Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
VolvoB20 skrev:99% väljer xc70 för utseendet ger mera status än V70. Inte för funktionen.
Roligt att känna att man fullständigt platsar bland enprocentarna för en gångs skull! 8)
Användarvisningsbild
av EjS
VolvoB20 skrev:
EjS skrev: Om du vill åka i 220 kmh i Tyskland är det bättre som det sägas i tråden att köpa V70.
Jag har precis kört några hundra mil på svenska 100 och 110 vägar. Även där gör V70 ett bättre jobb med mindre surr, lägre luftmotstånd, bättre stabilitet och väghållning och lägre förbrukning trots högre prestanda. Om man jämför med en xc70.

Visst är xc70 en långfärdsvagn av rang med V70 klår den.

99% väljer xc70 för utseendet ger mera status än V70. Inte för funktionen.
Visst. Men förutom förbrukning är det detaljer, präcis som vissa tycker det ger extra komfort att sitta 6 cm högre.

För mig väljer jag xc70 över v70 pga mjukare fjedring och att man sittar högt även om jag ofta kör i Tyskland.

Har jobbat som testingenjör på Volvo så jag har åkt alla modeller på bana och i trafik men alla har sin egen smak. Bra för det.
av llesrof
VolvoB20 skrev: Eftersom du absolut vill ha Xc70 antar jag att det är zlatan-faktorn som är viktigare än funktion och kostnad.
Intressant. Kan du förklara lite mer vad du menar. Exakt vad har den där bollspelaren med saken att göra?
av Cedrix
Hej!

Har själv en XC70 2010:a, men jag ångrar ganska ofta att jag inte köpte en V70.
Var nu på långkörning till danmark fram och åter ca 300 mil, drog över 0,7 l/mil och då har jag ändå en manuell.
Med husvagn på så drar den ca 1,1.

3 anlednigar till att jag köpte XC:
Får dra 2100Kg i stället för 1800Kg
Bättre andrahandsvärde
Utseende
Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev:
VolvoB20 skrev: Eftersom du absolut vill ha Xc70 antar jag att det är zlatan-faktorn som är viktigare än funktion och kostnad.
Intressant. Kan du förklara lite mer vad du menar. Exakt vad har den där bollspelaren med saken att göra?
Alla XC70 är inte lika.....

Om du vill visa din klass på fina gatan i villa-området så är det en XC70 i "Zlatan utförande" som gäller, Det måste vara en MY-15 med krom-bling-bling faceliften, original LED DRL, superkänsliga metallic lackade side-cuff-plates och ömtåliga 20-tummare med lågprofil bredddäck för det högsta terränghinder som kommer att passeras är fartguppen i villaområdet, vilka inte sabbar 20-tummarna.

Om du däremot tänker dra tungt på riktigt dåliga områden utanför vägen och verkligen behöver 4WD, då är det en MY12 eller äldre som gäller som har den sista riktigt bra Haldex AWDn i Gen 4 som har en chans att hålla många mil då den fortfarande har oljefilter och är hypersnabb så den bara kopplas in när den verkligen behövs. Då åker du också 16 eller 17 tummare med lite högre profil så du kan klara lite mer än fartgupp utan att repa fälgarna.

Är du ingen av dessa två så gör en vanlig V70 jobbet bättre till lägre pris o driftkostnad, inte lika svajjig som en XC70, men även en V70 har ju ett av de mest mjukt satta fjädrarna av alla bilar på marknaden, Inriktningen är ju verkligen komfort och ingen sport alls. V70 har ju 15 cm markfrigång vilket jag tycker är enormt och hur ofta kör man på skogsstigar med stenbumlingar på 15 cm mitt i vägen. V70 finns ju också med AWD om man vill ha det så det tvingar ju inte fram XC som val.
av llesrof
VolvoB20 skrev:
llesrof skrev:
Alla XC70 är inte lika.....

