Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dpblad
joel80 skrev:Jag måste lägga ur växeln och släppa kopplingen för att s/s ska stänga av vid rödlysena, så man kan bestämma själv om man ska använda det. Jag gillar också funktionen.. det blir tyst och skönt, sen kommer den igång så snabbt att man inte behöver vänta mer än vaf man annars gjort om man startat från friläge och lagt i ettan för att köra iväg.
En av fördelarna med manuell låda.

Jag skulle nog också ha irriterat mig lite om jag haft automat+s/s.

EDIT:
joel80 skrev:...sen kommer den igång så snabbt att man inte behöver vänta mer än vaf man annars gjort om man startat från friläge och lagt i ettan för att köra iväg.
Det gör den tyvärr INTE och det är främsta anledningen till att jag inte kör med s/s! Den varvar upp snabbt till strax över 1000rpm men kraft saknas då fullständigt av någon anledning. Går inte att komma iväg förrän efter ytterligare någon 1/10s. Det är som att insprutningen inte återgår från startautomatik förrän varvtalet är tillbaka nere nära tomgångsvarv. Skitsak men ändå irriterade. 1s är en evighet när man ska igång från rödljus.
Senast redigerad av 1 Dpblad, redigerad totalt 0 gånger.
av para
joel80 skrev:Jag måste lägga ur växeln och släppa kopplingen för att s/s ska stänga av vid rödlysena, så man kan bestämma själv om man ska använda det. Jag gillar också funktionen.. det blir tyst och skönt, sen kommer den igång så snabbt att man inte behöver vänta mer än vaf man annars gjort om man startat från friläge och lagt i ettan för att köra iväg.
Är det inte enklare att bara trycka på stopp knappen?
av mattish
para skrev:
Är det inte enklare att bara trycka på stopp knappen?
??
Användarvisningsbild
av joel80
para: Var det ett försök att vara rolig eller har du inte förstått hur s/s funkar? Svårt att tolka det du skrev...
av para
joel80 skrev:para: Var det ett försök att vara rolig eller har du inte förstått hur s/s funkar? Svårt att tolka det du skrev...
Jag kanske har missförstått funktionen? Har det inte på min vad jag vet (2014 automat d4 awd)

Men om man (på en manuell) vid stillastående måste lägga ur växeln och släppa upp kopplingen för att motorn ska stanna så är det väl enklare att bara stänga av bilen på vanligt sätt med nyckeln/knappen? Eller hur funkar det?
av mattish
para skrev:
joel80 skrev:para: Var det ett försök att vara rolig eller har du inte förstått hur s/s funkar? Svårt att tolka det du skrev...
Jag kanske har missförstått funktionen? Har det inte på min vad jag vet (2014 automat d4 awd)

Men om man (på en manuell) vid stillastående måste lägga ur växeln och släppa upp kopplingen för att motorn ska stanna så är det väl enklare att bara stänga av bilen på vanligt sätt med nyckeln/knappen? Eller hur funkar det?
Men stänger du av med nyckeln så startar den ju inte igen automatiskt...
Du kommer till ett rödljus, stannar, lägger ur växel och släpper upp kopplingen. Då stannar motorn. Så fort du rör gasen, kopplingen, vrider på ratten, eller kliman kallar på värme eller kyla så startar motorn.

När det börjar bli grön trycker man ner kopplingen och lägger i växeln. Innan du hunnit lägga i växeln så är motorn igång.

På en automat så räcker det hålla på bromsen.
av para
mattish skrev: När det börjar bli grön trycker man ner kopplingen och lägger i växeln. Innan du hunnit lägga i växeln så är motorn igång.
Fast att bara trycka på nyckelknappen hade återigen varit enklare... ett moment istället för 2

mattish skrev: På en automat så räcker det hålla på bromsen.
På en automat är det klockrent! Varför finns det inte på min föresten? (2014 D4 AWD automat)
av mattish
para skrev:
mattish skrev: När det börjar bli grön trycker man ner kopplingen och lägger i växeln. Innan du hunnit lägga i växeln så är motorn igång.
Fast att bara trycka på nyckelknappen hade återigen varit enklare... ett moment istället för 2
Trycker du på knappen stänger du ju av hela bilen och inte bara motorn.. Fläktar, belysning osv. Allt sånt funkar ju när motorn stannat på s/s. Att kalla det ett extra moment är fel. Du måste ju frikoppla för att starta motorn. Då måste du ju dessutom trycka på knappen. Dvs. lika många moment.

para skrev:
mattish skrev: På en automat så räcker det hålla på bromsen.
På en automat är det klockrent! Varför finns det inte på min föresten? (2014 D4 AWD automat)
Därför det är en gammal traktormotor som Volvo inte anser att det gör nytta på ;) :roll: :P Den hade varit extra skönt att slippa ljudet från när man står stilla. Farsan har en sådan och när man står och väntar så är det ganska drygt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det var väl snarare så att det tog en del utvecklingsarbete att få det att fungera bra, så Volvo införde funktionen lite efterhand som de var färdiga med de olika kombinationerna av motor och växellåda.
av mattish
Ja säkert så. En tanke som slog mig. S/s finns ju på 2,0 liters femman. Kan det vara så att komp eller något sånt gör att s/s inte finns på 2,4liters motorn?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Turbomätare 940

Det är snarare 1 bar turbomätaren g&arin[…]

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]