Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Momentum skrev:
apersson850 skrev:
Jag vill också påpeka att det går utmärkt att ta sig fram på underlag där du kommer att ha sönder bilen

Om bilen går sönder så går det väl inte utmärkt?
Nä, men framkomligheten är det.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Scania hade en terrängbana bakom södertäljefabriken som vi körde cross på. Den var totalgrym, där skulle man nog kunna förvandla en ny XC70 till värdelöst skrot på 10 min :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Mwi skrev:Kör några varv på Östermalm, det lär vara det terrängbils/suv tätaste området i Sverige så där bör du få chansen att testa fyrhjulsdriften :-K
l

:mrgreen: :-)-) :mrgreen:
av svedan
Köra terräng med Volvo!! Hette Valp eller c202 en gång i tiden. AWD är ju bra för att inte fastna på normala vägar. Och sk-tbra, säkert kört 60-70 000 mil sedan -99 an (med visco). Men terräng??
HDC är en skojig grej jag använder vid sjösättning. Speciellt när jag kör nerför en hyfsat brant backe till stranden. Där reglerar man farten med gasen, släpp gasen och ABS:en arbetar och blinkar. Vete tusan om den är bra i terräng, har ingen erfarenhet, men kanske skoj om det är halt nerför??
Lycka till, bilen är ju kanon.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag använder HDC nästan alltid när jag backar och trixar med släp, oavsett underlag och lutning. Den annorlunda gasresponsen gör det lättare att precisionsmanövrera.
Användarvisningsbild
av apersson850
Igår körde jag, enligt färdstatistiken i Sensus, 5,9 km på 61 minuter med en genomsnittlig förbrukning av 3,38 liter diesel per mil.
Tycker det är dåligt att det i bränsledeklarationen bara finns stads-, landsvägs- och blandad körning, men ingen kategori för "släpa diverse släpkärror över leriga åkrar"! :D
av HakanF
apersson850 skrev:Igår körde jag, enligt färdstatistiken i Sensus, 5,9 km på 61 minuter med en genomsnittlig förbrukning av 3,38 liter diesel per mil.
Tycker det är dåligt att det i bränsledeklarationen bara finns stads-, landsvägs- och blandad körning, men ingen kategori för "släpa diverse släpkärror över leriga åkrar"! :D
Det verkar vara du på forumet som kör mest "terrängkörning" med xc:n, har du testat teorin än om att vänsterbromsa när något hjul spinner?
Användarvisningsbild
av apersson850
Nej, och jag ser inte riktigt poängen med det heller. Att bromsa lite lätt när det slirar är ju en gammal teknik som kunde ha sitt fog på bilar som helt saknade differentialbroms/-spärr. Men det gör ju inte min XC70.

Om vi gör ett räkneexempel där vi nöjer oss med att titta på tvåhjulsdrift, så kan förhållandet vara så här:

Vänster hjul står där friktionen är sådan att max 100 Nm vridmoment på hjulet kan överföras till marken.
Höger hjul står bättre till, där kan 500 Nm överföras till marken.
För att flytta bilen ur den position den har krävs att 400 Nm sammanlagt överförs till marken.

Nu blir det så, om vi helt saknar differentialbroms, att det minsta överförbara momentet blir det som dimensionerar vad som går att åstadkomma. Eftersom vänster hjul börjar slira vid 100 Nm kan vi inte få ut mer än 100 Nm på höger hjul heller. Sammanlagt 200 Nm, men det räcker inte för att få igång bilen på den (kan vi anta) ojämna mark som den står på.

Hade nu bilen haft en riktig differentialspärr hade den låst axeln mellan hjulen. Därför hade vi kunnat lägga ut 500 Nm på höger hjul och dessutom fått 100 Nm från vänster, alltså sammanlagt 600 Nm, och fått bilen i rullning. Höger hjul ensamt kunde fixat igång bilen, eftersom det klarar 500 Nm på egen hand.

Nu har ju bilen inte diffspärr, men väl Traction Control system (DSTC). Det fungerar så att när det känner att vänster hjul blir överbelastat och börjar spinna, då sätts bromsen an på det hjulet tills det saktar in till samma fart som höger hjul har. Bromsar vänster hjulbroms med 100 Nm får vi ett totalt motstånd i det hjulet motsvarande 200 Nm. Av detta är 100 Nm nyttigt, alltså driver bilen framåt, samtidigt som vi får ut 200 Nm framdrivning till höger. Summa 300 Nm, men det räcker inte än för att få bilen att röra sig. Mer gaspådrag, så att det går åt 300 Nm bromsning för att få ner farten på vänster hjul. Då har vi ett motstånd där på 400 Nm, varav 100 Nm fortfarande driver bilen framåt. Samtidigt kan vi överföra 400 Nm till höger hjul, så summan är nu uppe i 500 Nm, vilket är mer än de 400 Nm som behövs för att flytta bilen. Problemet löst.

