Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

berrabus skrev:Tack för svar allihop. Verkar vara en enad åsikt om att den inte kommer repareras. Vi får se vad verkstaden säger.
Ingen garanti för att vi har rätt, men det blir tyvärr väldigt snabbt dyrt idag när en bil varit med i en olycka.

Återkoppla gärna hur det går & tur ni inte slog er :-)-)

Var ganska nyligen med om en möteskollision med en buss backspegel mot beckspegel i 80 knyck & man fattade hur nära det var efter ett tag, i början tänkte man bara på det materiella. Vet hur snabbt det kan gå när olyckan är framme & det ställer till en massa problem med att man blir billös osv, men i slutändan är det att man klarar sig oskadd som betyder nåt.
Bilen har börjar repareras och verkstaden väntar nu på delar från Volvo. Enligt uppgift finns det inga skador på annat än de delar som kan bytas ut.
Skadan på skärmen som jag var mest orolig för verkar ha tillkommit pga yttre våld dvs ngn del på älgen har slagit i och orsakat bucklan.

Som sagt, jag gillar bilen så är glad att få tillbaks den. Har funderat mycket på vad jag skall köpa ist och kom fram till en 205/215 hk V70 diesel men det kanske blir nästa gång ist :)
Perra83 skrev:Perfekt!

Skönt med nylackade delar och ny ruta. Kostar väl inte en krona för dig? Det tar väl typ en vecka att få tillbaka bilen?
Jo så kan man ju se på det :)
Å andra sidan fanns det inte ett märke eller en repa/buckla någonstans så omlackning hade jag klarat mig utan. Nu finns det ju en risk att det blir skillnader på färgnyansen ist.
Ny framruta däremot är välkommet. Gamla hade lite stenskott och var allmänt risig.

Kostnader blir det ju på ett eller annat sätt. Hade tyvärr inte hyrbilstillägg och behöver bil dagligen så det måste ju ordnas på ngt sätt.

Får bilen om 2-3 veckor, beror lite på när delarna kommer hem.
berrabus skrev: Jo så kan man ju se på det :)
Å andra sidan fanns det inte ett märke eller en repa/buckla någonstans så omlackning hade jag klarat mig utan. Nu finns det ju en risk att det blir skillnader på färgnyansen ist.
Ny framruta däremot är välkommet. Gamla hade lite stenskott och var allmänt risig.

Kostnader blir det ju på ett eller annat sätt. Hade tyvärr inte hyrbilstillägg och behöver bil dagligen så det måste ju ordnas på ngt sätt.
Nog hade du stenskott på motorhuven?

Hyrbilstillägg kan verkligen rekommenderas om man är beroende av bilen och inte kan åka kollektivt. Det är inte mycket pengar att få det skyddet.
Volvia med trygghetspaketet bör man minst ha. Jag hade två bilar så jag avstod hyrbil en gång. Fick 1000kr insatt på Volvokortet för ja va utan bil 10 dagar :shock:

Visst kan det bli lite nyansskillnad men dom är väldigt duktiga på att få till det.
StringerBell skrev:Nog hade du stenskott på motorhuven?

Hyrbilstillägg kan verkligen rekommenderas om man är beroende av bilen och inte kan åka kollektivt. Det är inte mycket pengar att få det skyddet.
Fanns säkert några microskopiska men inga som man noterade och då har jag handputsat huven. Bilen är verkligen i ett kanonskick både in och utvändigt och ser inte ut att vara från -08 eller gått 14.000 mil.

Jo noterade såhär i efterhand att det kostar mig ca 40:- i månaden med hyrbilstillägg så gissa om jag ångrar att jag inte lade till det från början :wink:
Å andra sidan har jag haft bil i så många år utan en olycka så jag har tjänat in pengarna som jag skulle lagt extra under alla dessa år.
Däremot böket att ordna bil på ngt sätt hade varit skönt att slippa.

Känner en person som har 3 bilar värda mellan 100.000-200.000 SEK per styck och endast trafik på alla. Han resonerar som så att han har haft bil i 40år och aldrig råkat ut för ngt som han orsakat så han har tjänat in pengarna det skulle kosta om han skulle krasha ngn av dem och han är själv vållande.
berrabus skrev: Känner en person som har 3 bilar värda mellan 100.000-200.000 SEK per styck och endast trafik på alla. Han resonerar som så att han har haft bil i 40år och aldrig råkat ut för ngt som han orsakat så han har tjänat in pengarna det skulle kosta om han skulle krasha ngn av dem och han är själv vållande.
Visst en del klarar sig bra i trafiken. Jag skulle aldrig chansa.

Nu vet jag inte vad det kostar att få fason på din V70 men kanske 50-70000kr? Det lägger jag hellre på huset.
Perra83 skrev:Perfekt!
Kostar väl inte en krona för dig?
Jag vill inte "strö salt i såret", men det beror väl på hur bilen är försäkrad. Älgen har ju ingen försäkring :D För att slippa självrisken på vagnskadan måste du väl ha någon form av tilläggsförsäkring för självriskseliminering vid djurkollision, exempelvis Volvia Trygghetsförsäkring.
SvenB skrev:självriskseliminering vid djurkollision, exempelvis Volvia Trygghetsförsäkring.
Jag är bara 31år men har kört Volvo i snart 11år. Fick lära mig tidigt att självriskeliminering vid djurkollision bara kostade 100kr/år så det är väl något som alla väljer till? :wink: Endast ett rådjur har orsakt problem för mig i alla år.
Självriskeliminering vid djurkollision kommer bara att kosta ungefär som 1st helförsäkrings premie om ja kör bil tills det att jag blir 70år.

Tror dom har grävt sin egen grav, kolla bara […]

Jag har fått till mig av phoenix gold sj&au[…]

Har det gått så illa att du inte kan l[…]

måste kolla oem settings idag...ser på[…]