Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dastas
Camel skrev:Jo, men CAN-busen har avstämda motstånd (120 ohm) i de två yttersta noderna. På V70N är det BCM och CEM. Tror det är samma på V70II.
Det betyder att om kablaget är skadat t.ex. till SWM har du fortfarande 60 ohm (2 st 120 ohm parallellt) när du mäter på annat ställe. Är det i OBDII-porten du mäter? De felkoder du har är antagligen kommunikationsproblem med de noder som felen hänför sig till. Och det blir ECM, PBM och SWM som är mest misstänkta med ledning av meddelandena. Har du otur kan det vara någon port i en modul som gett upp. Men troligen inte någon av modulerna som ger meddelanden.

Ja jo men det förstår jag men tycker ändå att om vi säger att man mäter och det är en skada på kabeln som ligger mot karossen borde ju det bli OL då det går ut i karossen också eller ett högre Ohm tal. och hade det varit så att vi skickar ut ström via (cem lr vad de e) så borde en säkring gå om det ligger i mot karossen. japp jag mäter i OBD utaget
Användarvisningsbild
av Camel
Om en CAN-bus ledning är avskavd och ligger mot karossen borde det bli nära noll ohm om du mäter mellan karossen och ledningen.
Inga säkringar finns i CAN-busnätverket.

Hur har du erhållit felmeddelandena? Som text på displayen i intrumentpanelen (DIM) antar jag? Du har väl inte kunnat läsa ut felkoderna via ODBII?
av Dastas
Camel skrev:Om en CAN-bus ledning är avskavd och ligger mot karossen borde det bli nära noll ohm om du mäter mellan karossen och ledningen.
Inga säkringar finns i CAN-busnätverket.

Hur har du erhållit felmeddelandena? Som text på displayen i intrumentpanelen (DIM) antar jag? Du har väl inte kunnat läsa ut felkoderna via ODBII?
Stämmer Inga felkoder utan bara felmedelanden i instrumenthuset men om jag tex mäter mellan kaross och 6an i OBD dvs CAN High så borde jag ha ett högt ohm tal där o sen även mellan kaross och 14 som är den andra CAN High så borde jag ha samma där för att se att slingan e hel
Användarvisningsbild
av Camel
Dastas skrev: /.../ kollade lite och såg då att min Höghastighets CAN hade OL dvs inte 60 ohm som det skall vara.
Dastas skrev: /.../ibland när jag mäter på CAN så får jag 62ohm o de e ju rätt men har ändå felmedelandet och sätter jag i nyckel så har jag 600ohm o drara jag ut den så ligger jag på 209ohm ett tag och sen ligger det på OL igen.
Bara för att vara säker på att du mäter rätt: Du kan inte ohmäta CAN-bus med bilens batteri anslutet. Bilen måste vara i viloläge och detta är svårt när man jobbar och har dörrar öppna etc. Så koppla loss batteriet och vänta minst 5 min innan du utför mätningar. Och då ska du erhålla 60 ohm mellan de två CAN-busledningarna var du än mäter. Och det ska alltid vara 60 ohm. Inte OL. Och inte 120 ohm ifall alla kontakter sitter i.
av Dastas
Camel skrev:
Dastas skrev: /.../ kollade lite och såg då att min Höghastighets CAN hade OL dvs inte 60 ohm som det skall vara.
Dastas skrev: /.../ibland när jag mäter på CAN så får jag 62ohm o de e ju rätt men har ändå felmedelandet och sätter jag i nyckel så har jag 600ohm o drara jag ut den så ligger jag på 209ohm ett tag och sen ligger det på OL igen.
Bara för att vara säker på att du mäter rätt: Du kan inte ohmäta CAN-bus med bilens batteri anslutet. Bilen måste vara i viloläge och detta är svårt när man jobbar och har dörrar öppna etc. Så koppla loss batteriet och vänta minst 5 min innan du utför mätningar. Och då ska du erhålla 60 ohm mellan de två CAN-busledningarna var du än mäter. Och det ska alltid vara 60 ohm. Inte OL. Och inte 120 ohm ifall alla kontakter sitter i.

Det jag har mätt idag är följande

Batteriet bortkopplat

OBD nr 3 och 11 Low CAN 62 Ohm
OBD nr 6 och 14 High CAN 62 Ohm

Med batteri på och tänning på

OBD nr 16 och 4 plus till Chassie jord 14v
OBD nr 16 och 5 plus till Singnal jord 14v
OBD nr 6 och 14 High CAN 0v

missade att mäta LOW CAN med tänningen på så ska kolla de i morgon
av Dastas
Dastas skrev:
Camel skrev:

Det jag har mätt idag är följande

Batteriet bortkopplat

OBD nr 3 och 11 Low CAN 62 Ohm

Med batteri på och tänning på

Det jag syftade med OL va ju att om tex vi har en skada på en kabel borde jag inte få 62ohm som jag får utan då borde de gå ut i karossen och ge mig OL på mitt mätinstrument
Användarvisningsbild
av Camel
Dastas skrev:OBD nr 3 och 11 Low CAN 62 Ohm
Stämmer bra. 62 ohm är helt ok. Pin 3 och 11 är för mellanhastighets-CAN.

Dastas skrev:Med batteri på och tänning på

Jag brukar mäta spänningen mellan ledningarna. Några volt ska det vara. Mest bara för att se om CAN-bus lever.

Eftersom du erhåller 60 ohm är troligen ledningsnätet helt fram till CEM. Om ingen kommunikation trots det kan erhållas borde det vara antingen porten i CEM som är trasig eller någon annan av modulerna som stör datatrafiken så att kommunikation inte kan etableras.
Användarvisningsbild
av Camel
Dastas skrev:Det jag syftade med OL va ju att om tex vi har en skada på en kabel borde jag inte få 62ohm som jag får utan då borde de gå ut i karossen och ge mig OL på mitt mätinstrument
Mellan ledningarna kan du mycket väl få 60 ohm även om en av dem ligger mot karossen.
av Dastas
Camel skrev:
Dastas skrev:OBD nr 3 och 11 Low CAN 62 Ohm
Stämmer bra. 62 ohm är helt ok. Pin 3 och 11 är för mellanhastighets-CAN.

Dastas skrev:Med batteri på och tänning på

Jag brukar mäta spänningen mellan ledningarna. Några volt ska det vara. Mest bara för att se om CAN-bus lever.

Eftersom du erhåller 60 ohm är troligen ledningsnätet helt fram till CEM. Om ingen kommunikation trots det kan erhållas borde det vara antingen porten i CEM som är trasig eller någon annan av modulerna som stör datatrafiken så att kommunikation inte kan etableras.
ska mäta lite på mellan hastigheten i morgon om jag har några volt där..

vet vi att det är CEM som skickar ut spänningen på canbus systemet ? för då kan ja ta i sär dom utan för den o mäta där o se om den skickar ut någon spänning utan att ha några andra boxar.

blir ju lite svårt att mäta annars
Användarvisningsbild
av Camel
Dastas skrev:vet vi att det är CEM som skickar ut spänningen på canbus systemet ?
På CAN-bus samsas alla noder och spänningen både mäts och genereras av alla. Det är en balanserad bus, dvs. differensspänningen mellan linorna avgör status. Den spänningen är bara runt 1,5V eller något mer. Men om du lossar kontakter till någon av ändnoderna med 120 ohms påverkas nog spänningen.

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]