Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Min T6:a sörplar i sig en liter olja på 1000-1500mil. Det känns helt normalt med dagens tunna oljor (A5/B5) i dagens lågfriktionsmotorer.

Min gamle S40 verkar inte dricka någon olja, men så är det en äldre konstruktion och har ingen lågfriktionsolja.
av v702011
Då fortsätter jag väl och köra TACK för alla Svar. Det var ngn här som bara körde på E85 hur länge har du gjort det?? Vad jag hört så ska man tanka var 3dje tank 95 för E85 är så torr för motorn kan det vara så?? /Per
av Baselord
Jag har kört enbart på etanol sen jag köpte bilen (9 månader) utan minsta problem :) tycker bilen går mycket bättre på etanol. Kan säkert bero på polestar mjukvaran också.

Min uppfattning av att ha läst här är att växla mellan bensin och etanol snarare kan ha negativ effekt på motorn, i alla fall 2,5FT.
Användarvisningsbild
av Jimmy Svensson
v702011 skrev:Då fortsätter jag väl och köra TACK för alla Svar. Det var ngn här som bara körde på E85 hur länge har du gjort det?? Vad jag hört så ska man tanka var 3dje tank 95 för E85 är så torr för motorn kan det vara så?? /Per
Var har du hört det???
Jag har en 2,5Ft och kör bara etanol. Funka hur bra som helst. Har gått15000 mil nu
av Droopy
v702011 skrev:Då fortsätter jag väl och köra TACK för alla Svar. Det var ngn här som bara körde på E85 hur länge har du gjort det?? Vad jag hört så ska man tanka var 3dje tank 95 för E85 är så torr för motorn kan det vara så?? /Per
Har rullat 3000mil på etanol utan problem, har endast bytt spridare 2 gånger på 7mån........T4F.
Användarvisningsbild
av Vojje
ja, att man får reparera för 5:-/mil när man kör på etanol är ju en världslig sak.
Utan problem, var det ja :lol:
Användarvisningsbild
av Strebern
Min drar ca 1 till 2 liter mellan servicarna (1500 mil), det är helt normalt enligt volvo, och den läcker inte en droppe.
Användarvisningsbild
av Strebern
Har kört 18 000 mil på etanol, "aldrig" en tank bensin eller tillsatser. Inga fel överhuvudtaget på bilen.
Det verkar vara måndagsexemplar som går sönder.

Med vänlig hälsning Patrik
Användarvisningsbild
av Sceptic
Oljenivån i min 2.5FT har knappt minskat alls på 850 mil efter service men det vore intressant att veta hur mycket det skiljer mellan min och max på stickan, ingen som vet? En tekniker jag frågade trodde att det var mellan 1 och 1,5l.
Användarvisningsbild
av börne
Har för mig att min var nere på MIN när låg oljenivå dök upp i displayen, fyllde c:a 0,5L & sen va den på max.

Men kan komma ihåg fel ang att den va ända nere på MIN. Hoppas nån som vet kan svara.
Styrservo V70 2010

Du menar att han fick fel på den nya beh&ari[…]

Det där med att bränslepumpen går […]

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]