Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
fredrikwt,
Har kört V70 D3 manuell MY14 i snart 3000 mil och det är ju samma motor som sitter i V70 D4 AWD. För vardagskörning på landväg finns inte mycket att klaga på men vill du att det händer lite när du gasar på kanske du får kika på nåt vassare. Min snittförbrukning sen bilen var ny tills idag är enligt färddatorn 5.0 l/100 km och det har i stort sett inte ändrat sig varken uppåt eller neråt.
Ner mot 4,5 l/100 km om man kör landväg 85-90 km/h är inte omöjligt. Nu när jag vet vad min bil drar med min typ av körning så har jag lämnat förbrukningen lite därhän. Man ser ju rätt bra i det digitala instrumentet också (med temat ECO) hur snålt man kör.
Du kanske bör provköra en V70 D4 med den 8 stegade automaten? Eller är automat ute ur bilden?
Sen såg jag i Teknikens värld (nr 26) att V70 har blivit lite omsprungen (enligt tidningens testare) av andra nu bl a Volksvagen Passat men även Ford Mondeo när de testa V70 D3 Business Edition mot VW Passat Sportscombi 2,0 och Ford Mondeo 2,0 TDCi 150 hk Titanium.

/Bo
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
bem skrev:fredrikwt,
Har kört V70 D3 manuell MY14 i snart 3000 mil och det är ju samma motor som sitter i V70 D4 AWD. För vardagskörning på landväg finns inte mycket att klaga på men vill du att det händer lite när du gasar på kanske du får kika på nåt vassare. Min snittförbrukning sen bilen var ny tills idag är enligt färddatorn 5.0 l/100 km och det har i stort sett inte ändrat sig varken uppåt eller neråt.
Ner mot 4,5 l/100 km om man kör landväg 85-90 km/h är inte omöjligt. Nu när jag vet vad min bil drar med min typ av körning så har jag lämnat förbrukningen lite därhän. Man ser ju rätt bra i det digitala instrumentet också (med temat ECO) hur snålt man kör.
Du kanske bör provköra en V70 D4 med den 8 stegade automaten? Eller är automat ute ur bilden?
Sen såg jag i Teknikens värld (nr 26) att V70 har blivit lite omsprungen (enligt tidningens testare) av andra nu bl a Volksvagen Passat men även Ford Mondeo när de testa V70 D3 Business Edition mot VW Passat Sportscombi 2,0 och Ford Mondeo 2,0 TDCi 150 hk Titanium.

/Bo
Är väl ändå inte samma motor!
Användarvisningsbild
av bem
W.A.P.E.,
Du har rätt, jag kom ihåg fel, det är (gamla) D4 och D3 som är samma grundmotor (2.0 liters 5 cyl) medan D4 AWD har 2,4 liters 5 cyl motor.

/Bo
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Läste oxå TV test ovan lite snabbt. Men det är ju alltid svårt att jämföra en gammal slö 136hk med 2 splitt nya bilar (ok fårrden är från late 2012 iof) tyckte volvon höll sig bra testförbrukningsmässigt jämfört med de nya bilarna.
Användarvisningsbild
av bem
Har även läst i Vi Bilägare att V70 D3 med automat inte riktigt är så bra kombination, jag har MY14 V70 D3 med manuell låda och den är ganska OK, inte direkt slö men man kan ju hotta upp den med en Polestar uppgradering och får då samma prestanda som en D4 (gamla). Lite konstigt att de ej hade med V70 med nya D4:an (VEA) i Teknikens Världs test men då kanske priset skenat iväg så att Volvon ansetts än mindre prisvärd i förhållande till de två andra bilarna den testades tillsammans med.

/Bo
av fredrikwt
Det var mer en reflektion allmänt, jag är kanske inte främst intresserad av en V70 öht just nu även om bilen känns prisvärd jmf med BMW (som den inte heller håller samma klass som tycker jag - men det är en annan diskussion). Det här var mer en reflektion från min sida eftersom jag upplever att man lovordar VEA så mkt medan man hävdat gamla motorn som otidsenlig, bröllig och ineffektiv... Jag tycker att skillnaden var tämligen liten och ordet stora Bela tycker jag den gamla spisen var trevligare i upplevelsen än den nya. Skulle jag köpt en V70 -14 idag hade jag främst tittat på D5 awd om jag var ute efter diesel - awd, trevligare ljud och inte lika trött som d4 awd.

Jag hade helt enkelt förväntat mig mer av VEA
Användarvisningsbild
av Perra83
Läste nu i ViB nr 16. Test mellan en BMW, PASSAT och en V70.

Volvo V70 har dyrast reservdelar. 16000kr för ett kopplingsbyte. De andra bilarna har automatlåda. V70 D4 2liters fyra cylindrar trodde jag bara fanns med 8-steg automat? Har ViB skrivit fel?
av valln
Perra83 skrev: Volvo V70 har dyrast reservdelar. 16000kr för ett kopplingsbyte. De andra bilarna har automatlåda. V70 D4 2liters fyra cylindrar trodde jag bara fanns med 8-steg automat? Har ViB skrivit fel?
Det är T5 som bara finns med automat.
av Lövet
Kopplingsbyte ska normalt sett inte vara något du behöver göra på vääääldigt lång tid så jag skulle inte bry mig så mycket om den kostnaden på den här sidan 30.000 mil på mätaren.
Motorproblem

Att motorlampan blinkar när motorn går […]

XC70 2015, gnissel höger bak

Hade knarr/gnissel på in V60 (2018) och bytt[…]

V70 som är slö hjälp

Tja, har en v70 2.0 från 2008 som går […]

Hej alla hoppas på hjälp Min bil v90 […]