Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikaak
Vegard73 skrev:Du får 2012 til 400.
Eller hadde du tenkt deg enda nyere?

Re-map, nei det finnes ingen rapporteringsmuligheter :)
Og heller ikke noe å bekymre seg for.
Joda, en 2012 XC70 med riktig km-stand kan være aktuelt. Vil ikke ha bil som har rullet lengre enn ca 70000 km da. Litt spent på hva som skjer med bilprisene over nyttår også. På den ene siden blir omregistreringsavgiften betraktlig lavere på nyere biler, men på den andre siden, pga kronekursen, vil importbiler (fra Sverige bl.a.) bli dyrere for forhandlerne (f.eks. Bilia) og kan dermed presse prisene oppover. V70 D3'ene med km-stand på ca 15-30' er jo nesten utelukkende svenskimporterte biler (m/"norsk" garanti).

Godt en simpel re-map ikke rapporteres! Vil ikke tro det har noe å si for evt garanti heller..? :wink:
Användarvisningsbild
av Vegard73
Om bilen har gått 70.000 eller 120.000 har vel ikke så mye å si...?
Det viktigste må vel være å finne en med rett utstyr, rett farge, rett interiør, i en avstand fra deg som passer..??

Km er jo som kr/pris. De henger sammen med hverandre.
Det er ikke noe dyrere eller billigere å kjøpe en bil med 70 eller 120 K på telleren.

De to kurvene der treffer jo hverandre på ett eller sted.

Fordelen med å inkludere bilene opp til, og over 120K er at du får veldig flere biler å velge mellom :)

Noe som øker sjansene dine for å finne DIN bil :)
Användarvisningsbild
av erikaak
50000 km i forskjell har vel litt å si..? Skal ikke påerobre meg å være spesielt teknisk/mekanisk begavet da jeg jobber i helsevesenet, men har forstått det slik at den første runden med slitedelbytte inntrer rundt 100-130' km før den neste rundt 200' km. Forskjellige slitedeler rundt disse km-standene naturligvis. Dette har jeg fra diverse MB-, BMW- og Alfa Romeo-forum. Vil tro det er likedan for Volvo ??:-/
Men så klart, er en bil som har gått 120' mye billigere kan det forsvares da jeg heller legger de "sparte" kronene i reperasjoner som måtte oppstå :)
Användarvisningsbild
av Vegard73
Joda, argumentet ditt er sikker riktig.
Men om du bruker 30-50K på bilen når den har gått 150.000km, eller om du begaler 100.000 mer for en nyere bil med lavere km, så er det ikke nødvendigvis noe billigere TOTALREGNESTYKKE i hele bilens eie av deg :)

I tillegg virker det være greit skrudd sammen, så hele deivlinja er forholdsvis solid.
Dekk, dempere, forstillingsdeler, vannpumpe/reimsett er jo alle slitedeler som på ett eller annet tidspunkt må byttes.

Jeg tror at det kanskje er billigst å eie en bil i 10+ år, fra ny.
Men for de av oss som ikke regner med å beholde en bil så lenge så er kanskje en ettåring eller toåring, med eie i to-tre år best? Hvem vet :)

Fordelen med helt ny bil i to år f eks, er jo at ingen ting må byttes, kanskje et sett vindusviskere. Men en XC70 i Norge har jo et snitt-tap på 100.000kr per år...! som må tas med i totalregnskapet :)

Min bil er et alikt eksempel, 2011 Summum med bl a Driver Support pakke.
Nypris med alle avgifter og Nokkia Hakka på originale Volvofelger var vel ca 639.000kr. Solgt ettre tre år 339.000kr. Pga høy km. Den hade gått 130K km.
- 300.000kr i verditap på tre år

Den vil selvsagt synke enda mer, og være verdt enda mindre enn en som har gått 92.000 når den selges. Men hva kosta den med lav km kontra min?

