Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bozze4evigt
Räknas 5 skattefria år från första datum i trafik?
Vi kör 2000 mil per år.

Gillar helt klart Volvos femmor men om T4 är upp till 30% billigare att köra är det helt klart intressant.

Vad exakt är/gör Sensus?
Användarvisningsbild
av Hanzon
Jag skulle valt T4 med tanke på att det årsmodell 2013 och enligt din beskrivning verkar vara bra utrustad.
av Mats76
Lånar tråden lite. Är det någon skillnad på de manuella växellådorna i respektive bil? Har bara kört 2.5ft manuell, och tycker den är ganska oskön med långa okänsliga slag. Känns T4 och T5 mer kortslagig och precisa lägen?

Gillar för övrigt Volvons 5 cylindriga motorer...
Användarvisningsbild
av Sceptic
TommyP86 skrev:Det är en oerhört stor skillnad hur man upplever en my11 mot bara my12, my12 känns ljusår fräschare, nyare, stadigare etc.
Det är mer effekt i 2,5ft, och den drar ungefär 2dl mer per mil jämfört med t4f.
Jag hade valt 2013 oavsett motor, på samma sätt som jag valt bort 2011 oavsett motor.
Förutom Sensus så upplevde jag knappast någon "oerhört stor skillnad" mellan de två T4/T4F-12 och den 2.5FT-11 jag valde mellan (alla 3 hade gått ca 4000 mil) . Den stora skillnaden var däremot mellan motorerna där, som redan sagts, 2.5FT vann med hästlängder.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag har en t4f -12 och tjejen har en 2,5ft -11, både gått över 15k, båda automat (powershift) båda har nya bakvagnsbussningar, och rullar på likadanahjul, båda är r-design. -12an är betydligt trevligare i det högst teoretiska "upplevd körkomfort". Det skiljer så klart 50hk och gud vet hur många nm till 2,5ftn, så den är som en missil om man får för sej att jämföra dem. Men å andra sidan får T6an en 2,5ft att stå still, så att jämföra en mindre motor mot en större ger inte direkt några överraskningar.
För mej är det dock viktigare med inbyggd gps, bluetoothstreamning, att kunna styra allt från usb till spotify med rattknappar osv, än att nå 200 på nolltid. Det har jag min 960 T5 till. Att leka alltså.
Användarvisningsbild
av Sceptic
TommyP86 skrev:Jag har en t4f -12 och tjejen har en 2,5ft -11, både gått över 15k, båda automat (powershift) båda har nya bakvagnsbussningar, och rullar på likadanahjul, båda är r-design. -12an är betydligt trevligare i det högst teoretiska "upplevd körkomfort". Det skiljer så klart 50hk och gud vet hur många nm till 2,5ftn, så den är som en missil om man får för sej att jämföra dem. Men å andra sidan får T6an en 2,5ft att stå still, så att jämföra en mindre motor mot en större ger inte direkt några överraskningar.
För mej är det dock viktigare med inbyggd gps, bluetoothstreamning, att kunna styra allt från usb till spotify med rattknappar osv, än att nå 200 på nolltid. Det har jag min 960 T5 till. Att leka alltså.
Ja alla har naturligtvis olika prioriteringar men någon högre körkomfort eller högre byggkvalitet märkte inte jag av i 12:orna, förutom Sensus då. Visst är en T6:a vassare än en 2.5FT precis som FT:n är vassare än T4 men å andra sidan står ju T6 still jämfört med mycket annat. Det finns alltid något bättre....om man har råd :wink:
......och 2.5FT har väl Geartronic.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Det har den, men inte t4f, därför nämnde jag båda :)
Hade jag kunnat välja hade jag säkert köpt en t5 eller kanske t6 trots lådan (vi kommer dåligt överrens) men det var jobbigt nog att hitta den bilen jag har nu, livet som begbilsköpare är hårt :)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
T5 260hk i gamla V70 karossen är kanon mycket bättre, än en FT. Både automatlåda, byggkvalitet, acceleration, förbrukning och motorljud är bättre.
Användarvisningsbild
av Sceptic
TommyP86 skrev: Hade jag kunnat välja hade jag säkert köpt en t5 eller kanske t6 trots lådan
Hade jag kunnat välja kanske det hade blivit en BMW535d men då är vi uppe på, för mig, orealistiska summor. Som sagt, det finns alltid något bättre :wink:
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]