Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Nisse46
Bra fråga, VolvoB20. Nej jag ska inte köra i skogen :D

Då tar vi och letar efter efter enbart V70 hädanefter. Någon modell man ska akta sig för där? T6 var lite väl dyr för mig. Jag kan inte gå över 160,000 och knappt det! Har hittat en V70 2,5 FT 231HK -10 som ser fin ut. 150,000 ska dom ha, är det vad man får räkna med att lägga? Har gått 8000 mil.

Lövet: Ja den var fin, men fattas dragkrok om jag inte ser i syne?
av Lövet
Det fattas säkert dragkrok på den jag länkade. Det var mest poängen att V70 är klart billigare än XC70 jag ville göra.

2.5FT är en utmärkt motor och har fördelen att den har sålts i MÄNGDER av exemplar. Det är bara att välja färg och utrustning på den du vill ha och sedan slå till. Ganska dyr service vid 18k mil, annars inget konstigt.
av Nisse46
Jag hittade en annan 3.2 likt den du länkade, denna med dragkrok. Vad tycker du, är 2.5FT eller 3.2 att föredra? Vad är skillnaden?
Användarvisningsbild
av xerent
Kan du tänka dig framhjulsdrivet är V70 3.2 FWD en sjukt prisvärt alternativ om du kör låga miltal. Helt döda på begagnatmarknaden. Dom kan du pruta ner till eller under 100 papp, även om dom är i bra skick med låga mil.

Edit: Eller en med väldigt lågt miltal: http://m.blocket.se/goteborg/Volvo_V70_ ... m?ca=5&w=3
av Nisse46
xerent skrev:Kan du tänka dig framhjulsdrivet är V70 3.2 FWD en sjukt prisvärt alternativ om du kör låga miltal. Helt döda på begagnatmarknaden. Dom kan du pruta ner till eller under 100 papp, även om dom är i bra skick med låga mil.
Hur kommer det sig, att FWD är så oeftertraktat?
Användarvisningsbild
av xerent
Det råder diesel- och AWD-hysteri i vårt avlånga land. Att räkna på månadskostnader och värdeminskningar är det ingen.som gör. Inte ens jag när jag köpte min diesel, tänkte mest på förbrukningen då. Nu vet jag bättre.
av Lövet
Nisse46 skrev:
xerent skrev:Kan du tänka dig framhjulsdrivet är V70 3.2 FWD en sjukt prisvärt alternativ om du kör låga miltal. Helt döda på begagnatmarknaden. Dom kan du pruta ner till eller under 100 papp, även om dom är i bra skick med låga mil.
Hur kommer det sig, att FWD är så oeftertraktat?
Det är motorn som är "problemet". Alla ska åka diesel numera för att de tror att stora bensinare drar 3 liter milen. I verkligheten drar 3.2 nånstans runt 1.1-1.2 liter milen vid blandad körning. Den drar inte mycket mer heller bara för att du kör lite aktivt. Dieslar däremot går att snålköra vilket gör att fabriksuppgifterna blir låga. Verklig körning dock hamnar lätt 30% högre. En D5 av samma årsmodell drar nånstans runt 0.8 vid samma körning. Större skillnad än så är det inte.
av llesrof
Lövet skrev: Det är motorn som är "problemet". Alla ska åka diesel numera för att de tror att stora bensinare drar 3 liter milen. I verkligheten drar 3.2 nånstans runt 1.1-1.2 liter milen vid blandad körning. Den drar inte mycket mer heller bara för att du kör lite aktivt. Dieslar däremot går att snålköra vilket gör att fabriksuppgifterna blir låga. Verklig körning dock hamnar lätt 30% högre. En D5 av samma årsmodell drar nånstans runt 0.8 vid samma körning. Större skillnad än så är det inte.
Många personer använder ju bilarna till mer än enbart onaniobjekt som de kör med till och från bilträffarna. Jag kör 2500 mil om året och skillnaden mellan 1,1 och 0,8 liter per mil är över 10000:- om året om bränslet kostar 14,50 SEK. Skatten på en XC70 D3 av modellår 2011 är ungefär en tusenlapp högre än skatten på min XC70 2,5T 2006. På en månads körning går det nästan jämt ut och på två månaders körning går jag redan plus. På 12 månaders körning har jag sparat 9000:-
Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev:
Lövet skrev: Det är motorn som är "problemet". Alla ska åka diesel numera för att de tror att stora bensinare drar 3 liter milen. I verkligheten drar 3.2 nånstans runt 1.1-1.2 liter milen vid blandad körning. Den drar inte mycket mer heller bara för att du kör lite aktivt. Dieslar däremot går att snålköra vilket gör att fabriksuppgifterna blir låga. Verklig körning dock hamnar lätt 30% högre. En D5 av samma årsmodell drar nånstans runt 0.8 vid samma körning. Större skillnad än så är det inte.
Många personer använder ju bilarna till mer än enbart onaniobjekt som de kör med till och från bilträffarna. Jag kör 2500 mil om året och skillnaden mellan 1,1 och 0,8 liter per mil är över 10000:- om året om bränslet kostar 14,50 SEK. Skatten på en XC70 D3 av modellår 2011 är ungefär en tusenlapp högre än skatten på min XC70 2,5T 2006. På en månads körning går det nästan jämt ut och på två månaders körning går jag redan plus. På 12 månaders körning har jag sparat 9000:-
Ok, men om dieselbilen kostar 90.000 kr mer tar det ju 10 år att köra in.

Dessutom är en D3 oändligt slö om du jämför med din 2.5T

Lyfter en gammal tråd då det nu eventu[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]