Det er dette evinnelige totalregnskapet som egentlig betyr noe. Så fremt man har kapital til å kjøpe det man vil ha der og da.
Og det er det jo ikke alle av oss som har :)

Neste gang vurderer jeg en kliss ny bil, og selge etter to år.
Før det oppstår bytte av noe som helst.

Blir spennende å se totalen på det også :)

Lykke til uansett hva du gjør, og Godt Nytt År i Volvo
Användarvisningsbild
av erikaak
Ja, du har helt rett. Takk for utfyllende tanker! :)

Jeg vet med meg selv at å eie en bil i 10 år + aldri vil skje. Jeg er for glad i bil til å klare å holde på en og samme bil så lenge!
Også har jeg (tydeligvis) problem med å bestemme meg. Bil er følelser, og valget mellom hvilken modell jeg ønsker meg har nå offisielt endret seg fra 2014 V70 D3 eller 2011/12 XC70 D3! :mrgreen:
Realistisk vil jeg nok beholde bilen jeg nå kjøper i 2-3 år, for dermed å oppgradere ytterligere.

Har selvfølgelig et hav av spørsmål angående XC70'en da jeg ikke kjenner denne like godt. Skal lese meg opp litt på nettet/forumet slik at jeg slipper å stille alle spørsmålene her - men et par:

- Er girkassene til å "stole" på? Eller har de samme ryktet som XC90-kassene og den historikken?
- For øvrig noe spesielt jeg bør være obs på ved kjøp av XC70 MY11/12, ut over "det vanlige" som gjelder ved alle brukbilkjøp?

Godt nyttår til deg/dere også!! (BE)
Användarvisningsbild
av bem
Hej,

Jag har en V70 MY14 (Momentum Business Edition med klimatpaket och VOC) D3 manuell växellåda.
Tror jag skulle undvika en sån med automatlåda efter att ha läst både Teknikens Världs och Vi Bilägares kommentarer att D3:an inte verkar passa riktigt tillsammans med automatlådan.
Vet ej om ens en Polestar uppgradering på D3:an hjälper här men kanske (har en kollega på jobbet som ar en V70 MY14 med D4 (ej VEA) automat och han verkar nöjd.
Testet i Vi Bilägare:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... re#p847306
"VIB nr 12, 2013: "Vår största invändning gäller motorn, eller snarare sagt samspelet med automatlådan. Bilen tvekade ofta mellan växlarna, kändes mer än lovligt seg i starten och hade väldigt svårt att växla ned när vi trampade på pedalen i botten för att komma förbi någon långtradare".

Har lite skrivet i min tråd om min V70 här om du vill läsa om vi bortser från automatlådan:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=98183

/Bo
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
Takk for linker! Jeg ser generelt at folk har ulike erfaringer med automatkassa. Noen liker den, andre liker den mindre. Kan det ha noe å si at den blir kjørt av flere personer under en slik test kanskje...? Jeg blir uansett den eneste sjåføren 90% av tiden så kassa får "lært" kjørestilen min. Bruken blir mest rolig akselerasjon og kjøring mellom 70-90 km/t. En og annen forbikjøring må tas, men regner med det ikke blir noe problem.

Har lest en mengde tråder på forumet angående V70 og XC70, og konklusjonen jeg trekker er at det kommer ned til smak og behag. Hva er bruksområdet og hvordan vil man fremstå. Liker at XC70 ser litt tøff ut og signaliserer "den aktive familien". Er dog såpass "jålete" av meg at drl/led-lysene bak og instrumentpanelet på MY14 V70 er nok til å velge denne. Aktiv- (V70) eller mer sedat kjørestil (XC70) har lite å si. Jeg tillegger meg det bilen passer best til. Begge bilene dekker for øvrig alle behov og vel så det!

