Yaniz skrev:Sceptic skrev:Vad innebär "tidiga V70II"? Finns den usla AC-kompressorn även i min 11:a?
Sök på "ac problem", "motorras", "ac haveri", "brusten kamrem" etc. Finns hur mycket som helst att läsa, men det är en chockerande läsning om somligas erfarenheter. Det är just detta jag vill gå till botten med ... Här på forumet är det en katastrof av episka dimensioner, på annat håll existerar det inte. Har läst på nätet, frågat i bekantskapskretsen och på lokala verkstäder men ingen har hört talas om det. Jag får helt enkelt inte ihop det. Det är något som inte stämmer. Och nej, jag är inte lobbyist för Volvo.
Frågade hos min Volvoverkstad och visst kände de till problemet. Men de hade ingen lösning på det.
Men det är inte bara Volvo som har problemet dock verkar det i vissa fall få allvarligare konsekvenser för en Volvo då AC-remmen trasslar in sig i kamremmen eller multiremmen som i sin tur trasslar in sig i kamremmen. AC-kompressorn har en separat rem och drivs inte av multiremmen direkt.
Det är dock en gåta hur nån av remmarna kan trassla in sig i kamremmen.
Men problemet med skurna kompressorer fins hos andra tillverkare med om du letar lite.