Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Yaniz
Sceptic skrev:Vad innebär "tidiga V70II"? Finns den usla AC-kompressorn även i min 11:a?
Sök på "ac problem", "motorras", "ac haveri", "brusten kamrem" etc. Finns hur mycket som helst att läsa, men det är en chockerande läsning om somligas erfarenheter. Det är just detta jag vill gå till botten med ... Här på forumet är det en katastrof av episka dimensioner, på annat håll existerar det inte. Har läst på nätet, frågat i bekantskapskretsen och på lokala verkstäder men ingen har hört talas om det. Jag får helt enkelt inte ihop det. Det är något som inte stämmer. Och nej, jag är inte lobbyist för Volvo.
Användarvisningsbild
av Sceptic
Jo jag har ju läst om en del katastrofala haverier, och då på relativt nya bilar. De Volvotekniker jag pratat med säger att det varit en del problem med exempelvis Fordmotorn i 2.0F men att problemen med 2.5FT med Volvomotor varit små. Vad ska man tro?
Om det är vanligt med så här stora haverier som beskrivs på detta forum kan man ju verkligen undra över kvaliteten på dagens Volvobilar.
Senast redigerad av 1 Sceptic, redigerad totalt 0 gånger.
av valln
För en tid sedan var det en forumit som undrade om "motorhaveri-problematiken" på Volvos facebook-sida och de brukar vara jättesnabba på att svara inget känt problem, men forumiten fick mig veterligen inget svar. Sammanfattningsvis finns det nog ett visst problem.

På 2.5FT är problemet mindre förekommande, i allafall vad gäller forumrapporter.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Denna rapport belyser en del av problemet. "Problemet" är bara att Volvo har rätt så generösa garantier och goodwillavtal vilket inte alla har. (Vilket är bra men det avspeglar sig kanske till volvos fördel i denna lr liknande rapporter).
http://www.lansforsakringar.se/globalas ... apport.pdf
Användarvisningsbild
av RWD
Yaniz skrev:
Sceptic skrev:Vad innebär "tidiga V70II"? Finns den usla AC-kompressorn även i min 11:a?
Sök på "ac problem", "motorras", "ac haveri", "brusten kamrem" etc. Finns hur mycket som helst att läsa, men det är en chockerande läsning om somligas erfarenheter. Det är just detta jag vill gå till botten med ... Här på forumet är det en katastrof av episka dimensioner, på annat håll existerar det inte. Har läst på nätet, frågat i bekantskapskretsen och på lokala verkstäder men ingen har hört talas om det. Jag får helt enkelt inte ihop det. Det är något som inte stämmer. Och nej, jag är inte lobbyist för Volvo.
Frågade hos min Volvoverkstad och visst kände de till problemet. Men de hade ingen lösning på det.
Men det är inte bara Volvo som har problemet dock verkar det i vissa fall få allvarligare konsekvenser för en Volvo då AC-remmen trasslar in sig i kamremmen eller multiremmen som i sin tur trasslar in sig i kamremmen. AC-kompressorn har en separat rem och drivs inte av multiremmen direkt.
Det är dock en gåta hur nån av remmarna kan trassla in sig i kamremmen.

Men problemet med skurna kompressorer fins hos andra tillverkare med om du letar lite.
Användarvisningsbild
av Sceptic
valln skrev:Min jätteseriösa Volvomek kände också till problemet och menade att det var några årsmodeller där det var vanligast.
Vilka var årsmodellerna då?
valln skrev: På 2.5FT är problemet mindre förekommande, i allafall vad gäller forumrapporter.

Är det D5 som har större problem? Har för mig att en Volvomek nämnde den i sammanhanget med remmar men jag är osäker. Hur ofta ska remmarna bytas? Man får nog åka in på rem och kompressorkoll innan varje resa låter det som :cry:
Till TS kan jag meddela att Vi Bilägares begagnatartikel om XC70 skrev om dieslarnas fel där remspännaren till hjälpremmen går sönder och drar med sig kamremmen med motorhaveri som följd. Samma konstruktionsfel men annan utlösande faktor.

https://www.youtube.com/watch?v=HVMqc05XYHs Liten […]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=15&[…]

Vilken bränslebox passar?

984 är väl en nyare 940 om jag inte minn[…]

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]