- ons 05 nov 2014, 09:28
Visst har man olika förhållanden att ta hänsyn till. I mitt eget fall är det fyrhjulsdriften som är hela grejen. Att den är högre är bra när underlaget dessutom är ojämnt, men om jag vore tvungen att välja mellan XC70 FWD och V70 AWD så hade jag tagit V70. Nu kan jag ju få både högre frigång och fyrhjulsdrift, så valet var enkelt, men om det inte fanns...
Men jag kör ju med släp mer än en gång i veckan i snitt (jag satte faktiskt kryss i en almanacka varje gång ett år, så jag vet det helt säkert), och varje gång jag ska igång när det är uppför, blött gräs eller snö/is med släp bakom är AWD en himmelsvid skillnad jämfört med FWD (eller RWD för den delen, även om bakhjulsdrift tenderar att inte vara lika hjälplöst som framhjulsdrift när man har släp på).
Men det är så att jag har oftare nytta av AWD på barmark än när det är snö. På vintern kör jag ändå oftast på plogade/saltade vägar, och där kom jag fram ändå, även före AWD. Men leriga åkrar, speciellt med husvagn efter, det är omöjligt med framhjulsdrift. Tro mig, jag har försökt sen 1993...
Så för mig är det helt självklart att det är fyrhjulsdrift som är grejen. Till allt dragande är också femman bättre än fyran. Det är bara att titta på vid vilket varvtal de har fått upp max vridmoment. Där är det som vanligt slagvolym som gäller. Men en växel till, som låg helt ovanför nuvarande högsta växeln, det kunde den gott haft. En XC70 D5 AWD automat varvar ju alldeles i onödan på motorväg, som konsekvens av att den är mycket dragvillig i låg fart på lägsta växeln. Men fler steg hade löst det. Nu kan den ju lägga i högsta växeln redan i 70 km/h, om man slutar accelerera. Om högsta växeln passat att lägga i vid 80 km/h hade det gjort rätt stor skillnad.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.