Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Axan
jimlindeborg skrev:
Axan skrev:
Perra83 skrev:Har du provkört en V50 D2?
Nej, har bara kört en S40 2.0D innan. Är V50 tråkig att köra ?
Det är ju ingen sportbil direkt, men billigt går den!
Det förstår jag, men är det mycket mindre inuti? Hur är den kvalitetsmässigt mot V70?
Användarvisningsbild
av jimlindeborg
Nu kan jag inte jämföra direkt då jag inte har någon större erfarenhet av V70. Men kan verkligen inte klaga på kvalitén på min iallafall som är en momentum utrustad r-design. Lagom med utrustning.

Jag har hundbur i halva bagageutrymmet och kan ändå få in 2st 17" däck bredvid. I kupén åker 4 st vuxna bekvämt.
Om jag vore dig skulle jag köpa en r-design, blir lite roligare då!
Senast redigerad av 1 jimlindeborg, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av svergie2
Axan skrev:
jimlindeborg skrev:
Axan skrev: Nej, har bara kört en S40 2.0D innan. Är V50 tråkig att köra ?
Det är ju ingen sportbil direkt, men billigt går den!
Det förstår jag, men är det mycket mindre inuti? Hur är den kvalitetsmässigt mot V70?
V50 har dragits med elfel (främst pre facelift dock) och iom att det är den sista årsmodellen du köper så borde de flesta felen vara borta. SvenB har en Classic D2 :) Det är dåligt med utrymme bak, och fram är väl inte jätterymligt heller :/
Användarvisningsbild
av Perra83
V50 D2 manuell Classic -12 kostar 1259kr i skatt när det är dags.

Dörrarna är riktigt plåtiga och inredningen är inte så värst behaglig ens med skinn. Inget armstöd i baksätet (iaf inte i Classic)
Kanske att en Summum med bästaste inredningen kan vara lite behaglig. I närheten av V70 kommer dom aldrig.
Sambons C30 är i en helt annan klass. Jag har kört till Ullared ToR över 80mil i V50 D2. Inte ens förbrukningen imponerar med 17" hjul. Ingen känsla alls i gas- och kopplingspedal. Hel- och halvljuset är rätt bra i alla fall.
Användarvisningsbild
av jimlindeborg
Körde över 150 mil i somras med min och fick ner den i 0.42l/milen med 17" hjul.

Jag är toknöjd med min iallafall trotts att det inte är en räser, men alla har vi olika behov! :-)-)
av Aman
Hej
En V50 är en betydligt billigare bil . Räcker att öppna/ stänga dörren, provsitta , känna på inredning för att inse att V70n är på en högre nivå kvalitetsmässigt. V50n känns väldigt billig i det mesta. Det logiska borde egentligen vara att byta till en V60 före en V50, vilket många troligen rekommenderar.
Användarvisningsbild
av Axan
Tack för era svar.

Den största boven är ju skatten på den, men man kanske inte ska tänka på den så mycket och ha kvar bilen.

Får nog åka bort till Volvo och känna på en V50.
av berrabus
Jag har haft en V50 2.0d och har en V70 2.4d båda manuella.

När jag letade V50 provkörde jag ett par 1.6d som motsvarar D2 och det var bland det tråkigaste jag kört. Omkörning på landsväg måste planeras ordentligt i förväg.
Helt annat drag i 2.0d (som borde motsvaras av D3) där vridet kommer tidigt. Kändes faktiskt rappare än min V70 gör.

Utrymme, klart mindre i V50:ns baksäte och bagage. Finns gott om plats i bägges framsäte för mina 194cm.

Komfort, stor skillnad till V70:ns fördel.

Skiljer kanske en del i både inköpspris och ägandekostnad men i det här fallet tycker jag man får vad man betalar för.

Edit: Är du ute efter att minska kostnaderna kanske det inte är en Volvo du skall leta efter...
Användarvisningsbild
av SvenB
Eftersom jag nämns som ägare till en V50 Classic, så skall jag komma med mina synpunkter. Jag är nöjd med min bil. Det var någon som längre upp i tråden frågade om du kört någon V50 D2. Jag förmodar att denne menar motorn. Jag har inte, vad jag kan komma på, hört så mycket negativt om Volvo V50. Däremot har det förekommit de sin "dissar" motorstyrkan. Jag håller inte med. Den räcker för oss vardagsbilister. Inte ens som dragbil till ett stort släp, har den visat några svaghetstecken. Under de c:a 2.000 mil jag kört hittills har den dragit 0,51 liter mil. Att inredningen skulle vara tråkig håller jag inte heller med om. Du kan titta på min bil i min garagetråd och avgöra själv.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&t=100617
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]