Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Att stänga av AC har rakt motsatt effekt. Luften som passerar AC:n torkas innan den blåses in i bilen.
Ett annat problem som kan ge den här effekten är om man har vatten i golvmattorna. Kolla så du inte har dragit in vatten med skorna eller fått kondens under mattorna.
Perra83 skrev:Då får du kanske demontera avgassystemet eller i alla fall demontera värmesköldarna. Lättare är det säkert att lossa lite på inredningen.
Ok ska kolla detta i helgen. Har kört rätt mycket med ac faktiskt och det brukade alltid bli små vattenpölar under bilen men inte nu på sistone så det kan ju vara tätt i dräneringsröret. När "Anders E" skriver "lossade på den nedre vänstra mittkonsolpanelen". Menar han då den panelen närmast högerfoten (gasfoten) :mrgreen: ?
apersson850 skrev:Att stänga av AC har rakt motsatt effekt. Luften som passerar AC:n torkas innan den blåses in i bilen.
Ett annat problem som kan ge den här effekten är om man har vatten i golvmattorna. Kolla så du inte har dragit in vatten med skorna eller fått kondens under mattorna.
Yepp ska kolla detta också. Är det krångligt att lyfta på mattorna? De andra bilarna jag haft vart det rätt så enkelt på bara att lossa på tröskelskydden och lyfta mattan.
På Saab 9-5 kan man stänga alla ventilationsutblås & styra luften mot ett visst utblås, minns dock inte vilket. Då blåste det som bara den i dräneringarna. Det var skitsmidigt att kolla så det inte var stopp, sen sitter dräneringarna lätt åtkomligt under bilen på dom vilket är ett plus.

Kan man inte göra nåt liknande på våra bilar?

Edit: Letade upp det gamla inlägget från Stcs forum... Du kan lätt testa dräneringen, starta bilen och sätt tempraturen på LO båda sidor se till att det endast blåser ur panelmunstyckena, stäng samtliga munstycken även de bak. nu går du ut och sätter handen under dräneringsröret det ska nu blåsa där ur lr rinna vatten på båda sidor.
Senast redigerad av 1 börne, redigerad totalt 0 gånger.
helgonet1 skrev:
Perra83 skrev:Då får du kanske demontera avgassystemet eller i alla fall demontera värmesköldarna. Lättare är det säkert att lossa lite på inredningen.
Ok ska kolla detta i helgen. Har kört rätt mycket med ac faktiskt och det brukade alltid bli små vattenpölar under bilen men inte nu på sistone så det kan ju vara tätt i dräneringsröret. När "Anders E" skriver "lossade på den nedre vänstra mittkonsolpanelen". Menar han då den panelen närmast högerfoten (gasfoten) :mrgreen: ?
Vänstra? Måste varit full när jag skrev det.
Mittkonsollens nedersta panel som möter golvet på passagerarsidan.
Mmm, hålet i golvet där vattnet ska rinna ut sitter ovanför avgassystemets värmeplåt, extremt lätt att det samlas smuts där som täpper till hålet.
Ej så genomtänkt kan man tycka.
Svärfar har haft ett företag som reparerar bla AC och enligt honom är det bra att köra den även vintertid för att packningar i tex kompressorn skall torka ut.

Är man avancerad så kan man också stänga av AC:n några minuter innan man stannar. Då torkar förångaren ur och det kan även vara bra för att slippa dålig lukt och fukt. Jag har dock aldrig gjort detta utan kör året om på auto och har aldrig haft problem hittills. Skulle därför också tro att dräneringen är tät.
Jag kör alltid med klimatanläggningen påslagen året om. Jag har aldrig heller haft några problem med den.
SvenB skrev:Jag kör alltid med klimatanläggningen påslagen året om. Jag har aldrig heller haft några problem med den.
Om du kör dieselvärmaren imorgon bitti, immar det inget på rutorna då? Både C30n och V60n får knullimma på rutorna.

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.