Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jäverhammar
Menas isofix som i fäste/krokar mellan rygg och sits eller som i VAGs fall när jag frågade - öglor som fästs i stolens glidskenor?
av mortimer
AndreasHo skrev:vadå går inte att beställa, vad är det för dumheter ? jag har ju gjort det och det är så mycket Volvo original som det går att få det.

ring Bilia i Skåne så löser dom detta.

Mvh
Var det svaret som jag hade hoppats på härinne också.
Jag har varit i kontakt med Bilia idag där deras reservdelsman skulle ta kontakt med mig. Hoppas få bra svar av de imorgon.
Har du någon på Bilia som du kan referera till som du varit i kontakt med ?
av mortimer
Kan dessvärre meddela att inte ens Bilia kan beställa detta. Fästet har ersatts i omgångar för att helt utgå ur beställningssortimentet sedan 2013-12-05. Finns inte ens att beställa från centrallagret i Gbg. Blläähh
Luktar som det är någon säkerhetsbrist på fästet....
Användarvisningsbild
av Alucinor
mortimer skrev:
Alucinor skrev:Inte svar på din fråga kanske, men till båda våra barn körde vi babyskydd med en bas som man fäste med bältet på passagerarstolen. Basen satt alltid kvar, sen klickade man bara i och ur babyskyddet. Tyckte det var väldigt smidigt.
Typ BeSafe izi Go då med Bas ? Är den som vi tänker oss
Vi hade denna http://www.babyland.se/axkid-babyfix--bas
Då var det bara att fästa basen med bältet och låta den vara där. Inget jox med isofix som även vi saknade i framsätet.
av Volvoiscania
Det är säkert någon lag grej det där med ISOFIXen fram.

Det är olagligt i många delar av världen att har barn fram i bilen. (Tex Frankrike). Om Volvo skulle tillhandahålla orginaltillbehör till detta så skulle det kanske kunna misstolkas eller så.

Vad det gäller stolar så hade vi också stol med bas till första barnet, när vi sedan skaffade tvåan så saknades ISOFIX och det visade sig vara i princip lika lätt att dra fast stolen med bältet.
De större stolarna spelar det inte så stor roll på fukntionen torde vara rätt oberoende av om stolen är fastsatt eller ej.
av Glenn3
Vad jag har hört från bekanta som jobbar på Volvo så anser Volvo att det är säkrast att ha barnen i en bakåtvänd barnstol i baksätet jämfört med framsätet, troligtvis därför det inte finns att få tag på eller inte kommer med de nya bilarna. Hade det inte i min MY13 V40, får kolla i min nya V70 som kommer idag! :-)-)
av Johannnes
Jag hade monterat isofix i framsätet på min S80 och det var det bästa jag gjort. Ofta vill man ha koll på små nyfödingar och då vill man inte att dem ska sitta bak när man kör ensam.

Men när jag köpte xc60 -14 märkte jag att fästet inte kunde användas då den inte kunde fästas på framstolen. Volvo tog bort dem förborrade hålen på sätet.

Jag sålde den till en annan som behövde den.
av s93dino
Har sålt min V70 2012 och har ISOFIX för framsätet upplagt på Tradera - förstod i denna tråd att det fanns en del som sökte efter någonting dylikt.
Användarvisningsbild
av Slasse
Är det fortfarande no-no från Volvo att få ISOfix fram i bilen? Svårt att hålla koll på barnet när man åker själv om den är där bak?
webasto doserpump v70n 07

10€ på Aliexpress

Kylarvatten läckage Volvo 940

Har du "spännt up" vattenpumpen mot[…]

Har den utgått hos Volvo? Även om den u[…]

Har monterat ny kupefläkt i min volvo 850, m[…]