Antag nu att vi istället vänsterbromsar. Om vi trycker till så att vi får ut 300 Nm bromskraft på vänsterhjulet, då får vi alltså fortfarande 100 Nm nyttig drivning där och kan överföra 400 Nm till högerhjulet. Fast nu är ju högerhjulet också bromsat med 300 Nm, så det blir inte mer än 100 Nm kvar att vrida runt hjulet med. Summa 200 Nm och vi sitter kvar i hålan. Ovanpå detta tillkommer att bakhjulen nu också är bromsade (om vi antar att det är en framhjulsdriven bil vi tittar på). Visserligen reduceras bromskraften bak, men om vi antar att vi har hälften, alltså 150 Nm per hjul, har vi tillfört ett krav på ytterligare 300 Nm för att få rull på bilen. Alltså får vi ut 200 Nm och behöver nu 700 Nm för att komma iväg. Med andra ord så blev det bara värre av att använda färdbromsen, som tar på alla hjulen, jämfört med att låta TRACS selektivt bromsa bara det hjul som spinner.

Resonemanget blir lite mer komplicerat när vi har fyrhjulsdrift, men principen är densamma. Därför ser jag ingen poäng i att använda färdbromsen som ett försök till differentialbroms när bilen redan har ett system som gör samma sak, fast med mer finess. På bakhjulsdrivna bilar som har gammaldags mekanisk parkeringsbroms, som tar bak, och inte har någon annan form av diffbroms eller dito spärr kan det ha en gynnsam effekt. Men på min XC70 blir det nog bara värre.

Söndagens terrängkörning skedde lugnt och sakta, för att inte fresta på vagnarna i onödan på det inte bara sliriga (blött gräs och gyttja) utan även ojämna underlaget. Det slirades en del med tvåhjulsdrivet även utan vagn, men min XC70 släppte inte en enda gång greppet såpass att TRACS gick in. Då var det ändå så halt att ibland kom jag på mig själv med att sitta med ratten vriden 1/8 till 1/4 varv bara för att kompensera för lutningen i sidled. Annars ville bilen inte gå rakt fram.

För "riktig" terrängkörning är förstås en lösning som hittas exempelvis på bilar som Volvo C303 (personterrängbil 11 i det militära) det bästa. Mekaniskt låsbara differentialspärrar i alla axlar och i fördelningslådan gör att alla hjul snurrar lika fort. Växlingsbar fördelningslåda med lågväxel gör det lätt att köra långsamt och ändå ha tillräcklig kraft.
Men den som har kört Volvo L3314 Laplander (personterrängbil 903, populärt kallad Valpen i det militära) vet att den kan klättra fram rätt bra den också. Då har den ändå bara en differentialbroms i bakaxeln och helt öppen diff i framaxeln. Klättringsförmågan ligger till mycket stor del på de däck som togs fram för den bilen. Även standardhjulen till C303 (ptgb 11) är så bra i terrängen att de som kör trial för nöjes skull brukar tycka att de inte är roliga. Det går ju att köra överallt!
De däck som ligger på min XC70 är ju sådana som amerikaner tror är vinterdäck, märkta med M+S som de är. Men mönstret är ju så tätt att det räcker med två varvs slirning på blöt jord, sen är de förvandlade till slicks. Därför får man försöka köra så det inte börjar slira, och bums prova med någon annat när man känner att det slirar utan att man kommer någon vart. Gör man inte det får man ha bra skor att gå med i gyttjan.

Drivsystemet som sitter i min XC70, som alltså är av årsmodell 2012, är det som ursprungligen specificerades till Land Rover Freelander i dess första utgåva. Det gäller även Hill Descent Control, där Land Roverägarna - som nog vanligtvis ger sig på värre terräng än vad som är lämpligt med en XC70, om man vill ha den i hyfsat helt skick - klagade på att bilen gick för fort nedför. 10 km/h bland stock och sten är för mycket. Land Rover modifierade HDC på Freelander så att den sen gick att ställa i intervallet 4 - 16 km/h med hjälp av farthållarknapparna, fast den modifieringen har inte Volvo infört och det är nog klokt. Att Volvo alls fick samma system som Land Rover beror förstås på att när detta var aktuellt var båda märkena samlade i det som Ford kallad Premuim Automotive Group, PAG. Med de begränsningar det har är det ändå så att det alltså accepterats som passande system till en bilmodell som tillverkas av en bilfabrikant som gjort sig känd just för att tillverka bilar med stor terrängkompetens och som dessutom gjort sig kända för att tåla att köras i terräng.
Nobody knows how old a Land Rover can be -they've only been made since 1948!

Försök få tag på original n:[…]

Tjusigt! På den sista bilden kan man fr&arin[…]

Skift oljebeholder. Det er kjent feil på ven[…]

Styrservo V70 2010

Dette er ett kjent problem på Ford og din bi[…]