- ons 09 jul 2014, 21:48
Det är kvadrat på hasigheten vad gäller rörelseenergi och jag skulle bromsa ned från 140 km\h till 80 på motorväg några gånger.
Moderator: Moderatorer
valln skrev:Det är kvadrat på hasigheten vad gäller rörelseenergi och jag skulle bromsa ned från 140 km\h till 80 på motorväg några gånger.intressant!
Sleeper skrev:Kan vara värt att dedikera en biltur till att "motionera" bromsarna. Riktigt rejäla inbromsningar, så att det nästan släpper. Eller att försöka få till sådana inbromsningar i vardagskörningen då och då. I rätt lägen... Just bakbromsarna används så sparsamt i vanlig trafik att de kan må bra av att brännas av lite. Det kan ju vara värt att testa eftersom att det är gratis. Alternativ 2 kan vara att smörja upp bromsarna. Alternativ 3 byte av bromsklossar. När jag hade samma problem på min V70-12 provade jag mig fram i den ordningen och det slutade med bromsklossbyte. Onödiga pengar kan tyckas, men jag är allergisk mot missljud så det fick vara värt det. Har för mig att det kostade 2-3000kr.Är det verkligen så att bakbromsarna används sparsamt? Om jag förstått Volvos bromsreglering så används de mera frekvent vid lätt inbromsning och låga hastigheter i stadskörning, det är därför de bakre bromsklossarna tar slut tidigare.
Vojje skrev:att klossarna bak tar slut tidigare beror på att de är mindreNja, så har det varken varit på mina tidigare bilar av V70 och SAAB, det är först på vår V70II som det inträffat.
Hej alla, Volvo XC60, D4, årsmodell 2017. Ma[…]
Vad har du för motorkod på denna bil? S[…]