Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
De flesta jag har läst om här på forumet är äldre 2,5FT. :wink:
av Yaniz
SvenB skrev:De flesta jag har läst om här på forumet är äldre 2,5FT. :wink:
Jaha du, då får du nog läsa lite mer på forumet ...
Användarvisningsbild
av Sceptic
Yaniz skrev:
SvenB skrev:
volvofantast skrev:Är det samma oavset motor , diesel, bensin, etanol?
Vad jag vet så är det väl i huvudsak de 5 cylindriga bensinmotorerna som drabbats. Men eftersom du avser att köpa MY10 eller MY11 skall ju detta vara löst.
Det drabbar till övervägande del dieselmotorerna.
Det stämmer i sådana fall med vad den Volvotekniker jag pratade med sa. Det fanns även 5 cyl. bensinare som drabbats men det var betydligt vanligare på dieslarna.
Användarvisningsbild
av Vegard73
knut1955 skrev:For et drøyt år siden fikk jeg tilbakekalling av Volvo for skifte av rem og strammehjul på min D3 MY11. Dette ble selvsagt utført uten kostnad for meg. Du må i alle fall sjekke at dette er gjort.
Samme her.
MY11 D3 AWD XC70 skifte av rem og strammehjul utført uten kost ad grunnet service bulleteng fra Volvocars i følge Bilia Drammen.
Användarvisningsbild
av SvenB
Yaniz skrev:
Jag rekommenderar dig att göra samma sak. :)
av Yaniz
SvenB skrev:
Yaniz skrev:
Jag rekommenderar dig att göra samma sak. :)
Redan gjort och kommit till annan slutsats. Det är dieslarna som är klart överrepresenterade. Det finns hur mycket som helst om detta i olika trådar på forumet samt en intressant förklaring till varför dieslarna drabbas i en av trådarna. Sök på motorhaveri, ac-haveri, magnetkoppling, ac-kompressor, multirem, spännrulle, brusten kamrem etc så har du att läsa om fenomenet i minst en vecka. En varning är dock på sin plats: har du en av dessa dieslar så får du svårt att sova ett tag framöver. Börja gärna med min tråd nedan, där jag försökte vara lite provokativ i syfte att locka fram reaktioner och erfarenheter från folk som på ett eller annat sätt har kunskap i ämnet.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=111737
Användarvisningsbild
av xerent
Jag får hålla med Yaniz. Jag har läst om en (1) 2.5FT som havererade tre gånger varav två gånger allvarligt. Resten av trådarna har handlat om 2.4-liters 5-cylindersdieslarna.
Användarvisningsbild
av SvenB
Ja det är nog den tråden jag läst. Men det fanns även en S80 2,5FT som rasat. Men det är ju många som varnat för detta då någon frågat om råd då denne spekulerat på att köpa en bil med 2,5FT motorn. Yaniz, jag har inte någon 5 cyl dieselmotor i min bil :wink:
av mortimer
Jag inkräktar lite på tråden nu förmodligen.

Man verkar byta remspännare och hjälprem på min för detta på min. Ska tydligen bytas till en hydraulisk istället i samband med service vid 9.000mil. Är det någon härinne som kan förklara vad det innebär med en hydraulisk remspännare ? Hydraulik i min värld är ju tryck som ändras med olja/vätska.

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]

Ja ska man, som nu för tiden, spotta ur sig e[…]

Identifiering Volvofälg

Dessa fälgar sitter på min 740 GLT 16V[…]