Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
helgonet1 skrev:
daSea skrev:Ja, om man överskrider 5%. En större rullomkrets (vilket man får om dimensionen är större än tillåtet) gör att ditt hjul rullar en längre sträcka på varje varv det snurrar, dvs den verkliga hastigheten blir högre än med mindre rullomkrets. Din hastighetsmätare kommer således visa fel hastighet. Hastighetsmätare visar alltid lite fel (medvetet) då de visar en högre hastighet än den verkliga. Det är tillåtet. Men det är alltså inte tillåtet att hastighetsmätaren visar tvärtom, alltså en för låg hastighet mot den verkliga.
Så det hade gått bra med 215/60 R17 lr 215/55 R17? Konstigt att förre ägaren lät sätta på däckena, förmodligen köpta på däckfirma och de borde väl veta vilken dimension som är rätt tycker jag.
Många (väldigt många) däckfirmor kränger på vad som helst som kan tänkas gå, om de har det i lager.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Yaniz skrev:Utgå ifrån fabriksutrustat däck dvs "förhoppningsvis" det som står i regbeviset och jämför i följande däckomvandlare:

http://www.abswheels.se/dackomvandlare.php

Se till att rullomkretsen är innanför ±5%!
Tackar så mycket. Jämförde mellan sommar och vinterdäcken. Rullomkretsen ligger på 4,9% så jag förmodar att vinterdäckena är ok?
Jämför jag mellan det som står i regbeviset 245/40 R18 och sommardäcken så blir skillnaden 0,5%. Jämför jag med vinterdäcken så blir det 5,6% vilket då blir för stort vilket "StefanN" påpekade. Vad krångligt ?:-/ Förmodar då att vinterdäckena borde vara i samma dimension som sommardäcken?
av Lövet
Ja
Användarvisningsbild
av helgonet1
Lövet skrev:Ja

Saattanas peerkele ?:-/ Däcken är ju bara använda en säsong. Bra mönsterdjup samt dubb i bra skick. Tror jag kör på dessa ändå tills det blir dags att byta. 5,6% då kanske hastighetsmätaren visar rätt istället, då den normalt visar för mycket. Tack för all hjälp och info. :-)-)
av Lövet
Kör så det ryker. Det kommer inte vara några problem, jag lovar. Skillnaden är för liten.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Lövet skrev:Kör så det ryker. Det kommer inte vara några problem, jag lovar. Skillnaden är för liten.

Ja så får det bli. :D

Hej! Fråga 1: Är det svårt att by[…]

Elpriset

4850 kr för 1796 kWh i elområde 4. Korr[…]

Knarr vid rattutslag

Det var drivknut och styrväxel.

Har en V40 D2 2015 som strular för mig. Nylig[…]