Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Ja, samma här (motorvarvet) och det löses med powershift. Dock är den ju törstig i förhållande till produkter i marknaden nu men man får ju jämföra med vad som fanns då och alternativet är då VW:s tidiga FSI-motorer som pajade ofta och mycket.../PH
av euro0192
Tack för allas svar och inputs! :)
Det kanske blir till att snegla lite på 2.5T också, eller till och med 3.2 kanske :)
Det som fick mig att undra var i slutändan ekonomin, att 2.0F blir billigare att äga i längden. Men samtidigt är de flesta rätt kritiska till denna motor, och det kanske ger en större chans att kunna pruta mer på dessa. Det verkar ju som att de är rätt svårsålda om man tittar på Blocket.

Återigen stort tack till alla som svarat hittills! :)
Tar gärna emot flera!! :D :D
av perhall
Rent praktiskt innebär ju det höga varvet på en manuell 2,0F att den inte är så seg på femman vid t ex omkörningar. Kan tro varken en 2,5FT MY09 200 hk eller MY10 231 hk med extremhög utväxling på sexan är snabbare vid omkörning på högsta växeln, även om en del här på forumet menar att "2,5FT har bra bottenvrid" medan "2,0F är så seeeg". Givetvis är det bättre att ha mycket vrid och effekt och en högre utväxling men kör man lugnt så räcker ju 2,0F och man får ett billigare bilägande än med 2,5FT. Billigare att köpa, lägre värdeminskning, mindre kapitalkostnad, billigare service, billigare försäkring, skatt, däck...
PH
Användarvisningsbild
av börne
StefanN skrev:Men allt du räknade upp i besparingar är ju på bekostnad av en aptråkig motor, det kan man inte snacka bort med alla besparingar i världen.
Så tänker jag också...
av Linqid
StefanN skrev:Men allt du räknade upp i besparingar är ju på bekostnad av en aptråkig motor, det kan man inte snacka bort med alla besparingar i världen.
Definitionen av aptråkig motor skiljer sig nog lite bland gemene man jämfört med den genomsnittlige skribenten på Jag Rullar. Jag känner många som hade kunnat sätta sig i en av varje, köra tio mil och knappt märka någon skillnad.
av perhall
Jag skulle aldrig köpa en 2,0F och jag tycker min T4 är riktigt seg. Liksom D3, D4 AWD, D2 etc. Audin gör 0-100 på 6,7 (enl test i TV) och är ok men inte särskilt snabb.
Om man tittar på en 2,0F, provkör den och tycker den är ok är det ändå så att jag ville ge en bild av att man faktiskt sparar rätt mycket pengar... och jag skulle definitivt välja den före en tidig 109 hk DRIVe
PH
Användarvisningsbild
av SvenB
Då stämmer ju det jag skrev förut
SvenB skrev:De som kritiserar dessa motorer är de som vill ha "klös i spisen". Vad jag kan läsa så finns inga andra saker som det anmärks på. Det går att leva utan att vara först iväg vid rödljusen.
av perhall
Det är ju dumt att rekommendera någon en större motor än de "vill ha". Och då menar jag att man får känna på personen lite först. Min farbror har altlid velat ha snabba bilar (har t o m låtit fabrikstrimma bilar i pensionsålder pga missnöje med låg effekt) och det framkommer ju mellan raderna här han argumenterar. Men för dem som inte bryr sig mycket och kör lugnt är t ex en 2,0F ok..
Användarvisningsbild
av börne
SvenB skrev:
Då stämmer ju det jag skrev förut
SvenB skrev:De som kritiserar dessa motorer är de som vill ha "klös i spisen". Vad jag kan läsa så finns inga andra saker som det anmärks på. Det går att leva utan att vara först iväg vid rödljusen.
Jag själv kör inte som en blådåre. Men det är grymt skönt med en motor som lunkar på i låga varv på sexan & där det finns kraft att t.o.m. göra en omkörning på sexan istället för att växla ner & tokvarva.
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]

Visa din semesterbil(d)

Parkerat bilen i Berlin, inte helt smockat på[…]

Det stämmer att ”femman” inte hel[…]

Vw passat

Ni har säkert rätt. Tycker bara det &aum[…]