Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fjädringen styvar till sig när lasten kommer på. Det ser nivåregleringen ut.

Nu är jag förvisso gammal nog att minnas den tid då Volvos värstingmodeller had 70-profil, men även om vi bortser från sådana nostalgitrippar så rullar min XC70 på 235/55 17". Det är knappast vad jag associerar med ballongdäck. Men det är inte bara styvhet mot nedfjädring jag syftar på, utan även dimension på bussningar, länkarmar och stag som spelar in. Tittar man under min kusins super-Passat är det ju dimensionerat som på en liten lastbil, och den är mycket riktigt mycket stabil även med husvagn efter.
Tack för alla snabba svar.
mattish skrev:Till TS: Hur många mil kör du med husvagn om året?
Jaa, du efter som att frun min SPONTAN shoppade husvagnen i höstas. Så har jag bara hämtat den och kört den till vinterförvaringen.
(Hur F*N man nu kan spontan shoppa för över 100k) :-(O)
Men min kvalificerade gissning är att det kommer att avverkas ca 200mil i sommar.

Det lite tråkiga med dom lite nyare Volvona är att man måste upp bland dom största motorerna för att få en dragvikt på över 1600kg.

V70 -01:an 2,4 170hk som jag har idag, får förvisso dra 1800kg.
Men den blir väldigt tjurig när man hänger på vagnen. På plan väg och med plattan i mattan så är det precis att den orkar upp i 80km/h.
Vågar inte tänka på hur den hade uppfört sig i en brant backe.

Lite tråkigt att powershiften inte är så drag villig.
För den T4:an jag kollade på var fullsmetad med dvd skärmar i nackstöden, 7" display, RTI navi, HP stereo och div teknik och hgv paket.
Är man teknik nörd så är man.

Har även sneglat på 2,5ft, men förbrukningen skojar man inte bort. 14,5/100km deklarerad i stadskörning. Jag har väl lätt 80-85% stadskörning.

Min budget ligger på 200k.
Men det känns väl som om man kika på D5:an alt 2,5ft:n (trotts förbrukningen)
En sådan fru skojar man inte bort...
Satsa på en D5 alt d3awd (samma rova) så blir du inte besviken apersson850 vet vad han talar om. teknik pack kul kort tid halveringstiden är inte som för cesium direkt.
av Lövet
VolvoB20 skrev:Eller förra modellen av Supra osv. De ligger som klistrade på vägen och spår och starka sidvindar märks inte överhuvudtaget trots släp.
Du har alltså dragkrok på Supran? Respekt.
av Cedrix
Har en V70 D5 04:a med helt nya dämpare (nivå) och en XC70 2,4d 10:a ( utan nivå och dämpare/fjädrar som varit med i 13000 mil) och en husvagn som har en totalvikt på 1900kg (väger nog minst det på semestern).

Kan bara säga att XCn är mycket bättre dragbil på alla sätt och vis förutom förbrukningen då.
Behöver nästan aldrig röra växelspaken med någon av bilarna, har iof KCR i V70n (197hk 400nm) och BSR på XCn (245hk 520nm) klarar de flesta backarna på högsta växeln bara man håller någolunda fart.
Hade löstagbar glapp dragkrok på en Mazda 323F drog en boggieärra som vägde lika mycket som bilen, en ryslig upplevelse.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev:Fjädringen styvar till sig när lasten kommer på. Det ser nivåregleringen ut.

Nu är jag förvisso gammal nog att minnas den tid då Volvos värstingmodeller had 70-profil, men även om vi bortser från sådana nostalgitrippar så rullar min XC70 på 235/55 17". Det är knappast vad jag associerar med ballongdäck. Men det är inte bara styvhet mot nedfjädring jag syftar på, utan även dimension på bussningar, länkarmar och stag som spelar in. Tittar man under min kusins super-Passat är det ju dimensionerat som på en liten lastbil, och den är mycket riktigt mycket stabil även med husvagn efter.
235/55 17 är ballongdäck som har flexande däckssidor :D , och det var inte nedfjädring jag tänkte på heller, har du en tung BMW med tex 285/30-19" som sitter på M bakaxel med M bussningar och M krängningshämmare så blir det grymt stabilt. Om släpet trycker bilen i sidled pga sidvind, vind från långtradare eller spår i vägbanan så märks det inte ett skvatt.

XC modellerna har ju mera komfortballongdäck som är bra på att vara flexibla i sidorna och anpassa sig mot formen på underlaget när man kör på dålig väg och i terräng,.
oldtimersmc skrev:En sådan fru skojar man inte bort...
Satsa på en D5 alt d3awd (samma rova) så blir du inte besviken apersson850 vet vad han talar om. teknik pack kul kort tid halveringstiden är inte som för cesium direkt.
He he, nä jag har det inte lätt. :wink:

Får nog överge T4:an.

Om man går över till att leta oljebrännare mer specifikt D5:an.

Vad finns där för fallgropar, tänker på ev partikelfiler (om det nu finns på den), kamrem etc...?
VolvoB20 skrev: ...har du en tung BMW med tex 285/30-19"...
Ja, nu tänkte jag ju på däck, inte fälgar med vulkade gummiskydd! :lol:

D5 har självrensande partikelfilter. Vissa modeller har varit utrustade med undermåliga AC-kompressorer. När kompressorn skurit slits hjälpaggregatremmen av. Den har sedan en otrevlig förmåga att trassla in sig i kamremmen, och sedan är det topplocket som blir självrensande.
Men det är en utmärkt släpvagnsdragarmotor, oavsett vilket effektuttag du hittar i någon lämplig bil.
Stefan_KG skrev:
oldtimersmc skrev:En sådan fru skojar man inte bort...
He he, nä jag har det inte lätt. :wink:

Får nog överge T4:an.

Om man går över till att leta oljebrännare mer specifikt D5:an.

Vad finns där för fallgropar, tänker på ev partikelfiler (om det nu finns på den), kamrem etc...?

Ja tänk vad man skulle spara utan en Qvinna...
Skulle sedan sprätta allt på samma Q :wink:

Åter till alvaret håll dig till my10+ så ligger du på den bättre sidan dvs en D5 my10- alt D3 awd my11-

Samma motor om du köper awd = dubbelturbo d3 eller D5 handlar bara om vilket dataprogram du har till motorn mao mer power i de fyrhjulsdrivna om man önskar det.

Har en D3 framhjulsdriven My 12 samma effekt som en D3 FWD my 12 men den har dubbelturbo så med en enkel uppdatering på polestar så har du en D5

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]