Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Robbi
XC70 sport Vea, automat, är den jag plockade ut för snart fyra veckor sedan. Jag hade också en V70 My13 innan och den blir ett stort lyft. Bästa comforten och roligaste bilen jag har kört, mycket på grund av högre markgång, stark och rolig motor och en automat som fungerar som en dröm. Du kommer inte ånga dig.
av Palleman
Tack för tipsen. Funderar också på en vit XC70 sport vea aut. Därtill lastpaketet och bälteskuddar bak. Driver support paket verkar skickas med gratis. Det enda jag vill ha därifrån är adaptiva farthållaren.
Sen skulle jag vilja lägga till dieselvärmare och keyless och ev elstol förare. Men där börjar det nog springa iväg prismässigt. Nån som har nåt mer tillbehör som hör till måste listan på en sån här bil?
Användarvisningsbild
av apersson850
Visst har man olika förhållanden att ta hänsyn till. I mitt eget fall är det fyrhjulsdriften som är hela grejen. Att den är högre är bra när underlaget dessutom är ojämnt, men om jag vore tvungen att välja mellan XC70 FWD och V70 AWD så hade jag tagit V70. Nu kan jag ju få både högre frigång och fyrhjulsdrift, så valet var enkelt, men om det inte fanns...

Men jag kör ju med släp mer än en gång i veckan i snitt (jag satte faktiskt kryss i en almanacka varje gång ett år, så jag vet det helt säkert), och varje gång jag ska igång när det är uppför, blött gräs eller snö/is med släp bakom är AWD en himmelsvid skillnad jämfört med FWD (eller RWD för den delen, även om bakhjulsdrift tenderar att inte vara lika hjälplöst som framhjulsdrift när man har släp på).

Men det är så att jag har oftare nytta av AWD på barmark än när det är snö. På vintern kör jag ändå oftast på plogade/saltade vägar, och där kom jag fram ändå, även före AWD. Men leriga åkrar, speciellt med husvagn efter, det är omöjligt med framhjulsdrift. Tro mig, jag har försökt sen 1993...

Så för mig är det helt självklart att det är fyrhjulsdrift som är grejen. Till allt dragande är också femman bättre än fyran. Det är bara att titta på vid vilket varvtal de har fått upp max vridmoment. Där är det som vanligt slagvolym som gäller. Men en växel till, som låg helt ovanför nuvarande högsta växeln, det kunde den gott haft. En XC70 D5 AWD automat varvar ju alldeles i onödan på motorväg, som konsekvens av att den är mycket dragvillig i låg fart på lägsta växeln. Men fler steg hade löst det. Nu kan den ju lägga i högsta växeln redan i 70 km/h, om man slutar accelerera. Om högsta växeln passat att lägga i vid 80 km/h hade det gjort rätt stor skillnad.
Användarvisningsbild
av EjS
apersson850 skrev:
Så för mig är det helt självklart att det är fyrhjulsdrift som är grejen. Till allt dragande är också femman bättre än fyran. Det är bara att titta på vid vilket varvtal de har fått upp max vridmoment. Där är det som vanligt slagvolym som gäller. Men en växel till, som låg helt ovanför nuvarande högsta växeln, det kunde den gott haft. En XC70 D5 AWD automat varvar ju alldeles i onödan på motorväg, som konsekvens av att den är mycket dragvillig i låg fart på lägsta växeln. Men fler steg hade löst det. Nu kan den ju lägga i högsta växeln redan i 70 km/h, om man slutar accelerera. Om högsta växeln passat att lägga i vid 80 km/h hade det gjort rätt stor skillnad.
Håller fuldständigt med! Utväxlingen är riktigt bra men man kunde i princip lägga in en extra växel för motorvägscruising så var det perfekt.

Som jag dock har skrevit tidigare är utväxlingen inte fel i riktigt höga hastigheter - typ över 160 kmh. Där blir luftmotståndet så högt att man får lägga i 5:an ofta om man ska följa trafiken i 3:e filen i dk och Tyskland.

