- sön 23 nov 2014, 22:55
Ja jo men det förstår jag men tycker ändå att om vi säger att man mäter och det är en skada på kabeln som ligger mot karossen borde ju det bli OL då det går ut i karossen också eller ett högre Ohm tal. och hade det varit så att vi skickar ut ström via (cem lr vad de e) så borde en säkring gå om det ligger i mot karossen. japp jag mäter i OBD utaget
Camel skrev:Jo, men CAN-busen har avstämda motstånd (120 ohm) i de två yttersta noderna. På V70N är det BCM och CEM. Tror det är samma på V70II.
Det betyder att om kablaget är skadat t.ex. till SWM har du fortfarande 60 ohm (2 st 120 ohm parallellt) när du mäter på annat ställe. Är det i OBDII-porten du mäter? De felkoder du har är antagligen kommunikationsproblem med de noder som felen hänför sig till. Och det blir ECM, PBM och SWM som är mest misstänkta med ledning av meddelandena. Har du otur kan det vara någon port i en modul som gett upp. Men troligen inte någon av modulerna som ger meddelanden.
Ja jo men det förstår jag men tycker ändå att om vi säger att man mäter och det är en skada på kabeln som ligger mot karossen borde ju det bli OL då det går ut i karossen också eller ett högre Ohm tal. och hade det varit så att vi skickar ut ström via (cem lr vad de e) så borde en säkring gå om det ligger i mot karossen. japp jag mäter i OBD utaget