crumpets skrev:Jag skulle vilja säga att det är en utmärkt idé. Men jag hade kollat så att biltemaoljan faktiskt uppfyller kvalitetskraven. Kostar det 1000 kronor mer att göra en sån spolning med olja av rätt kvalitet så blir det ju ändå en väldigt låg kostnad på det stora hela. Det kanske inte -behövs- men det KOMMER att göra gott för din motors livslängd. Samma med automatlådeoljan. Grejerna håller alltid och undvikligt längre om man alltid kör dem med ännu fräschare olja än vad som krävs.
En bra sammanfattning av mina egna tankar! Min Buick från 1956 med drygt 170 000 miles på mätaren har blivit omhändertagen som en bäbis av ägaren i USA, olje och filterbyte med 1000-1500 miles intervall, alltså 160-240 mil! Under mina 10 år som ägare har jag fortsatt på samma sätt. Snart 60 år, motorn orörd, tar ingen olja, oljan fortfarande fräsch vid varje byte, och går som en dröm!
Undrar om min xc70 har samma fräschör år 2070!
Jag kommer definitivt att göra mina två byten men med olja av rätt spec, tydligen är det askhalten i den A5/B5 klassade oljan som är låg för att partikelfiltret skall må bra.
En guckig sotsvart olja kan ju bara ha den färgen om den innehåller mycket sot, och det lär väl fastna både här och där i motorn.
Mike