Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Enkelt. Svaret stavas 120km/h. Du kan absolut inte köra så fort om du vill ner under 0,6. Sätt farthållaren på så lågt du bara orkar. 120 är katastrof, 110 är acceptabelt och vid 100 och neråt börjar vi snacka riktigt bra förbrukning.

ALLT annat som nämns som AC, utnyttja backar, m.m. kommer inte ge i närheten av detta. Regel nr 1 för att köra snålt är alltid att dra ner hastigheten. Luftmotståndet växer kvadratiskt så att köra i 120 istället för 100 ger 44% ökat luftmotstånd...
F.ö. är det numera mer eller mindre konsensus i branschen att frikopplat rulla med motorn igång drar mindre soppa än att motorbromsa om man kör i hög hastighet, eftersom motorbromsningen förvisso må klippa insprutningen, men den stjäl en hel del rörelseenergi ur fordonet och det tjänar man nästan aldrig igen. Men som sagt, du måste köra långsammare. Kör du 120 och trixar med ALLA ecodrivingtips kommer du fortfarande förbruka massor mer diesel än att bara köra långsammare.
Det där är olika från bil till bil, men håller med om att 109 hk DRIVe lätt kommer upp i 0,7-0,8 om man kör 140-150.
Min T4 är nästan omöjlig att få upp i 1l/mil på motorväg, kör man halva sträckan 160-170 och halva 140-150 hamnar man strax under 1l/mil. Kör man 120 ca 0,7. så den stiger mycket mindre i procent än DRIVe. Olika beroende på bil och motor. Men generellt sticker ju en bil med luftmotstånd som V70II iväg mycket! En C-klass-merca är mer gynnsam t ex...
PH
Jag körde Gävle-Halmstad t.o.r förra veckan och höll strax över skyltat.. ca 115 på 110-väg o 125 på 120-sträckorna. Sen var det kö genom Stockholm, och ett gäng vägbyggen på väg ner. Snittfart hamnade på 95km/h och förbrukningen vid pump på 5,9l/100km. (5,4 på färddatorn)

Bilen var ganska väl packad och vi var 2st vuxna i bilen. Gade även ACn igång större delen av resan. (Drar faktiskt upp till 5-6dl/100km med ACn.)
Det som har betydelse är också väder... regn och motvind kan lätt öka förbrukningen med 20% i motorvägsfart.

Testat att lägga mig bakom en lastbil i 3 mil i 85km/h... då hamnade staplarna på 3l/100km!
crumpets skrev:Enkelt. Svaret stavas 120km/h. Du kan absolut inte köra så fort om du vill ner under 0,6. Sätt farthållaren på så lågt du bara orkar. 120 är katastrof, 110 är acceptabelt och vid 100 och neråt börjar vi snacka riktigt bra förbrukning.
Instämmer till 100%
apersson850 skrev:Växla upp så tidigt som möjligt och tro inte på de som säger att det går billigare om du gasar hårdare och växlar så sent att du kan hoppa över växlar. Det gäller att hålla nere varvtalet, så växlarna ska läggas i pjopp-pjopp-pjopp under accelerationen. Hade inte det varit sant hade inte tillverkarna lagt ner miljoner på att utveckla nioväxlade automatlådor.
Allra tidigast kan man växla upp om man gör en någorlunda snabb acceleration än om man ligger och segdrar. Inte för att man ska göra kickdown till 50 km/h eller smyga upp farten heller utan halvgas ungefär. Tyvärr kör jag för lite bil för att ha några mätningar som belägg, men färddatorn verkar instämma med mina mätningar. Höll 100-110 och gjorde både omkörningar och halvkraftiga accelerationer upp till cruising speed (typ under 4000 RPM) under en ca 6-7 mils resa på motortrafikled med en T6:a och kom "upp" i 0,87 enligt färddator.

Resonemanget borde vara liknande det om att bäst bränsleeffektivitet/räckvidd fås vid säg 70-90 km/h någonstans då bilen går att köra på låga varvtal med hyfsat lågt luftmotstånd i förhållande till effektuttag, jämfört med om man håller 30 km/h med jämförelsevis försumbart luftmotstånd. Du förlorar ju med potentiell energi där mot för om mer av bensinens energiinnehåll omsatts till rörelse. Jag vet inte om det är en begriplig förklaring men det är min tolkning av det iallafall.

Att man gör automatlådor med fler växlar har jag tolkat som bra för att man a) kan hålla låga varvtal när man nått sin målfart och b) har fler hastigheter där man kan hålla låga varvtal. En fyrväxlad låda har ju i princip fyra hastigheter du kan hålla låga varvtal på. En nioväxlad har nio hastigheter du kan hålla låga varvtal. Med en elvaväxlad låda hade jag kunnat hålla alla hastigheter mellan 10-120 km/h på lägsta möjliga varvtal.
D5an går allra snålast om man ser till att varvtalet aldrig går över 1500 rpm. Det gäller både vid acceleration och jämn fart vilket tex motsvarar ca 85 km/h med XCs låga utväxling. Då kommer man ned mot 0,5 trots XC kaross och 4wd.

Provade även mäta vid 200 km/h, då lägger den sig något över 2 l/m. Svårt att få exakta mätvärden för det dyker ofta upp något så man får avbryta.
Håller med B20. D5 manuell kan gå väldigt väldigt snålt, gäller att vara väldigt försiktig med gasen då den är väldigt hetsig, väldigt bra bottendrag som gör att man gärna vill dra upp mot 3000-4000 varv. Körde 60 mil på en dag uppåt landet och då drog den 0.49 i verklig körning. V40 D2 hyrbil ligger på 0,47 i verklig körning. Tycker även att D5 drar lite vid hård belastning och mycket accelerationer med manuell låda, för att vara en stark motor. :)

Jag skulle låta den kallna innan eventuell &[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]