Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Moro86 skrev:Mina erfarenheter är att rost alltid kommer tillbaka förr eller senare.
Beror på hur man lagar.

Jag fusklagade en Bubbla. Rosten kom tillbaka efter en vinter i saltslasket

Gjorde om sommaren efter och lagade/lackade om bilen på rätt sätt och inte ens efter 10 år och vintrar i saltslask fanns det en rostprick någonstans.
av Lövet
Det är sveriges vanligaste bil. Välj en utan rost bara.
Användarvisningsbild
av Vojje
vilken V70 som helst kan börja rosta. Det hjälper inte att välja ett förnärvarande oangripet exemplar.
Användarvisningsbild
av LeifA
Bara inte rosten har krupit för långt ner mot rutan så går det nog att stoppa ,men man får ha koll på fläcken.
En kompis satte en remsa genomskinlig film "som man sätter på stötfångare bak för att inte repa" på kanten för att inte få stenskott där.
Tak och dörrkarmar kan rosta har jag sett.
av perhall
Ingen tvekan om att V70 har bättre rostskydd än Audi, BMW, Lexus och Mercedes i allmänhet.
Kolla på tidiga S80, de är 15-16 år gamla och har sällan seriösa rostproblem tsf tyska märken...
av Lövet
Minst sagt. Kolla hur en 5 år gammal Passat eller Golf ser ut. Ofta rostrosor stora som femkronor över hela bilen. Audi är något bättre men där har man istället rena lacksläpp att oroa sig för. Mercedes har blivit långt bättre på sista åren, från och med 2008 håller de bra kvalitet. Men innan dess - katastrof.
av valln
perhall skrev:Ingen tvekan om att V70 har bättre rostskydd än Audi, BMW, Lexus och Mercedes i allmänhet.
Kolla på tidiga S80, de är 15-16 år gamla och har sällan seriösa rostproblem tsf tyska märken...
Absolut är den förra s80/v70 jättebra ur rostsynpunkt men enligt flera forumiter och rapporter på forumet är de nyaste modellgenerationen klart sämre. Enligt Vi biläggare är också s80 03-07 något sämre än 99-02.
av curry
spaltzer skrev:Är det några särskilda ställen som brukar rosta på V70? Förutom efter stenskott på taket då.
Ja! Bakre hjulhuskanten mot bakstötfångaren, där är det några cm plåt som inte är skyddad från stensprut...ett stenskott där så sprider sig rosten under lacken och även inåt under underredsmassan. Jag fick syn på en liten rödprick, som ett halvt knappnålshuvud, syntes rakt nerifrån då jag hade bilen på lyft utan hjul.
Jag tror jag skrapade fram rödrostig plåt flera cm åt alla håll, var precis på gränsen ut på skärmen så det syns från sidan! Men nu är där blästrat och behandlat...På andra sidan bilen var det ingenting där. Måste fått en pärla där när bilen inte var gammal, som fått gro i flera år.
Ovanför rutan var det bara 3-4 st stenskott a 1-2 mm som det räckte att skrapa rent och måla i.
Motorvärmare

Har en V90 T6 Recharge tillverkad dec 2021. Sä[…]

Hoppas att någon vet exakt var den sitter oc[…]

Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]