Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Sceptic skrev:
börne skrev:
Sceptic skrev:Är det verkligen vanligt? Bara för att du kan läsa om några fall på ett forum innebär inte det att alla bilar råkar ut för detta. Alla de som är problemfria läser du aldrig om :wink:
Precis... det rullar ju en hel del bilar med dessa motorer som fungerar. Hade det varit väldigt vanligt hade man hört mer om det tror jag. Själv hade jag aldrig hört något innan jag gick in & började läsa här efter mitt köp av min Volvo.
Ungefär som att läsa en läkarbok :wink:
:-)-)
Sceptic skrev:
börne skrev:
Sceptic skrev:Är det verkligen vanligt? Bara för att du kan läsa om några fall på ett forum innebär inte det att alla bilar råkar ut för detta. Alla de som är problemfria läser du aldrig om :wink:
Precis... det rullar ju en hel del bilar med dessa motorer som fungerar. Hade det varit väldigt vanligt hade man hört mer om det tror jag. Själv hade jag aldrig hört något innan jag gick in & började läsa här efter mitt köp av min Volvo.
Ungefär som att läsa en läkarbok :wink:

Kanske forumlerade mig fel där :lol:
Skulle nog ha skrivit på detta viset:

Undra om Fords modeller med likadan motor har några fall med motorras på grund av detta? :???:
Börne, är din bil också etanol/bensin? Har du motorkoden? motorn ifråga är B5254T. genom googlande och en del diskutioner med andra, den motorvarianten leder tillbaka till 1997-1999, nämligen 850 modeller samt tidiga V70
Nej, det finns inte många av den motorvarianten, enligt både volvoverkstad och bildelsbasfolk som jag pratat med
Onda tungor har tom sagt att volvo ab har använt sig av ett gäng motorer från 97-99 som låg på hyllan sen gjort en del ändringar till etanoldrivning,...
Observera att oljepåfyllningskåpan ligger längst till vänster, alla andra modeller tidiga som senare varianter har den grejen mellan andra och tredje cylindern (fem cylindriga motorer)
Bilagor
motor.jpg
motor.jpg (296.58 KiB) Visad 553 gånger
Min heter B5254T11 och är en FT. B5254T10 är väl enbart bensin?

Det fanns B5254T förr också ja. Men dessa motorer hette inte T10/T11. Sen att volvo kanske tagit block ifrån den tiden är nog påhitt. Eftersom att kylkanaler osv. är helt annorlunda utformade?

Jag har en B5254T10 ståendes. Blocket ser inte alls i närheten ut som min gamla T5 motor jag hade i min Volvo 740. Den hette iofs B5234T.
Börje, jag vill sammla in så mycket info som möjligt, vad skulle du göra i den situationen? när du får råd av verkstadsfolket att sälja bilen som reservdelsbil, det känns tungt och orättvist,.... det handlar on en 09-a
miskolc skrev:Börne, är din bil också etanol/bensin? Har du motorkoden? motorn ifråga är B5254T. genom googlande och en del diskutioner med andra, den motorvarianten leder tillbaka till 1997-1999, nämligen 850 modeller samt tidiga V70
Nej, det finns inte många av den motorvarianten, enligt både volvoverkstad och bildelsbasfolk som jag pratat med
Onda tungor har tom sagt att volvo ab har använt sig av ett gäng motorer från 97-99 som låg på hyllan sen gjort en del ändringar till etanoldrivning,...
Observera att oljepåfyllningskåpan ligger längst till vänster, alla andra modeller tidiga som senare varianter har den grejen mellan andra och tredje cylindern (fem cylindriga motorer)
Som sagt, ingenting av dessa motorer är identiskt, så det är bara hittepå.
Tråkigt att höra om detta.
Tre förslag:
1. Fordonsgymnasium, de får hösten på sig men gör det superbilligt. Måste va kul för dem med en så ny bil.
2. Beggad motor utomlands, skrot/bildemontering
3. Verkstad utomlands i "lågkostnadsland"
?
/PH

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]