Om du vill visa din klass på fina gatan i villa-området så är det en XC70 i "Zlatan utförande" som gäller, Det måste vara en MY-15 med krom-bling-bling faceliften, original LED DRL, superkänsliga metallic lackade side-cuff-plates och ömtåliga 20-tummare med lågprofil bredddäck för det högsta terränghinder som kommer att passeras är fartguppen i villaområdet, vilka inte sabbar 20-tummarna.

Om du däremot tänker dra tungt på riktigt dåliga områden utanför vägen och verkligen behöver 4WD, då är det en MY12 eller äldre som gäller som har den sista riktigt bra Haldex AWDn i Gen 4 som har en chans att hålla många mil då den fortfarande har oljefilter och är hypersnabb så den bara kopplas in när den verkligen behövs. Då åker du också 16 eller 17 tummare med lite högre profil så du kan klara lite mer än fartgupp utan att repa fälgarna.

Är du ingen av dessa två så gör en vanlig V70 jobbet bättre till lägre pris o driftkostnad, inte lika svajjig som en XC70, men även en V70 har ju ett av de mest mjukt satta fjädrarna av alla bilar på marknaden, Inriktningen är ju verkligen komfort och ingen sport alls. V70 har ju 15 cm markfrigång vilket jag tycker är enormt och hur ofta kör man på skogsstigar med stenbumlingar på 15 cm mitt i vägen. V70 finns ju också med AWD om man vill ha det så det tvingar ju inte fram XC som val.
Kortfattat: om ens behov motsvarar en V70 AWD och man ändå väljer en XC70 så gör man det för att imponera på grannarna på en fin gata, i synnerhet om man har den där bollsparkarversionen? Menar du att det inte har att göra med att man kan tycka att XC70 känns som en mycket trevligare bil och att man helt enkelt gillar den bättre än en vanlig tråk-V70? :lol:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Självklart skämtar och överdriver jag hårt. Men volvo har ju verkligen lyckats bygga upp en image för xc70 som visar att ägaren är en mycket aktiv och framgångsrik person som kör offroad genom älvar och över tundror ända upp till fjältopparna i sin xc70 när man inte drar in 100 millar på fotbollsplanen till skillnad från tråksvensson som använder sin V70 som familjefraktare.

Du sammanfattar ju hela marknadsbudskapet på ett lysande sätt in din sista mening. Volvo har lyckats bygga upp en helt otrolig känsla runt xc70 genom att ta en "tråkig" V70, höja den 6 cm och montera en massa knottrig Abs-plast som man inte ens lackerar, imponerande jobb tycker jag.

llesrof skrev:Menar du att det inte har att göra med att man kan tycka att XC70 känns som en mycket trevligare bil och att man helt enkelt gillar den bättre än en vanlig tråk-V70? :lol:
Användarvisningsbild
av apersson850
När Volvo hösten 1981 presenterade Volvo 760 GLE för att hinna etablera intrycket av lyxvagn några år innan budgetversionen 740 såg dagens ljus kallade någon det för "ett skolexempel på marknadsstrategi".
Någon på Volvo kan fortfarande.
av Ceder10
Tack för era synpunkter. Blir nog en V70 i stället har hittat en 2011 D3 R-Design på 7300mil automat.
Har en liten fråga till bara, enligt försäljaren så är det en 2011 men enligt vägverket så står den som en 2010
men när jag kollar motoralternativen så finns det bara 2.4D 2010. Den är uttagen 2010-12-03, någon som vet något om detta?
av s6025t
Det är en årsmodell 11 som är uttagen i dec 2010 du kollar på. Volvo släpper sina nya årsmodeller i maj/juni redan så nu får man en årsmodell 2015 om man beställer en ny fast det bara är 2014 än
Vägverket går efter fordonsår o de bryr sig inte om årsmodell utan när bilen är tagen i trafik första gången
Så man får skilja på årsmodell o fordonsår
Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Finns ju inte så många frihetsgrader v[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]

Utrustning XC60 MY22-25 - Köpråd

Ja du "säljaren" är helt[…]