Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Gamla automaten är en mycket större "bensintjuv" än gamla motorn.
Det har slagit mig, som kör många olika Volvo-modeller och många mil, många gånger också att sedan MY10 är den manuella dieselfemman klart snål (och ännu bättre senare...). Med automat är den aldrig snål. Med aut+AWD drar den ungefär om min manuella T4
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Gamla automaten är en mycket större "bensintjuv" än gamla motorn.
Det har slagit mig, som kör många olika Volvo-modeller och många mil, många gånger också att sedan MY10 är den manuella dieselfemman klart snål (och ännu bättre senare...). Med automat är den aldrig snål. Med aut+AWD drar den ungefär om min manuella T4
PH
Precis, Dieselfemman har fått så mycket skit i 100-tals biltidningstester där man klagat på förbrukningen genom åren när förbrukningen egentligen berodde på automatlådan. Diesel 5:an är ju rejält mycket snabbare än dieselfyran också, runt en sekund snabbare 0-100.
Robbi skrev:Ja, skatten spelar in. Jag betalar 1800:- / året, VEA och automat. Det skiljer knappt något i förbrukning med den nya 8-stegs automat och manuell.
Det skiljer knappt något i förbrukning heller mellan en D5 manuell & D4 Aut
av Arbetaren
s6025t skrev:
MrMupp skrev:En sak som bör nämnas är att D4 AWD AUT är väsentligt törstigare än 2,0 manuell (och kanske även aut?). Spontant skulle jag säga 0,2 dl mer per mil.

Men nu har ju dieselpriset gått ned. Plus att man lever bara en gång. Kombon AWD/AUT och "stora" motorn, tycker jag är kickass. Dvs riktigt bra!
Tänk på att AWD+AUT är dyra att skatta de ligger över 4000kr/år så skatten är lika stor utgift som de 0,2 literna kostar om man kör ca 1500mil/år en manuell 4 cylindrig VEA V70 är skattefri i 5år
V 70 VEA Aut är också skattefri i 5 år! Sen är det ju en smaksak vad man väljer men när jag skulle handla så ville jag inte ha en "gammal" motor. Men vill man ha AWD så får man ju än så länge hålla sig till den 5 cyl motorn.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Arbetaren skrev:Sen är det ju en smaksak vad man väljer men när jag skulle handla så ville jag inte ha en "gammal" motor.
Allt nytt är inte bättre, man tappar ju 35 hästar och får en rejält mycket slöare bil om man väljer nya motorn. Det är ju inget kul alls.

Har märkt att en massa nya saker inte alltid var bättre, tvärs om faktiskt.
Nya Haldex gen5 - billig lågprestanda.
Nya High Performance stereon- stöder inte sub
Nya spolarmunstyckena- billigt skräp utan kula
Nya Defrostermunstycket i MY10 - helkass som inte fixade hela framrutan.
Nya sämre rostskyddet..... Vi får väl se...
Håller med B20! Jag tycker det känns som det var lite bättre grejor på Jacobys tid på Volvo. ;)
Användarvisningsbild
av EjS
simonhalmstad skrev:Håller med B20! Jag tycker det känns som det var lite bättre grejor på Jacobys tid på Volvo. ;)
Eller det var han som började cost optimera...
Användarvisningsbild
av TommyP86
Lite ot men "nya spolarmunstyckena"? Från my12 sitter det "2-strålar-munstycken" istället för värdelösa duschmunstycken, är det ändrat igen med dom lackerade munstyckena menar du?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
TommyP86 skrev:Lite ot men "nya spolarmunstyckena"? Från my12 sitter det "2-strålar-munstycken" istället för värdelösa duschmunstycken, är det ändrat igen med dom lackerade munstyckena menar du?
Besparingarna gjorde nog att det blev FÖR dåligt så man fick byta tillbaka igen till MY12, Samma med defrostern, det blev för dålig med bara ett utblås i mitten som lämnade ytterkanterna av rutan igenimmade så man fick byta tillbaka.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]