Joda, argumentet ditt er sikker riktig.
Men om du bruker 30-50K på bilen når den har gått 150.000km, eller om du begaler 100.000 mer for en nyere bil med lavere km, så er det ikke nødvendigvis noe billigere TOTALREGNESTYKKE i hele bilens eie av deg :)
I tillegg virker det være greit skrudd sammen, så hele deivlinja er forholdsvis solid.
Dekk, dempere, forstillingsdeler, vannpumpe/reimsett er jo alle slitedeler som på ett eller annet tidspunkt må byttes.
Jeg tror at det kanskje er billigst å eie en bil i 10+ år, fra ny.
Men for de av oss som ikke regner med å beholde en bil så lenge så er kanskje en ettåring eller toåring, med eie i to-tre år best? Hvem vet :)
Fordelen med helt ny bil i to år f eks, er jo at ingen ting må byttes, kanskje et sett vindusviskere. Men en XC70 i Norge har jo et snitt-tap på 100.000kr per år...! som må tas med i totalregnskapet :)
Min bil er et alikt eksempel, 2011 Summum med bl a Driver Support pakke.
Nypris med alle avgifter og Nokkia Hakka på originale Volvofelger var vel ca 639.000kr. Solgt ettre tre år 339.000kr. Pga høy km. Den hade gått 130K km.
- 300.000kr i verditap på tre år

Den vil selvsagt synke enda mer, og være verdt enda mindre enn en som har gått 92.000 når den selges. Men hva kosta den med lav km kontra min?
Det er dette evinnelige totalregnskapet som egentlig betyr noe. Så fremt man har kapital til å kjøpe det man vil ha der og da.
Og det er det jo ikke alle av oss som har :)
Neste gang vurderer jeg en kliss ny bil, og selge etter to år.
Før det oppstår bytte av noe som helst.
Blir spennende å se totalen på det også :)
Lykke til uansett hva du gjør, og Godt Nytt År i Volvo