Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Dåliga synkroniseringsringar märks mest på lägre växlar.

Prova lägga i en annan växel först, exempelvis trean, och se om det gör någon skillnad.
Användarvisningsbild
av GustavE
trojlee skrev:återkoppla gärna vad dom gör imorgon och om det blev någon skillnad...
/
M
Trodde efter att ha läst första 2 orden att detta var ett svar. Sen såg jag att det var TS som skrev det och insåg då att det hade en annan innebörd än jag först trodde.

Har samma problem på min inte ens 1 år gamla V70 som gått bara 2000 mil. Brukar lösa det genom att just återkoppla. Alltså att jag släpper upp kopplingen för att sedan koppla igen, då brukar det kunna bli lättare. Känns absolut inte nyttigt för bilen att med våld lägga i växeln.

Vid bland annat dessa tillfällen ångrar man att man inte valde automat :)
Justering av växelväljarvajern krävs, hade samma problem med att växla mellan 4an o 6an.
Lämna till Volvo så fixar de det lätt.

Kunde ej växla mellan 4An o 6an på min MY12 utan att först gå över 5an men efter en justering av växelvajern så gick det som smort.
Låter som samma problem.
(fick det på garantin i samband med service)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
oldtimersmc skrev:Justering av växelväljarvajern krävs, hade samma problem med att växla mellan 4an o 6an.
Lämna till Volvo så fixar de det lätt.

Kunde ej växla mellan 4An o 6an på min MY12 utan att först gå över 5an men efter en justering av växelvajern så gick det som smort.
Låter som samma problem.
(fick det på garantin i samband med service)
Instämmer, i 99 fall av 100 är det vajrarna som behöver smörjas eller justeras. Det är ju inte som med bakhjulsdrift när växelspaken går rakt ned i lådan utan vajrar och annat strul..
Användarvisningsbild
av Vojje
det snabbaste sättet att förstöra sin låda är att inte växla sekventiellt d.v.s. lägga i växlarna i rätt ordning.
Synkringar, länkage och kugghjul går åt h-vete i nämnd ordning. M.a.o. köp aldrig en begagnad bil som Oldtimer ägt :-)-)
Starten i fredags gick fint men då hade Motorvärmaren suttit inkopplad hela natten. Killen som servade sökte efter liknande fel men hittade inte något på den aktuella växellådan.
Han smorde vajrarna iallafall så jag hoppas att det blev bättre nu..
lämnade in bilen på felsökning idag. Förväntade mig en "dyr" nota men felet var riktigt enkelt. Det var en kabelmatta
som sitter nära växelföraren som helt enkelt hoppat lös ut sitt fäste och låt och "skavde" mot växelföraren.....
Väldigt enkelt fel, nu känns det som om man har en helt ny växellåda...säkert fler som haft samma problem.
Ett billigt kalas med andra ord:-)
/
M

Har du bytt till en "annan" stol så[…]

Jag tror 900 är att betrakta som billigt f&ou[…]

Hittade felet lite längre in just innan kabla[…]

Hej, min volvo s60 t5 från 2002 med DSTC har[…]