Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kollade på länken att det skulle vara gpx till sensus är det samma till my12? Har för mig att sensuell är den senaste "dutt" skärmen.

Jo Cox hon gnatar på så jag brukar föreslå att hon borde nog sitta bakom ratten istället för det är ju lite lättare att köra då.
Men det finns ett ställe mellan hammerdal och Ramsele då hon hysteriskt skriker GASA! Och om mätaren inte visar 230+ så skriker hon fegis! (En av Sveriges längsta raka och kommer man från Hammerdals hållet så har du en fantastisk överblick då du kommer från en höjd och ser hela backen med det där lockande hoppet mitt i backen= bara att ösa...
Men från andra hållet så är det lite lurigare för då blir det ett blint krön så nae då är jag nog hellre lite feg...

Kör för det mesta kusten (E4) då blir det inte så mycket hoppande med bilen.
Filen från Posit är dock så full med fel, i alla fall i den trakten där jag bor (runt treriksröset Skåne-Småland-Halland) att den knappt är meningsfull att ha inladdad.
Jag kör med en annan, som är mer rätt, men istället börjar bli lite gammal. Den finns här.

Varningsavståndet är normalt 100 meter. Det finns möjlighet att lägga in ett annat enligt det GPX-schema som används. Jag har försökt, men bilen ville inte gilla de XML-taggarna när jag provade.
Felen som du upplever i posit är de att den inte varnar eller är det att den varnar i onödan?
apersson850 skrev:Filen från Posit är dock så full med fel, i alla fall i den trakten där jag bor (runt treriksröset Skåne-Småland-Halland) att den knappt är meningsfull att ha inladdad.
Jag kör med en annan, som är mer rätt, men istället börjar bli lite gammal. Den finns här.

Varningsavståndet är normalt 100 meter. Det finns möjlighet att lägga in ett annat enligt det GPX-schema som används. Jag har försökt, men bilen ville inte gilla de XML-taggarna när jag provade.
Hur gjorde Du när Du försökte lägga till XML-taggarna?
Jag provade först att öppna GPX filen med notepad. Går att läsa men är ju alldeles för grötigt. Laddade ner en XML editor och öppnade samma fil och nu är det betydligt lättare att överskåda.
Jag trodde i min enfald att det skulle finnas något slag övergripande villkor som talar om hur tätt inpå det skall varna. Hittar inget sådan, inte i början eller i slutet av filen. Det kan ju inte va meningen man skall sitta och ändra lat och long för varje kameraposition. Det är ju ett evighetsgöra.
Ändringar går att automatisera.

Grunddefinitionen för GPX 1.1 finns hos Topografix, alltså här. Garmin har ett tilläggsschema för GPX 1.1. Du kan se det här.

Där finns en extension till definitionen av en waypoint som heter Proximity. Jag hade för mig att den ingick i GPX 1.1, men jag mindes fel.

Tittar man i filen kameror.gpx som kan laddas ner från sidan jag länkade till några inlägg upp (den här sidan, alltså), ser en punkt ut så här:
Kod: Markera allt
  <wpt lat="55.405610" lon="12.920810">
    <name>K100W01@50</name>
    <sym>Scenic Area</sym>
    <extensions>
      <gpxx:WaypointExtension xmlns:gpxx="http://www.garmin.com/xmlschemas/GpxExtensions/v3" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xsi:schemaLocation="http://www.garmin.com/xmlschemas/GpxExtensions/v3 http://www.garmin.com/xmlschemas/GpxExtensions/v3/GpxExtensionsv3.xsd">
        <gpxx:DisplayMode>SymbolAndName</gpxx:DisplayMode>
      </gpxx:WaypointExtension>
    </extensions>
  </wpt>
För att få med ett annat avstånd än standard skulle varje punkt se ut i den här stilen istället.
  <wpt lat="55.405610" lon="12.920810">
    <name>K100W01@50</name>
    <sym>Scenic Area</sym>
    <extensions>
      <gpxx:WaypointExtension xmlns:gpxx="http://www.garmin.com/xmlschemas/GpxExtensions/v3" xmlns:xsi="http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance" xsi:schemaLocation="http://www.garmin.com/xmlschemas/GpxExtensions/v3 http://www.garmin.com/xmlschemas/GpxExtensions/v3/GpxExtensionsv3.xsd">
        <gpxx:Proximity>250</gpxx:Proximity>
    </extensions>
  </wpt>
En sådan ändring skulle ge en varning på 250 meters avstång istället. Man måste förstås lägga in den för varje waypoint i filen, men eftersom varje waypoint innehåller
är det bara att göra en global sök och ersätt till
Men när jag provade förra gången fick jag inte det att fungera. Får kanske prova igen, för nu ser jag att min bil (förmodligen efter någon uppdatering i samband med service) faktiskt klarar av att både visa symbolen med fartkameran i urvalslistan och sedan på kartan. Så något har hänt med importen av filer, fast det är ju inte säkert det också omfattar parsningen av XML-filen (alltså GPX i detta fallet). Så det garanterar ju inte att bilen klarar av tillägget, för det finns alltså inte i grunddefinitionen av GPX 1.1, och det är det som Volvo påstår att de har stöd för.
Har provat lite nu med XML Copy Editor. Får inte till det med att infoga 2 nya separata rader. Blir efterföljande istället.

