Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Psyko
Så fort man går över 17" så kommer bilen bli känslig på vägen, man kan absolut leva med det och vänja sig vid det. 16-17" har en mycket lugnare vägkänsla och är snällare, man behöver inte hålla i ratten under körning på samma sätt som när man har 18" eller större. 18" och däröver passar inte i skårorna i vägen helt enkelt och man kastas helt enkelt ur dom
Användarvisningsbild
av Dogfight
Hur mycket inverkar däckens tålighet för vikt på hur spåriga de blir på vägen? V70 har ju högre krav än både v60 och v50 t.ex. på min bil e kravet minst 97. Är det mer stål i dem som tål mer eller fler lager gummi osv. ???
Dogfight
Användarvisningsbild
av Sceptic
Psyko skrev: 18" och däröver passar inte i skårorna i vägen helt enkelt och man kastas helt enkelt ur dom
Då spelar det alltså mindre roll vilket däckmärket är utan det är 18-tummarnas större bredd som har betydelse...om jag förstått saken rätt? Upplever ingen spårningskänslighet med vinterdäcken som är vanliga 16".
av Rage
Bytte från 16" till 19" i våras och visst är det skillnad men inte överdrivet. Spårkänsligheten ökar och som Psyko sa så är ju oftast spåren smalare än vad däcken är när du kommer upp i 18" och större så då blir det lite oroligt ibland. Jag kör på 245/35-19 GoodYear eagle F1 och är nöjd med däcken. De fungerar fint, har inte testat några andra 18" eller 19" så har inget att jämnföra med. Låter inte så mycket och kör med 3.0 i tryck.

Sen när man börjar komma upp i 18-19" så blir det svårare att hitta rätt belastningsindex och det kostar därefter. Vad är det för belastningsindex i de 19" Volvo levererar?
Användarvisningsbild
av daSea
Volvo original 19" Artio som jag kollar på levereras med Bridgestone Potenza S001 235/40 R19 96W XL till den nätta summan av 22 400:- och då ska du helst montera utslagsbegränsare också för ca 900:- + monteringskostnad (om nu din bil inte levererats med 235 eller bredare däck från fabrik för då har Volvo redan monterat dessa).
Användarvisningsbild
av daSea
Klart det är lite spårigare med 18" sommarhjulen än med vinterdäcken som är 16" Naos med smalare ballongdäck ;-)
Användarvisningsbild
av daSea
Det jag funderade på först när jag sänkt min bil var om jag verkligen orkade ha det så stötigt... frugan klagade som attan. Men det var när jag precis bytt fjädrar och brorsan tryckt i 3 bar i varje däck... Nu så här 2 månader efter fjäderbytet så är fjädrarna lite inkörda och har mjukats upp något samt att jag gått ner till ca 2,8 bar i däcken... Nu är det riktigt behaglig komfort i bilen... ingen tendens till sjösjukegung iaf, men den glider fram hyfsat mjukt. Sänkte 30 mm med Kilen Lesjöfors sänkningssats ( 2700:- från Vparts). Kör nu som sagt med 18" 235/40, funderade ett tag på att köra med 235/45 profil för att få lite mer gummi, ger lite större hjulomkrets än original, men samma som man får om man kör på 19" 235/40, dvs lite mer än 2% mer än original som är 225/55 R16, min d5:a.
Användarvisningsbild
av Sceptic
daSea skrev:Klart det är lite spårigare med 18" sommarhjulen än med vinterdäcken som är 16" Naos med smalare ballongdäck ;-)
Jag upplever rätt stor skillnad vad gäller spårningskänslighet mellan mina 18-tums Pirelli och Conti Ice på Naosfälg men det är väl som du säger ganska självklart pga skillnaden i bredd. Blir nog andra sommardäck nästa säsong även om jag har svårt att tro att just spårningskänsligheten skulle påverkas nämnvärt.
av JE Jr
När jag köpte min S80 satt det ganska slitna Pirelli 245/40R18. Bytte till Conti SportContact5 och det var stor skillnad!! Mycket mindre spårkänslighet och mjukare gång. Men visst, styrrespons kanske blev något sämre.

Se bara till att styrleder etc är bra. Har bytt bägge sidor på min bil vid olika tillfällen sen jag bytte däck, och även om ingen var dålig nog för 2a på bes så har bilen känts mindre spårig efter bytena.

Ja inte har den ventilerade stolar heller syns p&a[…]

Tinol löste du felet?

Transmissionsolja till M66

Det jag med säkerhet vet är att det st&a[…]

Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]