Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

apersson850 skrev:DSTC består av tre komponenter, om det ska räknas noga.
Traction Control är "diffbroms" genom färdbromsens ingrepp. Samma sak som kallades TRACS när det kom på 850 en gång i tiden. Då kunde man stänga av det, men det går inte alls numera.
Stability är antispinn. Det stängs av helt om man stänger av DSTC.
Dynamic (stability) är antispinn. Det går inte att stänga av, men man kan alltså reducera effekten. Resultatet blir att så länge man gasar och styr utav helvete låter det föraren vara ifred, men så fort man ger minsta tecken på att ge upp, då går det in och rätar upp framfarten igen.
Reducerat läge kallas DSTC SPORT på vissa modeller. Som min, exempelvis.
Står det fel? Är både stability och dynamik antispinn?
apersson850 skrev:Det går inte att stänga av, men man kan alltså reducera effekten. Resultatet blir att så länge man gasar och styr utav helvete låter det föraren vara ifred, men så fort man ger minsta tecken på att ge upp, då går det in och rätar upp framfarten igen.
Med DSTC inaktiverat, så gott det går, kan man sladda på rejält. Det går utmärkt att stå och snurra göra "donuts". Man får gasa som tusan och som du skriver, när man lättar på gasen så börjar antisladdsystemet jobba igen. Det går också bra att kasta ut bakvagnen i en bredsladd. En gång. Sedan nyper antisladdsystemet till och det är slut på lekandet. Och tur är kanske det. Det som är svårt, eller kanske till och med omöjligt, är att köra med lagom kontrollerad sladd i långa kurvor. Då går antisladdsystemet in och tar ned farten.

Min XC70 -06 är värdelös att busköra med. Det är för lång fördröjning från det att jag ger gas till att det händer något med bakhjulen. Dels är det automatlåda och gasar jag så händer det inget och sedan händer inget igen och sedan växlar vilen ned och då kommer liksom allt på en gång och då har jag redan passerat det tillfälle då jag ville ha mer kraft och få ut bakvagnen. Visst, det underlättar en hel del att växla manuellt och kanske låsa lådan på tvåan, men någon busbil är det inte. Sedan är det en helt annan sak att sladda lite planlöst på en snöig parkeringsplats eller ett fält och tycka att det är fantastiskt häftigt att kunna göra det. Det går ju tretton sådana klipp på ett dussin på youtube. Det kan man ju alltid göra, men det där att med precision kunna styra bilen med gasen, det är bara att glömma.
Går utmärkt att sladda hur mycket man vill om man "stänger av" DSTC. Så länge man gasar! :wink:

Dra nån säkring tror jag knappast hjälper, eftersom jag tror att bilen blir framhjulsdriven om den säkringen åker ut. Fick upp "DSTC Service erfodras" på en XC60 D5 awd jag hade 2010. Då blev den framhjulsdriven och totalt hopplös att köra! :wink: Antar att det blir samma utan säkring.
DSTC Sport blir de på min med när jag reducerar effekten av systemet. Och jag tycker de går att roa sig rätt friskt i det läget tillsammans med S-läge på lådan. Så länge man visar bilen att man är chef, tvekar man de minsta går den in och viftar med pekfingret. ;)
Perra83 skrev:DSTC SPORT får ja fram på min V60 R-Design. Rätt skitonödigt på en FWD (S) Nästa bil blir en D5 AWD.
Nejdå, till och med en D2 går att vifta med baken rätt roligt med DSTC SPORT ;)
Det är stor skillnad på responsen. En fin lång kurva, lagom ingångshastighet med ett snabbt gasuppsläpp så viftar den så fint på baken :-)-) Men naturligtvis hade AWD varit ännu bättre :D

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]