Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

rosenlorden skrev:Mmm, irriterande, men när Miljöpartiet är med och leker måste man inse att det blir så här. Helst ska vägarna bort och folket bo i skogen framför en brasa, som givetvis inte har utsläpp. Industri behövs väl inte!? :roll:
Inte för jag gillar miljöpartiet men nu var det ju alliansens budget som gick igenom så detta med höjdfordonsskatt 2015 blev av regeringens budget med miljöpartiet som röstades ner hade faktiskt inte gett nån höjning i år
s6025t skrev: Inte för jag gillar miljöpartiet men nu var det ju alliansens budget som gick igenom så detta med höjdfordonsskatt 2015 blev av regeringens budget med miljöpartiet som röstades ner hade faktiskt inte gett nån höjning i år
Det är riktigt att det beslutades av Alliansen, men inte i 2015 års budget utan tidigare. Det finns en tråd om det här på forumet som startades för nästan ett år sedan. Hoppas att du inte tror att S+MP+V skulle rivit upp det beslutet om deras budget för 2015 skulle kommit på plats.
Vadå, ändras verkligen miljöbilsdefinitionen? Jag tror inte det.

Tycker inte jag ser det när jag läser nedanstående:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... befrielse/

Som det ser ut verkar det endast gälla de bilar som är skattepliktiga, dvs "alla andra bilar".

Dvs för en "icke miljöklassad bil" så beräknas den koldioxidbaserade fordonsskatten enligt:

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... s-storlek/
Dvs:
Skatteberäkningen för fordon som beskattas efter hur mycket koldioxid de släpper ut består av två delar: ett grundbelopp och en koldioxidkomponent. För dieselfordon tillkommer även bränslefaktor och miljötillägg.
Grundbelopp

Ett grundbelopp på 360 kronor/år tillkommer alltid.
Koldioxidkomponenten

22 kronor/gram koldioxidutsläpp över 111 gram/kilometer vid blandad körning
Surt detta. Det betyder att jag som beställde min D4 automat my15 i november -14 som jag ska få levereras om ett par veckor inte kommer vara skattebefriad?

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är allt klart för att lyfta i motorn […]