Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av erniefågelholk
T6 för att imponera på grannarna
börja med att köra bil och inte åka
runt och stoppa upp trafiken.
( eller tillhör du den omogna gruppen som
har den stora motorn endast för att kunna
hindra andras omkörningar )
Mogna och vänd kompassen mot Bella Italia
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag kör en V60 T6 awd Polestar (R-design) och det är inga som helst problem att ligga på angiven förbrukning! Tar man det lugnt går det snålt!

Men tycker man inte om att gasa så är det ju helt klart fel bil! :wink:
Användarvisningsbild
av börne
Fattar inte heller denna hysteri ang bränsleekonomi. Folk köper stora dyra bilar med stora motorer, men det ska ändå hela tiden pratas bränsleekonomi... TS ska köra 500 mil i sommar & vill spara en slant, säg att du lyckas få ner bränsleförbrukningen 1dl så sparar du drygt 700kr. Så du ska sitta hela tiden & tänka på att inte gasa för mycket för att spara 700kr?!

Kör man inte mer än en normal bilist gör på ett år blir det ju inga pengar av det med en eller ett par dl hit eller dit.

Sorry om jag trashar din tråd nu ang att köra snålt, men fattar inte grejen om man valt att köpa stor bil med stor motor ?:-/
av tellus
Min går ngt snålare om jag kör på sportläget på automaten ! Tror det beror på att den inte slirar så mkt mellan växlarna, vilket ger väldans mjuka växlingar . I sportläget låser växlarna snabbare , blir nog mindre förluster då .
av YoZ
"Åka runt och stoppa upp trafiken" den var bra. Känner mig inte träffad.

Allt snack om bränsleekonomi. Ligger just nu på över 3000 mil/år. Blir en del soppapengar. 99% Körglädje för dessa pengar. Sista % skulle vara hur sjutton jag kan vara så dum att äga en T6:a när det finns bilar av samma storlek som drar hälften!

Ecodriving och T6 rimmar inte direkt. Mest som en rolig grej att testa hur snålt det går att köra. Verkar dock som det är vettigare att fortsätta med tung gasfot så man inte blir "påkörd":)
Senast redigerad av 2 YoZ, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
YoZ skrev: Snarare ecodriving för få lite mer räckvidd mellan bensinstationer som säljer 98 oktan☺☺☺☺☺:)
Ja 98 + ecodriving är ju att elda för kråkorna :D
Användarvisningsbild
av MartinS
B20, T6:an drar märkbart mindre sås med 98 oktan. Högre ställd tändning sparar soppa, oavsett läge på gaspedalen.

Bara för man har en hyfsad motor behöver man väl inte köra med plattan i mattan jämt? Jag kör T6 för att jag vill ha lite resurser när jag behöver dom eller känner mig på extra gasglatt humör, inte för att utnyttja dom hela tiden. Är det fel?

För att återgå till tråden så är hastigheten A och O, håll dig under 90 i jämn fart så lär du kunna matcha deklarerad landsvägsförbrukning. I alla fall med 98 i tanken.

/Martin
Användarvisningsbild
av VolvoB20
MartinS skrev:B20, T6:an drar märkbart mindre sås med 98 oktan. Högre ställd tändning sparar soppa, oavsett läge på gaspedalen./Martin
Om du tänker köra 500 mil i extrem-eco och åka jämn fart i 85 km/h med ett effektuttag på sisådär 22 hk ur din 304 hk-motor du har under huven är ju chansen minimal att motorstyrningen någonsin skulle behöva backa tillbaka på tänd-mappen pga att din 95 oktaniga soppa skulle komma nära spikningsgränsen.

Ingen motorstyrning i värden kan vara så mega-trög att 500 mil eco-körning inte skulle få den att fatta att man inte behöver sänka tändningen vi 10% gaspådrag med 95 oktan i tanken, då är den ju helt felprogrammerad.

T6:an har väl dessutom ultralåg komp på typ 9.3 (min supra har iof 8.5) som alla turbo-bilar brukar ha, då kan det ju inte finnas en chans i hela värden att det skulle spika så tändningen behöver backas även om du ens häller i 87 oktan så länge du inte gasar så du får laddtryck.

Om du däremot gasar på lite lite nu och då som du gör blir det ju en helt annan femma. Då slipper ju motorn backa tändningen vid hög belastning om det drar mindre med 98 i tanken och då kommer du att åka betydligt snålare med 98 i tanken.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har gjort ett par tester Sthlm-GBG (via j-köping), mestadels motorväg (125 på mätaren) och 98 okt har gett 6% lägre förbrukning alla gångerna. Man kanske inte skall kalla det eco körning men absolut inga jätteaccelerationer utan vanlig "transportera sig körnining", mestadels med farthållare.

Just eco driving handlar väl ofta om att man skall komma upp i fart och sedan hålla den. Ultrasega accelerationer är väl inte förknippad med eco driving, eller har jag fel?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Äger ju ingen T6:a så den kan ju vara annorlunda men alla bensin-bilar jag någonsin ägt/kört som har haft turboladd. Man har alltid fått hålla igen på gaspådraget så man aldrig får övertryck i insuget för att det ska gå maximalt snålt även vid accelerationer.

T6:an borde inte vara annorlunda, Snålast borde vara att gasa lagom så bilen accar upp ganska kvickt i marchfart precis på gränsen utan att du behöver laddtryck (Och med T6an är det ju helt ok acc ).

Off topic, Supran kan man ligga i nästan 200 km/h på plan väg i jämn fart som max om man kör helt utan turboladd och fortfarande har undertyck i insuget, går man över det går turbofläktarna in och då ökar förbrukningen rejält.

Om du kör din XC60 T6 AWD i i25 km/h så behöver säkert motorn jobba på lite hårdare i jönköpingsbackarna och kolmårdsbackarna för att övervinna både tyngd, awd, automat och luftmotstånd så då kan säkert 98 göra skillnad.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Transmissionsolja till M66

ok, tack! Bara att köpa på sig tre lite[…]

Jämfört olika försäkringsbo[…]

Filtret byttes av förra ägaren är f[…]

Tack för lyckönskningen, det börjar[…]