Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av perin
CMD skrev:Smart där med CTEK Comfort indikatorn. Men vart sätter ni den då? Alltså själva kontakten? En himla bra grej hade ju varit om man sett den utifrån. :)
Bem har länkat tidigare här ovan, kl. 13:35.
av CMD
Ja just! Men frågan är ju då fortfarande om den där snabbkontakten håller tätt för väder och vind om den ligger i torkardiket dag ut och dag in?
Användarvisningsbild
av Perra83
CMD skrev:Ja just! Men frågan är ju då fortfarande om den där snabbkontakten håller tätt för väder och vind om den ligger i torkardiket dag ut och dag in?
Skulle inte tror det. De vanliga snabbkopplingarna håller inte tätt.
av oldtimersmc
Ola311 skrev:Kostade de 2000? Då måste de va med laddare med?? Jag har redan en laddare så då kan dom inte ta speciellt mycket??
Är en laddare från Biltema den heter intelligent battery charger. Står Biltema Art:37-744 på den med.
Är de något att montera i motorrummet eller bör ja köpa en bättre laddare??

Antagligen inte en laddare kostar 1200-1500

Antagligen så kommer de att vägra alternativt ta djävligt bra betalt för att montera en del som du köpt i egen regi.
Men har du i dag en ex volvo original elmotorvärmare monterad i bilen så är det inte så svårt att göra det i egen regi.
Användarvisningsbild
av bem
CMD skrev:Ja just! Men frågan är ju då fortfarande om den där snabbkontakten håller tätt för väder och vind om den ligger i torkardiket dag ut och dag in?
Om du kikar i länken jag gav tidigare så är det så att man lägger ut indikatorn i vindrotetorkardiket bara när du vill se indikatorn utanför motorrummet och få tillförlitlig avläsning dvs efter att den legat där (med dörrar, motorhuv osv stängda) minst 30 min så batteriet kommit i vilospänning.
Funkar bra, jag har ju indikatorn själv och snabbkontakten på den. Annars ligger indikatorn lite undanvikt vid batterilocket under motorhuven, se bilder i länken tidigare.
Det är helt enkelt inga problem med väta i kontakten som man kanske kunde tro. Dessutom har den ett litet tätslutande gummilock.

/Bo
av CMD
bem skrev:
Om du kikar i länken jag gav tidigare så är det så att man lägger ut indikatorn i vindrotetorkardiket bara när du vill se indikatorn utanför motorrummet och få tillförlitlig avläsning dvs efter att den legat där (med dörrar, motorhuv osv stängda) minst 30 min så batteriet kommit i vilospänning.
Funkar bra, jag har ju indikatorn själv och snabbkontakten på den. Annars ligger indikatorn lite undanvikt vid batterilocket under motorhuven, se bilder i länken tidigare.
Det är helt enkelt inga problem med väta i kontakten som man kanske kunde tro.

/Bo
Jo faaaast, då skulle man ju i stort sett behöva öppna huven och lägga ut indikatorn varje kväll man nattar bilen. Iaf om som jag använder bilen högst oregelbundet. Dvs inte samma körning varje dag, ibland blir de en massa kortkörningar och andra dagar längre svängar. Bäst för mig vore egentligen att fastmontera Volvo/calix laddare som kopplas direkt på motorvärmaren men då får man ju andra problem som att säkringen på stolpen inte räcker till. Äh, jag får väl ladda lite på känn helt enkelt. :)
av oldtimersmc
CMD skrev:
bem skrev:
Det är helt enkelt inga problem med väta i kontakten som man kanske kunde tro.

/Bo
Jo faaaast, då skulle man ju i stort sett behöva öppna huven och lägga ut indikatorn varje kväll man nattar bilen. Iaf om som jag använder bilen högst oregelbundet. Dvs inte samma körning varje dag, ibland blir de en massa kortkörningar och andra dagar längre svängar. Bäst för mig vore egentligen att fastmontera Volvo/calix laddare som kopplas direkt på motorvärmaren men då får man ju andra problem som att säkringen på stolpen inte räcker till. Äh, jag får väl ladda lite på känn helt enkelt. :)

Volvo/calix laddaren är den enda vettiga lösningen om ni frågar mig och vi har 10a säkring = inga problem vid 6a på stolpen så får du dra ned effekten på cupevärmaren...
Användarvisningsbild
av SvenB
Jag uppfattar det som att TS frågar hur bra det är att montera fast Biltemas svar svar på CTEC-laddare.
Ola311 skrev: Är en laddare från Biltema den heter intelligent battery charger. Står Biltema Art:37-744 på den med.
Är de något att montera i motorrummet eller bör ja köpa en bättre laddare??

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]