Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Man ska inte vara sugen att lyfta ett sånt här ärende.. Man ska bara göra det!

Vem är det som betalar i slutändan, det är vi som betalar försäkringarna. Jäkla verkstäder till att komma undan för lätt och försäkringsbolagen ställer nog för låga krav..
PeWe skrev: En uppdatering från mig. Sommaren gled jag igenom med en väldigt lätt gaspedalfot utan några kraftfulla omkörningar direkt. Men så idag så har bilen varit inne på verkstan. Slirandet har bara blivit värre och värre och på slutet så behövdes inte så mycket för att få till det. Resultatet då, jo, det verkar vara så att svänghjulet läcker fett ut på lamellerna och ger detta slirande. (Jag är elektronikkille så det var iaf så jag uppfattade hans förklaring) Jag hade en dialog med verkstadskillen på Bilia där jag hävdade att detta inte känns som ett slitage/handhavandefel utan som ett tillverknings/designfel, det höll han med om. Han kollade med Volvo och tydligen så går de med på att betala 60% av kostnaden för åtgärden (är inte det ett erkännande av fel?) men resten fick jag stå för. Så i slutändan så blev det ett försäkringsärende eftersom det blev billigast för mig, 2000kr fattigare. Jag trodde det skulle bli dyrare så för mig så känns det iaf ok men felet som sådant känns rätt illa från Volvos sida. Det är ju inte förtroendegivande att tillverka så dåliga saker och sedan inte ta ansvar för det utan peta över det till försäkringsbolagen. Man är ju lite sugen att lufta frågan i Vi Bilägare eller nåt sånt...
Samma sak med min. Efter att ha Polestaroptimerat bilen i slutet av maj så var jag med om detta några gånger under juni, men nu efter semestern och lite långfärder m.m. så händer det mer frekvent... Känns inte OK. Ska in och prata med min personlige mek och prata med honom, för så här kan man inte åka runt. Riktigt bra att ni delar med er av era erfarenheter i detta ärende, då det kan vara bra att ha i ryggen vid kommande diskussioner för egen del...
Just det där med 60% står volvo för på ett flertal saker, varför kan man ju fråga sig. startbatteri/startmotor på min tolva skulle volvo betala 60% av, nu bahövdes aldrig batteriet bytas utan det var starten som havererat, dog så fick jag ÅF att stå för 20 + volvo 60 och jag 20%, bara för att få någon garanti på skiten, annars hade jag ingen gar på starten, delar som byts på goodwill kan man tydligen inte få bytta igen på goodwill el gar.
PeWe skrev:Han kollade med Volvo och tydligen så går de med på att betala 60% av kostnaden för åtgärden (är inte det ett erkännande av fel?) men resten fick jag stå för. Så i slutändan så blev det ett försäkringsärende eftersom det blev billigast för mig, 2000kr fattigare.
Var 2000 kr hela självrisken då som du fick betala till försäkringsbolaget för att de skulle täcka de resterande 40% av åtgärden?
daSea skrev:
PeWe skrev:Han kollade med Volvo och tydligen så går de med på att betala 60% av kostnaden för åtgärden (är inte det ett erkännande av fel?) men resten fick jag stå för. Så i slutändan så blev det ett försäkringsärende eftersom det blev billigast för mig, 2000kr fattigare.
Var 2000 kr hela självrisken då som du fick betala till försäkringsbolaget för att de skulle täcka de resterande 40% av åtgärden?
Exakt hur det där sköts i bakgrunden vet jag inte. Jag fick uppfattningen att antingen så betalar Volvo 60% och jag 40% av kostnaden för åtgärden eller så betalar jag självrisken till mitt försäkringsbolag som då får betala hela kalaset. Men som sagt, jag vet inte hur det där sköts i bakgrunden. Kanske var det så att min självrisk bara täckte de återstående 40%. Mitt intresse var att betala så lite som möjligt, helst ingenting men nu så blev det självrisken istället. Jag orkade inte bråka mer än så..
Märkte du något annat än slirandet vid acceleration? Tycker min bil den senaste tiden (efter servicen) kännts seg... den svarar liksom inte lika direkt längre på gasen... tar ett tag innan det skjuter fart. Eller så försvann min Polestaroptimering när de uppdaterade mjukvaran på senaste servicen... (om den nu kan göra det...)
Var inne och pratade med lokala Volvo och beskrev mina upplevelser av min koppling och nämnde detta problem, de sade då att de hört talas om problemet, men att det gällde bilar från MY12 och inte tidigare som min (MY11). Det var någon form av konstruktionsändring av svänghjulet mellan MY11 och MY12... Så det blir att komma tillbaka för provkörning så de får uppleva min bils problem och sedan se vad de kan göra åt saken...

Hej, jag behöver hjälp då jag &aum[…]

Ni känner er bil bäst, jag får k&a[…]

Bagageluckan på bilen har börjat kr&a[…]

Reparera läckande AC

Kör med den billigaste bara. Båda m&au[…]