Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

torbjorn_75 skrev:
mattish skrev:Det är inget fel och inte heller något nytt fenomen!!
Visst är det ett fel.
Att fenomenet har funnits länge och ingen vill göra något åt det är en annan sak.
Det är inget fel på bilen att mätaren visar fel, det är en säkerhetsmarginal.
Det är väl heller inget att hänga upp sig på. Min bil visar 5 km/h över. Dvs. så kör man i 105 när man kör på 100 väg.
xerent skrev:Till trådskaparen: Snygg V70! Kromlisten sitter som en smäck! :-)-)
Tackar och Bockar!
Kan bara gratulera DaSea till stora "du har just upp funnit ingenting" och värdet på det är omätbart med de metoder som hänvisas dvs 0.
Ingen av metoderna är tillförlitliga och i takt med att däcken slits så förändrar förutsättningarn.
Och tillslut så är frågan.
Är just din felvisning av vinkelkaraktär, linjär eller båda två...

Därav mitt allra största Jazzå!

"även en klocka som stannat visar rätt 2 ggr /dygn fast till ingen nytta"

Men det kan inte ta ifrån dig glädjen över att du har skaffat nya hjul, den verkar iaf vara genuin och oantastlig.
En ex GPS visar vad den klarar av efter de rådande omständigheterna (med varierande kvalité) och INTE som många tror exakta mätvärden.
Men i de bästa av världar så...
Xerent: Nej, den har inte GPS.
Jag har bara jämfört med flera externa GPS, de visar samma hastighet som trafikverkets hastighetstavlor men de är ju högteknologiska instrument såklart, de är inte kalibrerade.
Hastighetsmätaren visar ungefär 5-6 kmh mer än de GPS:er jag använt, GPS.erna visar i paritet med de värden odb2 uttaget ger.
Det var den infon jag återgav.
Datorn i bilen bör rimligtvis räkna med den informationen som man kan se om man kopplar in en odb2 läsare inte med det värdet hastighetsmätaren visar för föraren, tror du annorlunda?

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]

Elpriset

2700kr för drygt 1000kWh här, elhandel v[…]

Transmissionsolja till M66

ok, då låter Castrol:en som ett altern[…]