Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av oxxy81
hansandreasson skrev:Ska ner till alperna till sportlovet och vill ha lättmonterade snökedjor. Någon som har egen erfarenhet och någonting att rekommendera?
Har thule xg12 pro som är mycket lätta montera. Spänner sig själv när du kör. Och vill du ännu snabbare thule easy fit.
kolla youtube så ser du hur lätt det är att montera.
klart biltema billigare. Frågan är bara om det värt lägga till en tusenlapp?
av Malmstroem
Jag har haft Biltemakedjor i 5 år nu -- och aldrig använt dem "på riktigt". Jag har mina kedjor för den dag jag behöver dem på någon snöig skogsbilväg här i Sverige -- eller på resor till alperna där de måste finnas. Därmed så är dyrare kedjor inte värt det för mig. Enda alternativet skulle vara Autosock eftersom de är lättare och mindre -- men dyrare.

Tänk på att fastän XC70 är fyrhjulsdriven så ska du bara ha kedjor på framhjulen. Det står också i instruktionsboken.
av leinad82
Jag köpte på jula. Satte på en 740 sen kunde köra överallt... tänk på att de lossnar lätt om man slirar bakåt. Säkra låsningar med ståltråd.

För övrigt kan man inte gämföra awd med kedjor...
Dålig räckvidd XC60 -2026

Min XC60-25 kommer jag som bäst nästan 8[…]

Det sitter gumminstopp som ska ta emot/justera bak[…]

Har fått ungefärliga prisuppgifter nu[…]

HVO 100 för dyrt?

Tankade just upp sonens och min Mercedes 190d 2.5 […]