Att växellådan då växlar upp i aldeles för låga varv så att motoren vibrerar i 6:an och du slirar på 2:an och 3:an det stör mig lite gran.
Användarvisningsbild
av apersson850
Sällan jag märker några vibrationer av tidiga uppväxlingar. Men det trollas förstås ofta bort av att lockup inte går i till 100% hela tiden, som du skriver. Lägger man i samma växel manuellt låser den hårdare, och då kan det börja vibrera så det märks.

Jag har inte varit på autobananen med den här bilen än, så jag har inga åsikter om sådan högfartskörning med den. Börjar bli för gammal för att tycka det är roligt att ligga på 200+ långa stunder, tror jag... :shock:
Användarvisningsbild
av Robbi
Av diskussionen ovan kan jag inte begripa varför den gamla femman med sexväxlad aut låda skulle vara bättre? Med den nya fyran och åttaväxlad åstadkoms ju det som ni efterfrågar, en till överväxel vid motorväg och jag kan tänka mig att sportläget är perfekt för att dra då det varvar upp mer innan den växlar upp. Sen kan man slänga i manuellt läge också. För min del drar jag inte och FWD kommer ju fram på vintern, som du själv skriver.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Robbi skrev:Av diskussionen ovan kan jag inte begripa varför den gamla femman med sexväxlad aut låda skulle vara bättre?
För du kan få den med AWD (Om du nu behöver det)

Om du inte brötar runt i leriga surhål i skogen eller drar mega-tunga släp behöver du behöver du varken AWD eller en XC-kaross med massa luftmotstånd, Om du inte gör detta så gör ju en V70 VEA ett avsevärt mycket bättre jobb än en XC kaross med AWD.
Användarvisningsbild
av EjS
Robbi skrev:Av diskussionen ovan kan jag inte begripa varför den gamla femman med sexväxlad aut låda skulle vara bättre? Med den nya fyran och åttaväxlad åstadkoms ju det som ni efterfrågar, en till överväxel vid motorväg och jag kan tänka mig att sportläget är perfekt för att dra då det varvar upp mer innan den växlar upp. Sen kan man slänga i manuellt läge också. För min del drar jag inte och FWD kommer ju fram på vintern, som du själv skriver.
Om jag skulle ha en ny xc70 d4 vea som tjänstebil ser ekonomin så här ut:
- Pris ny xc70: 1.4 M SEK
- Skattevärde ca. 300k SEK
- skattebetalning vid 51,5% net skatt: 13.000 SEK pr månad

Skattebetalning pr. månad 3 år gammal xc70 d5: 4.000 SEK inkl. försäkring, bränsle etc.

Därför är valet lätt för min del. Därför att det inte finns vea awd i dagsläget blir min nästa bil också antingen en gammal d5 awd eller en bensin i stället.
Användarvisningsbild
av Robbi
VolvoB20 skrev:
Robbi skrev:Av diskussionen ovan kan jag inte begripa varför den gamla femman med sexväxlad aut låda skulle vara bättre?
För du kan få den med AWD (Om du nu behöver det)

Om du inte brötar runt i leriga surhål i skogen eller drar mega-tunga släp behöver du behöver du varken AWD eller en XC-kaross med massa luftmotstånd, Om du inte gör detta så gör ju en V70 VEA ett avsevärt mycket bättre jobb än en XC kaross med AWD.
Jo, men en XC kaross är kanske roligare att sitta i och komforten är ju oslagbar och den är ju så snygg. Kan man inte få njuta av det med VEA och åtta aut utan AWD, när man inte har så mycket nytta av den. Min XC70 sport edition är ju en perfekt långfärdsbil och njutning på motorvägen med den lite högre markgången och jag brötar aldrig runt i surhål så AWDn är inte motiverad. Det blir ju en lyxigare V70 och det kan väl få unna sig utan att få slängt på sig massa AWD schabloner som får den att förvandlas till en traktor. Istället kanske man ska ifrågasätta Er med sådan nöd för AWD, är då en XC rätt bil? Den måste ju kännas som en lightAWD jämfört med en riktig Jeep eller Range Rover. Ungefär som en playboyjeepBild

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]

Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]