Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Blårök i avgasröret syns ju inte längre då avgasrening i partikelfilter o katalysator tar hand om detta.

Ja, biltillverkare verkar helt friskriva sig från hög oljeförbrukning. Men man undrar ju ändå vad som har gått åt pipan i tillverkningen på de bilar som drar olja.
Glömde man slipa cylinderloppen, är ventilstyrningarna helt glappa, är det lager o tätningar i turbon som blev helkass vid tillverkning?
Användarvisningsbild
av EjS
Jag har en Toyota D4-CAT där jag får fylla på 0,5 L pr 1000 mil. Det är vanligt så jag tror inte du ska vara så bekymrad för motorn utan du ska så klart få fixat oljud och växellåda!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Finns ju Audi/WV bilar som drar bortåt 1 l på 100 mil. Blir ju svindyrt för de ska ju ha sin exklusiva longlifeolja.....

Audis S/RS och BMWs M motorer brukar ju konsumera motorolja i enorma mängder.
av NorskDrive
Hm...
Men har det vært OK å etterfyllt motorolje tre ganger mellom servicene på 30000 km/ ett år hvis det hadde vært deres egen bil?

Bilen vår blir brukt av kona til og fra jobb hver dag, ca 5 mil totalt. Så blir det kjøring med hele familien på 4 stk utenom. Totalt ca 18-20000 km pr år.
Nå har vi etterfyllt i februar på 38500 km, etterfyllt i mai på 43500 og nå har den passert 46500 km og er midt mellom min og max på stikka igjen..
av perhall
Jag skulle också vara orolig, men tyvärr så är oljeförbrukningen för låg för att den ska leda till åtgärd. Tror att Volvo har satt gränsen vid 1 l/1500 km. Liknande för alla märken.
PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev:Jag skulle också vara orolig, men tyvärr så är oljeförbrukningen för låg för att den ska leda till åtgärd. Tror att Volvo har satt gränsen vid 1 l/1500 km. Liknande för alla märken.
PH
1 L / 1500 KM blir ju 20 liter olja i påfyllning mellan 3000 mila servicarna. Ja det verkar gälla för många bilmärken, ligget man över det anses det som fel och ska åtgärdas

Audi/Wv verkar ha en liknande gräns, 20 liter Audi longline olja a 300 kr litern blir ju rätt mycket pengar mellan servicarna.

Har träffat Audiförare som ironiskt klagat på att kostnaden för motorolja är högre per mil än den för bränslet.
av perhall
Lägg till det Audis dyra servicar... jo jag hörde en Audi-handlare klaga på att en A6 med bensin-V6:a "drar mer olja än bensin" för ett tag sen.
Problemet med EU-mixarna tror jag dock kostnadsmässigt,för bilägaren, överskuggar detta. Min kollega bytte från en MY11 D3 AWD 163 hk till en MY14 D4 AWD 163 hk. EU-mixen minskat från 6,8 till 5,3. Han mäter noggrant och det är samma hjul (ja, faktiskt samma, han tog med dem från den gamla för det var en Summum och den nya en MOmentum med 16") och det skiljer 1,5-2%...
PH
Användarvisningsbild
av Kriegarn
En nyare motor ska vara tät och skall INTE dra någon olja alls. Motorer som drar så mkt olja som ni beskriver måste vara defekta i någon form. Att det dessutom verkar vara allmänt accepterat att fylla på och hålla tyst visar bara på hur dumlojal man blir när man köpt en fin bil för hundratals tusenlappar. Vi får helt enkelt bli bättre på att stå på oss mot leverantörer och försäljare.
av perhall
Du har helt rätt, Kriegarn.
Men så länge tillverkarna har samma inställning och uppfattas ha friskrivit sig så blir det svårt. Som med EU-mixen. Ingen bilägare i något EU-land har ju fått kompensation fast det numera ofta är omöjligt att köra bilen på EU-mixen.
PH
av osla
dagens motorer verkar gilla olja. farsans förra v70 xc med 2,4t tog en dryg liter/tusen mil. vilket är åt helvete för mycket. hans d5 som han har nu tar inte så mycket, men det går efter lite på stickan efter tusen mil. det gör det INTE i min gamla mb diesel, tusen mil och nivån på exakt samma som den var när jag böt olja, lite överfylld. trotts 70 tusen mil

Jag skulle låta den kallna innan eventuell &[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]