Det kommer nok ned til økonomisk forutsigbarhet. Skal eie bilen i 2-3 år og om bilene har lik pris ved innkjøp vil MY14V70 være mest forutsigbar med tanke på driftskostnader. Samtidig vil kanskje denne ha mer verditap disse årene selv om det verste tapet allerede er tatt (kjøper bil med 20-30' km på telleren), slik at totaløkonomien blir mer eller mindre lik. MÅ ikke ha bil før mars/april selv om jeg gjerne vil handle litt før. Kan derfor ta meg god tid til å se hva som dukker opp! :wink:
Yess!! Da ble det bilkjøp, etter over snittet mye tid på finn.no de siste månedene. Målet ble å finne en velutstyrt V70 D3 facelift. Etter en del leting begynte jeg å se et mønster på utstyrsnivået for disse bilene i prisklassen kr 400.000,- pluss/minus. Mønsteret er at de aller fleste bilene (99%) får du enten med VOC eller Driver Support-pakke. Vil man ha begge deler må man kjøpe en bil som koster 100.000 kr mer eller kjøpe en eldre bil, pre-facelift.
Bestemte meg for at VOC var viktigst for meg i hverdagen og lette etter en som hadde det. Var nære på å kjøpe et par biler underveis, men heldigvis ble det ingen avtale da.
Plutselig dukket det opp en flott D3 med høyt utstyrsnivå i samme prisklasse som alle de andre. Km-standen var relativt lav (29.000 km) og alt virket greit. Jeg sendte e-post få timer etter denne ble publisert (for to dager siden) og etter litt frem og tilbake med en tilsynelatende hyggelig og sympatisk selger ble avtalen i boks. Han fortalte meg i dag at de har fått over snittet mange henvendelser på bilen, noe som jeg tror gjenspeiler seg i nettopp utstyrsnivå i forhold til pris. Noen ganger er det lurt å være tidlig ut :)

Bilen har selvfølgelig ikke ALT av ekstrautstyr, men som sagt mer enn jeg hadde håpet på. Ett utdrag av det viktigste:
- Automat
- VOC
- Driver support-pakke
- Teknikkpakke
- Herregårdspakke 2
- Sensus Connected Touch
- PCC
- Oppvarmet ratt
- Varmeseter foran og bak
- City Safe Gen. 2
- Avtagbart hengerfeste
- Helskinn
...og alt som ellers hører med i en Summum-versjon. Fargen er caspian blå metallic, noe jeg også er meget fornøyd med. Det er nok av svarte (som jeg har i dag) og sølv/grå biler på veiene synes jeg. :wink:

Ellers stiller jeg meg litt underende til at en så velutstyrt bil ikke har parkeringssensor foran. Momentum-utgavene har det..
High Performance stereo får også duge. Kan ikke få alt heller (Premium).

Vet at girkassa har fått noe kritikk i kombinasjon med denne motoren, men til min bruk på disse veiene vil det nok fungere mer enn greit nok. Håper ikke det blir noe irritasjonsmoment i hvert fall.
Motoren er også rimelig gammel i seg selv, og selv om jeg hadde likt å hatt den nye D4 motoren så koser bilentusiasten i meg seg med det faktum at min "semi-gamle" D3 har 5 sylindre. Jeg synes det betyr mye :D
Til sommeren er det mulig det blir Polestar-oppgradering for å få prestandaen til en D4. Kanskje vil dette påvirke hvor kultivert girkassen jobber også.

Henter bilen lørdag den 17 og bytter da inn V50'en min (som jeg fikk en ok pris for)!
Da gjenstår det altså bare å få testet tålmodigheten sin en ukes tid... :wink: God helg!!
Senast redigerad av 2 erikaak, redigerad totalt 0 gång.

måste kolla oem settings idag...ser på[…]

V70 D3 2012, P241300

Upp ⬆️⬆️

Volvo s80 99' svarar ej på gas

Ja nu har jag testat o byta till ett annat gasspj&[…]

Elpriset

Räkningen kom igår. 5145 kr för 1[…]