållsmaskiner av mer skrymmande sort (tvätt, tork, disk, spis, micro, kyl, frys, tv m.m.) och de alla köps nya med ca tio års mellanrum, så innebär det en om året. För mig motiverar det det stora fyrkantiga lastutrymmet.
Jag har dessutom landställe med lika många maskiner till...
Körde nya MB C 220 cdi kombi idag. Det var en med AMG paket osv. Går lös på i alla fall 450kkr efter rabatter. Den känns lyxig i kupén och ganska lågt chassi som var helt OK.

Men reagerar på följande jämfört med min S60 D5.

Drivlinan känns modernare och mjukare i gången, men den är långsammare på att reagera fast jag sätter den i sportläget än min S60, och den är klart tröttare även om den var piggare än jag förväntat mig. Gick mycket mjukare än 320d, klart bättre bil generellt än BMW tycker jag. Motorn kändes starkare än nya D4 men gick tydligt råare även om jag inte tyckte det störde som på BMW och billigare bilars dieselmotorer. Trots det höga priset saknar den saker som jag har idag, komfortlåsning, adaptiv farthållare, GPS tror jag inte heller den hade, fick den inte att fungera i alla fall. Klagade på nått minneskort. Den hade dock elbaklucka som är en bra grej. Den går klart mer sofistikerat vilket man antar en MB gör men den känns även lite artificiellt i styrning osv. Fanns olika lägen som gjorde att gasrespons samt styrning förändrades. Men styrningen kändes mest bara trögare. Den ger ju liksom inte mer feedback bara för ratten är trög. Så jag vet egentligen inte vad det tillför. Sport+ gjorde att lådan låg kvar på växlarna mycket längre men tycker ändå inte gasresponsen var så värst imponerande. Har nog med att det är en liten motor som trots allt behöver ladda turbon för att ge effekt. Upplever inte alls det på min D5. Lösningen med växellägesspaken vid ratten är en smart grej.

Så kommer vi till en annan grej som jag reagerar på hela tiden och som man aldrig ser någon annan kommentera om i recensioner osv. Nämligen utrymmet man har som förare för benen och axlar osv. Det är märkbart mindre i MB C, BMW 3 serie än det är i S60/V60. Jag tycker dom känns som en mindre bil jämför med min?. S60/V60 känns lite som den har sin egna klass mitt emellan. Satte mig i en MB E klass och den känns lika stor som min möjligen aningen större. Men blev förvånad över att E klass inte var rymligare än den var.

Kontentan av detta är att jag inte vill lägga 270kkr med inbyte för en bil som känns sämre på lika mycket som den känns bättre. Har tidigare aldrig tittat så mycket på dom dyrare tyska bilarna för jag har aldrig haft pengar till dom. Nu när jag har det så är jag faktiskt inte speciellt imponerad. Volvo är jävligt bra bilar helt enkelt. Och S60/V60 är uppenbart mycket sportigare än jag trodde. Man kan verkligen inte jämföra dessa med dom större modellerna som V70 osv. Tror inte heller jag kommer bli nöjd med en 2L diesel oavsett märke. Jag har testat alla nu och är inte speciellt imponerad. Det är självfallet bra motorer med låg förbrukning, vissa går sjukt mjukt (volvo VEA samt passat 190hp) och fint men tycker dom är för dåliga rent prestandamässigt för att matcha upp så här pass dyra bilar. Spelar ingen roll hur dyr och fin en bil är om drivlinan är trött och saknar respons.

Som det känns nu står det trots allt mellan ett par år gammal BMW 330D (Världens bästa motor? men sjukt dyr). Eller en V60. Något säger mig att en V60 T5 med nya automaten och kanske R eller four-c med 17" hjul blir perfekt till mig. Har 18" på S60 idag och tycker enbart dom bidrog med mer vägbuller när jag bytte från 17.

Skall jaga tag i en V60 T5 att provköra så vår jag se vad det ger.
Användarvisningsbild
av hållundan
Nu är det ju inte riktigt samma väg jag går som du funderar på här, men jag byter nästa måndag min nuvarande V60 R-design till en XC70 Sport (D4 VEA FWD man). Gör det i huvudsak (avtalet går ut, visserligen) för att jag ledsnat på att V60n dels är för liten med två barn och att min nuvarande D2 är så innihelvete trött att jag förundras över hur jag överlever i den varje dag.

Efter lite provkörningar kan man ju självklart konstatera att sportchassiet på V60n är ljusår mycket "sattare" än vad det är på XC70 Sport, men jämför man en standard XC70 (4C har jag inte testat, dessvärre) och V60n så tycker jag ändå inte att gungigheten är såpass jobbig som man annars kunde förvänta sig.

Nu har jag ju som sagt visserligen inte fått min nya XC70, men kan återkomma med en lite mer djuplodad jämförelse V60 R-design och XC70 Sport om någon vecka.
Låter trevligt. Ser fram emot mer info. Här omkring verkar det vara svårt att hitta en XC70 med sportchassi att testa. Dom flesta som köper en sådan prioriterar väll annat. Tror dock polisens XC70 har en version av sportchassit. Är dock väldigt laglig av mig så lär inte få chansen åka en sådan heller :)

Har i alla fall bestämt jag inte byter förens det jag byter till känns betydligt bättre än det jag har. Och det har jag inte varit i närheten av ännu. Särskilt inte med tanke på pengarna det kostar emellan.
Det är inte så ofta jag kör tvättmaskiner heller, inte nuförtiden (har ett förflutet i mycket yngre år som elektriker, då var det rätt ofta). Men jag tog tvättmaskinen som ett exempel på något som är lätt att lasta i en XC70.

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]