Provade att leta upp dom 2 kamerorna jag har närmast till och la in manuellt den rad som ökar varningsavståndet. Vet ej om det spelar någon roll vart raden ligger inom start <extension> till slut <extension>.

Hur som helst så åkte jag på en paralellgata och då verkade som om det inte skulle funka eftersom jag var ganska nära när avståndsvarningen ljöd. Åkte en bit bort, på rätt väg denna gång, och vände. Nu helt plötsligt varnar den inte alls. Ledsnade för idag och la in den gamla versionen igen.
Kan ju tillägga att jag hämtat min fil från Posit och den ser inte alls ut som i exemplet på föregående sida. Kanske är det så enkelt att jag lagt den på fel rad.
Nä, det kanske inte går alls. Volvo har kanske inte support för olika varningsavstånd i en GPX-fil.
Jag redigerade med Notepad++. Där kan man infoga en vagnretur mellan två rader när man ska ersätta något. Men det spelar ingen roll i en XML-fil hur raderna står.

Det är i en XC70 2012 som jag provat.

Plockar man ut en waypoint i filen från Posit ser den ut så här:
 <wpt lat="59.761560" lon="13.113190">
  <name>2,9 km norr om väg 238</name>
  <desc>Mot Sunne på sträckan Fagerås - Sunne</desc>
  <extensions>
   <gpxx:WaypointExtension>
    <gpxx:Categories>
     <gpxx:Category>Fartkamera</gpxx:Category>
    </gpxx:Categories>
    <gpxx:Address>
     <gpxx:City>Ospecificerad</gpxx:City>
    </gpxx:Address>
  </extensions>
 </wpt>
Som synes utnyttjar de samma extensions från Garmin som den andra filen gör. Ett tillägg av avståndsinformation ska se ut exempelvis så här:
 <wpt lat="59.761560" lon="13.113190">
  <name>2,9 km norr om väg 238</name>
  <desc>Mot Sunne på sträckan Fagerås - Sunne</desc>
  <extensions>
   <gpxx:WaypointExtension>
    <gpxx:Categories>
     <gpxx:Category>Fartkamera</gpxx:Category>
    </gpxx:Categories>
    <gpxx:Address>
     <gpxx:City>Ospecificerad</gpxx:City>
    </gpxx:Address>
  </extensions>
 </wpt>
nissesvolvo skrev:
apersson850 skrev:Filen från Posit är dock så full med fel, i alla fall i den trakten där jag bor (runt treriksröset Skåne-Småland-Halland) att den knappt är meningsfull att ha inladdad.

Hur gjorde Du när Du försökte lägga till XML-taggarna?
Jag provade först att öppna GPX filen med notepad. Går att läsa men är ju alldeles för grötigt. Laddade ner en XML editor och öppnade samma fil och nu är det betydligt lättare att överskåda.
Jag trodde i min enfald att det skulle finnas något slag övergripande villkor som talar om hur tätt inpå det skall varna. Hittar inget sådan, inte i början eller i slutet av filen. Det kan ju inte va meningen man skall sitta och ändra lat och long för varje kameraposition. Det är ju ett evighetsgöra.

Det är inte så att man kan ändra varningsavståndet i navigatorn som man kan göra i en vanlig navigator/fartkameravarnare?

Jag skulle låta den kallna innan eventuell &[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]