Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Det är småpengar det handlar om. Köp den olja som uppfyller kraven. Sen om det står Texaco, Mobil1 eller Statoil har mindre betydelse. Känns det bättre med Castrol kör på det.
Användarvisningsbild
av Jahaja
rid54 skrev:När det gäller den "riktiga bilen" så finns ju smörjkraven definitivt där, medan modernare motorer ofta har oljekrav som dessutom hänger ihop med fabrikantens visioner om hur ekonomiska deras motorer ska vara. För en värdefull riktig motor skulle jag ju inte våga snåla på oljan, när det gäller smörjförmåga, men i dessa motorer passar ju inte moderna tunna oljor (dvs de är nog inte lämpat med 0W/30 i en motor som från början var tänkt att tankas med 15W/40 eller nåt). Det var lite av en utsvävning; vad jag tänkte på var mer detta med långa serviceintervall, om de verkligen är rimliga. 3000 mil är kanske OK, men om detta tar 3 år att genomföra, är det en god idé avseende oljan i motorn?
Är det inte 3000 mil eller 1 år? (Det som kommer först)
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag skulle vilja säga att det är en utmärkt idé. Men jag hade kollat så att biltemaoljan faktiskt uppfyller kvalitetskraven. Kostar det 1000 kronor mer att göra en sån spolning med olja av rätt kvalitet så blir det ju ändå en väldigt låg kostnad på det stora hela. Det kanske inte -behövs- men det KOMMER att göra gott för din motors livslängd. Samma med automatlådeoljan. Grejerna håller alltid och undvikligt längre om man alltid kör dem med ännu fräschare olja än vad som krävs.
av rid54
Jahaja skrev:
rid54 skrev:När det gäller den "riktiga bilen" så finns ju smörjkraven definitivt där, medan modernare motorer ofta har oljekrav som dessutom hänger ihop med fabrikantens visioner om hur ekonomiska deras motorer ska vara. För en värdefull riktig motor skulle jag ju inte våga snåla på oljan, när det gäller smörjförmåga, men i dessa motorer passar ju inte moderna tunna oljor (dvs de är nog inte lämpat med 0W/30 i en motor som från början var tänkt att tankas med 15W/40 eller nåt). Det var lite av en utsvävning; vad jag tänkte på var mer detta med långa serviceintervall, om de verkligen är rimliga. 3000 mil är kanske OK, men om detta tar 3 år att genomföra, är det en god idé avseende oljan i motorn?
Mhm... måhända. Och hur stämmer det med en verklig situation.... kan man undra. OM oljan påstås "hålla" 3000 mil och konsumenten kör 1500 mil/år, då kan man tänka sig att det är fråga om korta körningar, med ett antal kallstarter och nån sorts valsituation uppstår då om man ska byta olja fast man inte kört fullt så mycket, eller vänta tills man kommer upp i km-intervallet? Kör man så, är ju bytesfrekvensen än mer viktig, eftersom oljan förorenas mer av kallstarter och korta körningar utan att motorn får "vädras" ordentligt. Troligen är tidsintervallet det viktiga och körsträckan rätt ointressant, så kravet borde vara att byta varje år utan hänsyn till körsträcka. Men detta var väl OT, sorry.
Användarvisningsbild
av StringerBell
rid54 skrev:
Jahaja skrev:
Mhm... måhända. […].
Yeez, Volvos 3000 mil intervall ifrågasätts utan att man har koll på ett års regeln. Jag har under hela ägandet av min bil bytt vid ett år, eller i praktiken 11 månader eftersom lampan har en tendens att tändas en månad tidigare än föregående år.

Varför vara så orolig för oljeintervallet? Om man vill vara säker på att inte få motorskada, varför inte byta kammremmen efter halva tiden istället? Eller automatlådans olja? En bil skortas i normalfallet med en motor som skulle kunna jobba 10-20-30 tusen mil till.
Användarvisningsbild
av Perra83
rid54 skrev:Mhm... måhända. Och hur stämmer det med en verklig situation.... kan man undra. OM oljan påstås "hålla" 3000 mil och konsumenten kör 1500 mil/år, då kan man tänka sig att det är fråga om korta körningar, med ett antal kallstarter och nån sorts valsituation uppstår då om man ska byta olja fast man inte kört fullt så mycket, eller vänta tills man kommer upp i km-intervallet? Kör man så, är ju bytesfrekvensen än mer viktig, eftersom oljan förorenas mer av kallstarter och korta körningar utan att motorn får "vädras" ordentligt. Troligen är tidsintervallet det viktiga och körsträckan rätt ointressant, så kravet borde vara att byta varje år utan hänsyn till körsträcka. Men detta var väl OT, sorry.
3000mil är max likaså 1år på samma olja.

Kör du 500mil på ett år så byts oljan vid service. Som sagt vid kortköring är det ännu viktigare att oljan byts.

Har för mig att man kan välja en annan olja än den "longlife" som väljs per automatik eller är jag helt ute och cyklar? Kör man mellan 1000-1500mil finns det ingen anledning att välja en longlife.
Användarvisningsbild
av mikethebik
crumpets skrev:Jag skulle vilja säga att det är en utmärkt idé. Men jag hade kollat så att biltemaoljan faktiskt uppfyller kvalitetskraven. Kostar det 1000 kronor mer att göra en sån spolning med olja av rätt kvalitet så blir det ju ändå en väldigt låg kostnad på det stora hela. Det kanske inte -behövs- men det KOMMER att göra gott för din motors livslängd. Samma med automatlådeoljan. Grejerna håller alltid och undvikligt längre om man alltid kör dem med ännu fräschare olja än vad som krävs.
En bra sammanfattning av mina egna tankar! Min Buick från 1956 med drygt 170 000 miles på mätaren har blivit omhändertagen som en bäbis av ägaren i USA, olje och filterbyte med 1000-1500 miles intervall, alltså 160-240 mil! Under mina 10 år som ägare har jag fortsatt på samma sätt. Snart 60 år, motorn orörd, tar ingen olja, oljan fortfarande fräsch vid varje byte, och går som en dröm!
Undrar om min xc70 har samma fräschör år 2070! :wink:
Jag kommer definitivt att göra mina två byten men med olja av rätt spec, tydligen är det askhalten i den A5/B5 klassade oljan som är låg för att partikelfiltret skall må bra.
En guckig sotsvart olja kan ju bara ha den färgen om den innehåller mycket sot, och det lär väl fastna både här och där i motorn.

Mike
Användarvisningsbild
av mikethebik
Perra83 skrev:Spana in din nya olja efter typ 100 mil. Då kommer den vara lika svart som den du har i nu.
Det räknar jag med och det är ju också vitsen med det hela, tror dessutom att den nya oljan kommer att vara svart efter 5 mil, och är den det har min tes bevisats.

Mike
av oldtimersmc
Skänk pengarna till välgörenhet i stället ( ex till "Mekaniker utan skrupler" människor utan sans eller dylikt) :wink:
Du kan lugnt använda vilken olja som helst bara den uppfyller tillverkarens specifikationer, naturligtvis även biltemas som för övrigt håller mycket hög kvalitet.
Det är få motorer som har så höga krav på oljan som en hårt trimmad HD-motor och dessa krav fyllde biltemas olja med råge.

Men att hålla på och "tvätta motorn" är bara ett effektivt sätt att bränna pengar utan vinning.

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]

Nu fick jag äntligen mössa att sätt[…]