Bilnörden skrev:StefanN skrev:Jag kör till 99% korta sträckor och mina lampor är ju snart 7 år och inte bytta. Ska dock byta nu för att va på säkra sidan.
Antingen har du haft tur eller så har andra haft otur med lamporna. Sen tror jag inte att det är så jätte hög kvalite på lamporna som monteras i fabriken, det ska ju jagas ören över allt. Men som reservdel kan dom ju vara bättre, slälv skulle jag inte köpa några lampor som är förpackade i Volvo emballage.
När jag i förbyggande syfte bytte till Osram NBU på min XC satt det 6 år gamla Philips D1S vilka var äkta original enligt vad man kan se på glaskroppen, klistermärket, under detta osv där det är skillnad på äkta vara och sämre kopior som säljs som "original" till tvivelaktiga priser på främst asiatiska siter till pris som triggar varningsklockan. Dessa philipslampor hade gjort sitt då dom var 6 år/11200mil gammla och pensionsmogna då även vanliga standard D1S av tvivelaktig kvalitet skulle lysa mer än dessa dock fullt funktionsdugliga lampor som peakat sin förmåga att producera ljus.
Givetvis har tex Volvo bra pris på stora serier av lampor än tex en reservdelskedja som köper en spottstyver i antal mot en bilfabrikant och att sen marginalen mot reservdelskund är bättre bara för det står Volvo på kartongen är en annan sak, sen köper man ändå äkta original från Tyskland pga priset där är bättre än här.
Äkta Philips och Osram klassas av anledning som "top of the line" och att medvetet stoppa ner sämre lampor leder bara till att man förstör delar av systemet med tiden då dåliga lampor tar med sig ballaster i döden, förstör linser/reflektorer osv. så att Volvo skulle göra det är jag tveksam till för det finns andra sätt som inte påverkar säkerheten att spara pengar på ett bilbygge.
XC70II D5 Summum AWD -08 Polestar LED/xenon edition. Twinpipe med MY14 facelift, 3X NBB 225 Alpha Pro LED 165W på Qpax-båge, MY13 LED belyst R-design växelkonsoll, Erakir DC 19".
Sidescuffplates, inslag av godbitarna från MY11, MY13 invändigt..