Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oldtimersmc
daSea skrev:Exakt samma sak hände med min bil. Åkte någon vecka med meddelandet innan jag fick tummen ur och fyllde på... men meddelandet slocknade inte. Kommer upp varje gång jag startar bilen, även om jag fyllt på ända upp. Jag har inte orkat/haft tid att ta tag i det än, men den verka ändå funka fortfarande då den efter start slocknar och sedan kom upp under färd nu häromdan när jag sölat bort mängder av spolarvätska. Vad kostar en sådan givare? Svårt att byta själv?

125kr på skroten Njaä, ser lätt ut
Användarvisningsbild
av Steffe3
Alucinor skrev:
oldtimersmc skrev:
valln skrev:Kan bero på typ av spolarvätska, prova annat märke.

Ha Ha Ha
Har läst att det finns fordon vars "nivågivare" mäter densiteten på vätskan (dock inte sagt att det är så på Volvo).

http://www.automotorsport.se/bloggar/al ... ngt-eller-
Vet att min gamla bil (Citroen C5) hade nåt sånt för sig också, under vintern när det var mer kräm i spolarvätskan så larmade den konstant, men när det var mer utspätt (sommarblasket) så larmade den inte längre.
av mortimer
Ta ut och resistansmät den till en början så vet du om den är hel. Sen vilken resistans den ska ha är mer intressant.
av oldtimersmc
För det första så är det en nivåvippa m a o ett flöte som ligger ner vid låg nivå och vid normal/högnivå såflyter den upp.
Skulle förvåna mig storligen om man skulle vara tvingad att köpa en speciell variant av spritblandningen.

Anledningen till man från märkesverkstäder påstår att man bara kan använda deras produkter överlåterjag åt den begåvade läsekretsen att avgöra.
av oldtimersmc
Om ni kollar länken till bildelsbasen som jag bifogade tidigare i den här trådenn så kan ni med egna ögon se att det är ett litet vitt flöte s om är Volvos hemlighet.

Så mitt ha ha ha står kvar.
Kan tillägga att jag kör på biltema OKQ8 Volvos mm spolarvätska och det funkar fint...
" för god att kolsyra "
av oldtimersmc
Nästa steg i verkstasskrönorna måste bli att när de nya tryckgivarna i däcken larmar så beror det på att däcken inte är pumpade på märkesverkstad...

Gudarna måste vara galna.
Användarvisningsbild
av Alucinor
oldtimersmc skrev:Om ni kollar länken till bildelsbasen som jag bifogade tidigare i den här trådenn så kan ni med egna ögon se att det är ett litet vitt flöte s om är Volvos hemlighet. Så mitt ha ha ha står kvar.
Synnerligen ödmjukt...
Informerade att det till synes verkar finns biltillverkare vars givare för nivån till spolarvätskan mäter dess densitet, om man nu ska tro på vad som skrevs i AMS artikel. Skröna eller inte, klart man ska inte tro på allt man läser.
Hur som helst har du konstaterat vad som gäller på Volvo iallafall, där är det ett flöte som mäter nivån.
Tack för att du förtydligade detta.
Användarvisningsbild
av gooose
För info så på denna bilmodell så är det som oldtimer säger....
En flottör när nivån stiger så åker den rörliga delen upp och sluter kretsen och lampan slocknar

Så bara du fyller på med flytande vätska så kommer det att funka (den reagerar dåligt på is)

Tänk även på som någon sa att montera den åt rätt håll annars så lyser den med meddelande ända till den är tom

Och detta kräver även ett litet tillägg ang återförsäljaren spolarvätska
Många ÅF har inte "Volvos" spolarvätska utan någon annan som du troligen kan köpa lite varstans Tror inte att jag fyllt på Volvos egna spolarvätska någon gång i någon bil

Men det skiljer mellan vätskorna många lämnar en film på rutan efter spolning..

Jag hade en kund som fyllt sin på en tapp runt Strömstad en sådan som säljer färdig blandat vid pumparna och han var helt lyrisk över hur rent det blev han hade trott att torkarbladen vart orsaken till filmen

Så det är skillnad på grejerna men vilken som är bäst är väl upptill användarna

Och fyll för sjuttan inte med någon annan luft en den från din volvohandlare Givarna får förstoppning ;-//

//Gooose
av oldtimersmc
Alucinor
Densiteten på etanol 0.789 c2h5oh (molekylen ser ut som en hund kallas därför "fyllhund" av de fåtal humoristiska kemisterna) motsvarande för vatten är0.998 dessa 2 ingredienser är lejonparten av innehållet i spolarvätska ochberoende på vilket frostskydd man önskar så mixar man dessa båda vätskor.
De olika additiv därutöver som respektive tillverkare lägger till lär vara av underordnad betydelse.

Att en tillverkare skulle bemöda sig med att ta fram en givare som " känner igen" en specifik spolvätska är en in till visshet gränsad osannolikhet.
Du skulle behöva en separat nivåmätare,tempgivare + en våg som ingångsvärden och naturligtvis så krävs det att biljäveln står still i annat fall så kommer g-krafterna att jävlas med systemet. Man kan ju i o f addera en accelrometer (rättstavningsfunktionen gör en galen)...

Har läst tråden som du länkade till, men...

Allra ödmjukaste hälsningar // per :wink:
Senast redigerad av 1 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gånger.
Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]

Några felkoder???

Jag antar att det är laddtrycksgivaren du men[…]

På min 745-a -88B fungerar c-låset per[…]